Page 15 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 15

1.2. Minyatür





























                            Hazırlık Çalışmaları


           1. Minyatür sanatının ortaya çıkışı ve gelişimi ile ilgili bir
             araştırma yapınız.
           2. Minyatür sanatı Türklerde niçin geleneksel sanat hâline
             gelmiştir? Araştırınız.

          1.2.1. Minyatür Sanatı ve Tarihçesi                                     Görsel 1.13: Uygur prensesleri, Berlin Müzesi
            Minyatür, derinlik verilmeden metni açıklamak ama-
          cıyla kitap sayfalarına yapılan  küçük boyutlu resimler-
          dir. Bizde minyatür sanatına “nakış”, minyatür yapana da
          “nakkaş” denmiştir.
            Minyatür kelime olarak Batı'dan gelir ve adını Orta Çağ
          Avrupası’nda  yazma kitapların bölüm başlarının ilk harf-
          lerini süsleyen kırmızı renkli "minium" denilen boyadan
          alır. Ancak zamanla minor (küçük) kelimesinin etkisinde
          kalarak  küçük resim  anlamını da kazanmıştır.
            Türklerde minyatürün kaynağı Uygur Türkleridir. Türk-
          lerin İslamiyet'i kabulünden önceki devreye ait yazma-
          lardaki minyatür konuları, Uygur prensleri ve prensesle-
          ri (Görsel 1.13) ile Mani ve Uygur rahiplerinden oluşur.
          Uygurlar duvarlara büyük boyutlarda dinî konulu freskler
          de yapmışlardır. Daha sonraları  Maniheizm inancının et-
          kisiyle bazı duvar resimlerini, kumaş ve kâğıt üzerine de                          Görsel 1.14: Uygur minyatürü
          çizmişlerdir. Uygurların yaptığı çalışmalar Türk minyatür
          sanatının kökenini oluşturmaktadır.
             Doğu Türkistan'da Hoço Harabelerinde bulunan 8 ve
          9. yüzyıl Maniheist duvar resimleri ve minyatürler Türk
          resminin bilinen en eski örnekleridir (Görsel 1.14).
            Anadolu Türk minyatür sanatının bilinen ilk örneği 12.
          yüzyılda Silvan’da yazılmış Dioskorides'in (Diyoskorides)
          Materia Medica (Materya Medika) adlı botanik ve zoo-
          lojiyle ilgili kitabıdır. Artuklu Sultanı Necmeddin Alp için
          Süryaniceden  Arapçaya  Kitabü'l-Haşayiş  olarak  çevril-
          miştir. Bu kitapta çeşitli bitki ve hayvan figürlerinin yanı
          sıra insan figürlü minyatürler de bulunmaktadır. Bu eser-
          de Bizans resminin etkileri görülür (Görsel 1.15).              Görsel 1.15: Hekim ve yardımcısının kataplazm hazırlaması,
                                                                          Kitabü'l-Haşayiş, TSMK (Topkapı Sarayı Müzesi Kitaplığı)

                                                            12
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20