Page 46 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 46

SAÇ BAĞI: Evlilik isteği göstergesidir. Doğum ve çoğal-
            İNSAN: Anadolu motiflerinde sık sık rastlanan insan
            figürü daha çok erkek ve kız çocuğu olarak betimlen-  mayı sembolize eder.  Evlenmek isteyen genç kızlar
                                                               zülüf keserler, tek örgü yaparlar. Yeni evli genç kadın-
            miştir. Bu figürler dokuyan kişinin erkek çocuk bek-  lar saçlarını çift örerler. Uçlarını renkli ipliklerle süs-
            lentisini veya gurbetteki sevgiliyi anlatır.  Bu motifler   lerler.
            çalışmanın ve yaratıcı aklın sembolüdür. Objeler, bir
            süs gibi görülerek stilize edilmiştir. Doğal yetenekleri
            olan bu kişiler, duru kafa ve ruh yapıları ile yalın ya-
            şamlardaki arınmışlıktan kaynaklanan bir yaratıcılığa
            sahiptirler.


                                                               KÜPE:  Cinselliği  sembolize  eder.  Çatalhöyük’te  bu-
                                                               lunan örneklerde genç kızın evlilik isteğini belirtmek
                                                               maksadıyla takıldığı tespit edilmiştir.


           BUKAĞI: Atların ön iki ayağına takılan otlaktan uzak-
           laşmalarını engelleyen zincirin adıdır. Ailenin deva-
           mını simgeler. Aşk ve birleşimi sembolize eder. Nişan
           yüzüklerinin  kırmızı  kurdelayla  bağlanması  da  bu
           sembollerden birisidir.

                                                               BEREKET: Dut, karpuz, kavun, nar, incir, üzüm gibi bit-
                                                               ki ve yılan, ejder, koç, boğa, geyik, kelebek, balık gibi
                                                               hayvanlardan oluşan formda bereket motifleri son-
                                                               suz mutluluğu ifade eder .

           KOÇBOYNUZU:  Bereket,  kahramanlık,  güç,  erkeklik
           sembolü olan koçboynuzu motifi, Anadolu kültürün-
           de ana tanrıçadan sonra  ya da onunla birlikte kulla-
           nılan bir motiftir.  Boynuz sembolü, insanlık tarihinde
           her zaman güç kuvvet timsali olan erkekle özdeşleş-
           tirilmiştir.                                        KUŞ: Mutluluk, keyif ve sevginin sembolüdür. Güç ve
                                                               kuvveti simgeler. Kuş motiflerinin çok farklı anlamları
                                                               vardır. Kartal, doğan ve şahin gibi kuşlar güç ve daya-
                                                               nıklılığı simgeler. Örneğin Selçuklu cami, medrese ve
                                                               şifahanelerinde çift başlı kuşlar buna güzel bir örnek-
                                                               tir. Bu kuşlar ayrıca kutsal haberci ve uzun ömürlülüğü
                                                               temsil eder. Zümrüdüanka (Anka kuşu) ve ejderhanın
           EL,  PARMAK,  TARAK:  Parmak  motifi,  parmakların   savaşı bahar yağmurunun habercisidir. Baykuş ve kara
           kem gözlerden koruduğunu temsil eden beş çizgi ve   karga gibi kuşlar kötü şans anlamına geldiği gibi kum-
           beş noktayı kapsar. Tarak motifi genellikle evlilik ve   ru, güvercin ve bülbüller de iyi şansı simgeler.
           doğum ile ilişkilidir. Bu motif, evlenme arzusunu ve
           doğumu kem gözlere karşı korumayı ifade eder.









           MUSKA VE NAZARLIK: Bu motif kem göz anlamına        ELİ  BELİNDE:  Dişiliğin  simgesidir.  Sadece  analık  ve
           gelir ki göze benzeyen bir nesnenin bununla savaştı-  doğurganlığı değil aynı zamanda uğur, bereket, kıs-
           ğına inanılır. En basit şekliyle bir üçgen kullanılır.  met, mutluluk ve neşeyi de sembolize eder.



                                                            43
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51