Page 38 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 38

1.4.4 Hat Sanatının Çağdaş Sanatlar
                                                                   Üzerindeki Etkisi
                                                                Hat sanatı, Türk-Osmanlı Dönemi'nin sonlarına doğru
                                                              resim sanatına ait plastik değere ulaşmıştır. İslam yazısı-
                                                              nın ulaştığı bu değer, onun biçim zenginliğinden kaynak-
                                                              lanır. Çünkü yazı; herhangi bir objeyi, hayvanı ya da insa-
                                                              nı tasvir etmeksizin plastik bir üslup yakalamıştır. Yazıda
                                                              bu üslubun yakalanması harflerin kendi başlarına kulla-
                                                              nıldığı gibi başta, ortada ve sonda olmalarına göre şekil
                                                              değişikliğine uğrayabilmelerinden ileri gelir. Bu nedenle
                                                              İslam  yazısı  plastik  bir  yazıdır  ve  sonsuz  kompozisyon
                                                              özelliklerine sahiptir. Türk sanatçıların bunu fark etmesi
                                                              üzerine onların çalışmalarında da bu etkiler yeni biçim
                             Görsel 1.85: Vav, Erol Akyavaş, İstanbul Modern  anlayışlarına dönüşmüştür.
                                                                Hat sanatı, Osman Hamdi Bey’den Şemsi Arel’e, Ad-
                                                              nan Turanî’den Erol Akyavaş’a (Görsel 1.85) ve de Adnan
                                                              Çoker’e kadar hat sanatını kullanan daha birçok ressama
                                                              kaynaklık etmiştir. Hat sanatını okunabilir niteliğiyle de-
                                                              ğil biçimlerde deformeler yaparak kullanmıştır. Sanatçı,
                                                              kaligrafik  biçimleri  geometrik  bir  kompozisyon  üzerine
                                                              işlemiştir. Bu onun Doğu ve Batı sentezini vurgulama eği-
                                                              liminde olduğunu göstermiştir.
                                                                 Türkiye’de  sanatçıların  geometrik  soyutlama  yönün-
                                                              deki çalışmaları (Görsel 1.86), eski hat düzeni oluşturma
                                                              gelenekleri  ile  akademide  yoğunlaşan  geometrik-kons-
                                                              trüktif biçim eğitimine bağlıdır.
                                                                 İspanyol  ressam  Picasso,  ünlü  bir  hattat  tarafından
                                                              yazılmış bir istifi gördüğünde “işte resim” diye bağırır ve
                                             Görsel 1.86: İsimsiz, Rauf Tuncer  ardından, “Benim resimde varmak istediğim son noktayı,
                                                              İslam yazısı çoktan bulmuş.” der ve Ona hitap eden plas-
                                                              tik değerleri şöyle anlatır: “Ama bunlar ne kadar ritmik!
                                                              Bunlardan bir şeyler çıkar! Doğulu renkçidir ama renkçi-
                                                              den çok fazla çizgici, soyuttur. Bu soyut dehasının en gü-
                                                              zel örnekleri bunlar, bu yazılar.”
                                                                 Batılı  sanatçıların  (Görsel  1.87)  İslam  yazısındaki  bu
                                                              tadı almaları, resim ve hat sanatının ortak olan plastik
                                                              değerlerinden  kaynaklanır.  Hattatlar  da  tıpkı  ressamlar
                                                              gibi kurdukları kompozisyonda resim sanatındaki temel
                                                              unsurları  kullanırlar.  Bu  unsurlar;  nokta,  çizgi,  leke  ve
                                                              renktir. Hat sanatında bunlardan nokta, çizgi ve leke daha
                                                              çok kullanılır.
              Görsel 1.87: Rich Harbour (Riç Harbur) Detayı, Paul Klee (Pol Kıli), Kunst
                                    Museum (Kunts Müzyım), Basel






  Görsel 1.84: “Hiç” Ali Hüsrevoğlu  10. Etkinlik
                1. Hat eserleriyle modern resimde yazının kullanıldığı eserlerden iki örneği sınıfa getirerek bu örnekleri
                  karşılaştırınız.
                2. Karşılaştırdığınız eserlerin benzer ve farklı yönlerini belirleyiniz.
                3. Aralarında nasıl bir etkilenme olduğunu açıklayınız.





                                                            35
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43