Page 20 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 20

Zaman zaman görülen ufuk çizgisi üzerindeki ağaçlar,
                                                              resmin  içerisine  uzayan  kavisler  veya  halkalar  hâlinde
                                                              düzenlenmiş  figür  grupları,  figürlerin  gölgeleme  ile  üç
                                                              boyutlu gösterilmesi, elbise kıvrımlarının detaylı bir şe-
                                                              kilde işlenişi, Batı etkisini yansıtmaktadır. Levni'nin bun-
                                                              ların dışında çoğu tek figürlü olmak üzere kadın ve erkek
                                                              tasvirleri de bulunmaktadır. Değişik giyinişleri başlık bi-
                                                              çimleri ile ele aldığı bu figürler teknik özelliklerin yanın-
                                                              da devrin giyim kuşam tarzını göstermesi açısından da
                                                              önemlidir (Görsel 1.28).
                                                                Hemen hemen her sınıftan halkı tasvir eden bu eser-
                                                              ler içerinde raks eden, gül koklayan, uyuyan, iplik büken,
                                                              süslenen, su taşıyan ve benzeri konuları ele alan minya-
                                                              türler de bulunmaktadır.
                                                                Levni’yi takip eden yılların en ünlü sanatkârı Abdullah
                                                              Buhari’dir.  Levni  ve  Buhari’nin  çalışmalarında  Osmanlı
                                                              minyatür sanatının geleneksel kurallarına bağlı kalınma-
                                                              sına rağmen birçok detayda üçüncü boyutun arandığı gö-
                                                              rülmektedir (Görsel 1.29).
                                                                 Lale  Devri'nde  sanatkârların  Batı  estetik  kurallarına
                                                              uygun eserleri, Osmanlı saray çevresinin Batı kültür sa-
                                                              natına duyduğu ilgiyi yansıtır. Avrupa ile yoğun ilişkiler,
                                                              Osmanlı minyatür sanatının Batı etkisi altına girmesine
                                                              neden  olmuştur.  Sonuçta  da  yüzyıllardır  devam  eden
                                                              minyatür sanatının yerini yağlı boya resim almıştır.
                            Görsel 1.28: Feraceli kadın, Levni, TSMK













































                                                        Görsel 1.29: Kahvecilerin geçişi, Levni, Surname-i  Vehbi (Sayfadan detay) 18. yy., TSMK


                                                            17
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25