Page 33 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 33
1.4. Hat
Hazırlık Çalışmaları
Hat sanatının kullanım alanları hakkındaki düşüncelerinizi
söyleyiniz.
1.4.1. Hat Sanatı ve Tarihçesi
Hat, Arapça çizgi demektir. Bu kelime, özellikle İslam
kültüründe “yazı” ve “güzel yazı” (hüsnühat) (Görsel
1.65) anlamında kullanılmıştır. Hüsnühat, estetik kural-
lara bağlı kalarak ölçülü ve güzel yazı yazma sanatıdır. Görsel 1.65: Sülüs levha nazar ayeti hat, Çarşambalı Arif Efendi,
Türkler, Müslüman olup Arap alfabesini benimsedik- Tezhip, Orhan Dağlı, Özel koleksiyon
ten ve özellikle Anadolu’ya geldikten sonra hat sanatını
geliştirmişlerdir. Yakut-ı Muttasımî’nin Anadolu’daki et-
kisi 13. yüzyıl ortalarından başlayıp 15. yüzyıl ortaları-
na kadar sürdü. Bu dönemde yaşayan Şeyh Hamdullah,
Yakut-ı Muttasımî’nin koyduğu kurallarda bazı değişikli-
ler yaparak Arap yazısına daha sıcak, daha yumuşak bir
görünüm kazandırdı (Görsel 1.66). Şeyh Hamdullah’ın
üslup ve anlayışı 17. yüzyıla kadar sürdü. Hafız Osman,
kendi üslubunu geliştirerek Arap yazısına estetik bakım-
dan en olgun biçimini bu dönemde kazandırmıştır.
İstanbul, Türkler tarafından fethedildikten sonra hat
sanatının merkezi olmuş, bütün İslam âlemi hat sanatı-
nı öğrenebilmek için İstanbul'a koşmuştur. Türklerin bu
sanata sağladıkları katkı “Kur’an Hicaz’da nazil oldu, Mı- Görsel 1.66: Şeyh Hamdullah, Sülüs Nesih Kıta
sır’da okundu, İstanbul’da yazıldı” denmesini sağlayacak
kadar önemli bir yer tutar. Türk hat sanatı için 19 ve 20. yüzyıl başları aktif bir
Ekol olmuş Türk hattatlarından bazıları Şeyh Ham- dönem olarak tanımlanabilir. 1928’de Arap alfabesin-
dullah, Ahmet Karahisari, Hafız Osman, Mustafa Rakım, den Latin alfabesine geçiş ile bu sanat toplumda icra
Mahmut Celaleddin Efendi, Yesarizade Mustafa İzzet edilen yaygın bir sanat olmaktan ziyade gönüllülerin
Efendi'dir. Osmanlıdan kalan bu sanatı Cumhuriyet Dö- usta-çırak eğitimi şeklinde uyguladığı geleneksel bir sa-
nemi'ne taşıyan Hamit Aytaç'tır. nat durumuna geldi.
8. Etkinlik
Hat sanatının tarihçesini anlatan bir sunum yapınız.
30