Page 14 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 14

Ebru tarihinde bilinen en önemli üstatlardan biri de
                                                              Hatip  Mehmed  Efendi’dir.  Günümüzde  “hatip”  adı  ile
                                                              anılan ebru türünü çokça kullandığından hatip ebrusu bu
                                                              adla anılmıştır. Daha çok kitap cilt sanatında kullanılan
                                                              ebru, matbu ebrunun ortaya çıkışı ve ebru yerine siyah
                                                              cilbent bezi kullanılmaya başlanması ebru ustalarının bi-
                                                              rer  birer  ebru  yapmayı  bırakmalarına  neden  olmuştur.
                                                              Makineleşmenin doğal sonucu olarak tüm el sanatların-
                                                              da olduğu gibi ebruda da gerileme olmuştur. Ancak gü-
                                                              nümüzde bu sanatın uygulama alanları da farklılaşmıştır.
                                                                 Osmanlı son ebru üstatlarının en önemlilerinden Nec-
                                                              meddin Okyay (1883-1976), üstadı Edhem Efendi gibi bir-
                                        Görsel 1.3: Necmeddin Okyay  çok hünerin (okçuluk, mürekkepçilik, ahercilik, hattatlık
                                                              (Görsel  1.3),  mücellitlik,  gül  yetiştiriciliği  vb.)  ustasıydı.
                                                              Hezarfen lakabı ile anılırdı. Çiçekli ebrulara genel olarak
                                                              “Necmeddin  ebruları”  denir  çünkü  bu  tarzı  geliştiren
                                                              Necmeddin Okyay aynı zamanda çiçekli ebruları ilk uygu-
                                                              layan  kişidir.  1916′da  Medresetü'l-Hattatin’de  başladığı
                                                              ebru hocalığını Güzel Sanatlar Akademisi’nde 1948′e ka-
                                                              dar sürdürmüştür. Ebru sanatını, yeğeni Mustafa Düzgün-
                                                              man’a da (1920-1990) öğretmiştir.
                                                                Günümüzde bu sanatı devam ettiren ustalar arasın-
                                                              da Alparslan Babaoğlu (Görsel 1.4),  Niyazi Sayın, Fuad
                                                              Başar,  Timuçin Tanaslan, Feridun Özgören, Ömer Faruk
                                                              Dere ve birçok sanatçı bulunmaktadır.
                                                               Günümüz sanatçılarından Hikmet Barutçugil, ebru sa-
                                       Görsel 1.4: Alparslan Babaoğlu  natını geliştirmeyi hedeflemiş, bu sanatı yaşatmak için
                                                              geleneği koruyarak ebru sanatına çağdaş yorumlar kat-
                                                              mıştır.  Eserlerinde  ebruyu  resim  sanatıyla  birleştirdiği
                                                              görülür (Görsel 1.5).
                                                               Başlıca ebru desenleri (Görseller 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10,
                                                              1.11, 1.12) şunlardır: Tekneye atılan boyaya müdahale
                                                              edilmeden  oluşan  ve  çakıl  taşları  gibi  görünen  ebruya
                                                              “battal ebru” denir. Boya atıldıktan sonra biz denilen bir
                                                              alet ile sağdan sola ve sonra da aşağıdan yukarıya çizile-
                                                              rek elde edilen ebrunun adı “gelgit ebrusu”dur. Tarakla
                                                              oluşturulan  görüntüler  “taraklı  ebru”,  dıştan  içe  doğru
                                                              helezonik olan motife “bülbülyuvası”, serpilmiş kum ta-
                                                              nelerini andırana “kumlu ebru”, şal desenini andıranlara
                                                              “şal ebrusu”, Ayasofya’da hatiplik yapan Hatip Mehmet
                                                              Efendi’nin yaptığı soyut çiçek gibi bazı figürlere de “hatip
                       Görsel 1.5: Hikmet Barutçugil, öz. kol.  ebrusu” denilir.
                                           (özel koleksiyon)







           Görsel 1.6     Görsel 1.7      Görsel 1.8     Görsel 1.9    Görsel 1.10     Görsel 1.11    Görsel 1.12
           Battal ebru    Gelgit ebru     Taraklı ebru   Bülbülyuvası  Kumlu ebru      Şal ebrusu     Hatip ebrusu





           1. Etkinlik
              Ebru sanatını ve  tarihçesini ebru örnekleriyle anlatan bir duvar gazetesi hazırlayınız.

                                                            11
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19