Page 20 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 20
Zaman zaman görülen ufuk çizgisi üzerindeki ağaçlar,
resmin içerisine uzayan kavisler veya halkalar hâlinde
düzenlenmiş figür grupları, figürlerin gölgeleme ile üç
boyutlu gösterilmesi, elbise kıvrımlarının detaylı bir şe-
kilde işlenişi, Batı etkisini yansıtmaktadır. Levni'nin bun-
ların dışında çoğu tek figürlü olmak üzere kadın ve erkek
tasvirleri de bulunmaktadır. Değişik giyinişleri başlık bi-
çimleri ile ele aldığı bu figürler teknik özelliklerin yanın-
da devrin giyim kuşam tarzını göstermesi açısından da
önemlidir (Görsel 1.28).
Hemen hemen her sınıftan halkı tasvir eden bu eser-
ler içerinde raks eden, gül koklayan, uyuyan, iplik büken,
süslenen, su taşıyan ve benzeri konuları ele alan minya-
türler de bulunmaktadır.
Levni’yi takip eden yılların en ünlü sanatkârı Abdullah
Buhari’dir. Levni ve Buhari’nin çalışmalarında Osmanlı
minyatür sanatının geleneksel kurallarına bağlı kalınma-
sına rağmen birçok detayda üçüncü boyutun arandığı gö-
rülmektedir (Görsel 1.29).
Lale Devri'nde sanatkârların Batı estetik kurallarına
uygun eserleri, Osmanlı saray çevresinin Batı kültür sa-
natına duyduğu ilgiyi yansıtır. Avrupa ile yoğun ilişkiler,
Osmanlı minyatür sanatının Batı etkisi altına girmesine
neden olmuştur. Sonuçta da yüzyıllardır devam eden
minyatür sanatının yerini yağlı boya resim almıştır.
Görsel 1.28: Feraceli kadın, Levni, TSMK
Görsel 1.29: Kahvecilerin geçişi, Levni, Surname-i Vehbi (Sayfadan detay) 18. yy., TSMK
17