Page 47 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 47

AKREP: Akrep motifi korunma amaçlı motif-         HAYAT AĞACI: Hayat Ağacı sürekli gelişen, cen-
                  lerden birisidir. Her an pusuda öldürmek üze-     nete yükselen hayatın dikey sembolizmini oluş-
                  re bekleyen akrep, kötü niyetin ve nedensiz       turur.  Geniş anlamda sürekli gelişim ve değişim
                  kavganın bir simgesidir.  Anadolu insanı evle-    içinde yaşayan evreni sembolize eder. Evrenin
                  rinde akrebin yürümesinin zor olduğu doku-        üç elementini: Toprağın derinliğine inen kökle-
                  ma kilimler kullanır.  Nasıl kendisini nazardan   riyle yeraltını, alt dalları ve gövdesiyle gökyüzü-
                  korumak  için  göz  işaretli  nazarlıklar  kullanı-  nü, ışığa yükselen üst dallarıyla cenneti birleşti-
                  yorsa zararlı mahlukata karşı da kilimlerinde,    rir.  Yeryüzü ve cennet arasındaki iletişimi sağlar.
                  dokumalarında akrep motifini kullanmaktadır.      Hayat ağacının üzerindeki kuşlar, zamanı gelince
                                                                    uçacak olan can kuşlarıdır.


                  GÖZGÖZ:  İnsan  gözü  iyi  niyetli  bakışlar  taşı-
                  yabileceği  gibi  zaman  zaman  kötü  niyetlerin   YILAN:  Hayatın  güçlerinin  efendisidir.  İnsanın
                  aktarıldığına  inanıldığından  göz  değmesine      ruhunu temsil eder.  Yılan çeşitli sanat eserle-
                  koruyucu olarak kullanılır. Kötü niyetli nazarlar   rinde kuvveti, ölümsüzlüğü ve dünyanın yara-
                  taşıyan gözün kendisi olduğu kabul edilmekte-      dılışını sembolize eden önemli bir motif olarak
                  dir. Nazar önlemlerinden birisi olan göz motifi,   görülür.  Yılan,  ilk  çağlardan  beri  Anadolu’da
                  dokumalarda özelikle koçboynuzu, eli belinde       kutsal bir varlık sayılır, ona karşı korku ile karı-
                  ve bereket motiferinin etrafında ya da içinde      şık bir saygı beslenir. Hekimliğin sembolü olan
                  görülmektedir                                      çift başlı yılan zehir/panzehir birliğini tanımlar.



                  DAMGA, İM: Türkler tarih boyunca aile, oba,
                  oymak, boy, devlet gibi kavramları ifade et-        KURT  AĞZI,  KURT  İZİ,  CANAVAR  AYAĞI:  Bu
                  mek  için  belirli  figürleri,  damga,  imleri  kul-  motif  stilize  edilmiş  kurt  ayağı  ve  kurt  ağzı
                  lanmışlardır.  Damga, imler o kişinin, o toplu-     şeklindedir. İyimserliğin ve korunmanın sim-
                  mun varoluşunun simgesidir.  Bu uygulama,           gesi olan kurt, karanlıkta görebilme yeteneği-
                  hem soy ve aile adının sürdürülmesini hem           ne sahip olduğu için ışığı ve güneşi sembolize
                  de aileye ait değerli eşyaların yitirilmemesini     etmektedir.
                  sağlamaktadır.



                      SUYOLU: Su; yeniden doğuşun, beden-               PITRAK:  Pıtrak  tarlalarda  bulunan,  diken-
                      sel  ve  ruhsal  yenilenmenin,  yaşamın           leriyle  insanlara  ve  hayvanlara  yapışan  bir
                      sürekliliğinin, bereket, soyluluk, bilgelik,      bitkidir.  Pıtrağın  üzerindeki  dikenlerin  kötü
                      saflık ve erdemin sembolüdür. En etkin            gözü uzaklaştırdığına inanan Anadolu  insa-
                      arınma  sembolüdür.  O  hem  yaşamın              nı,  onu  nazarlık  motifi  olarak  kullanmıştır.
                      hem de ölümün kaynağıdır. Anadolu'da              Pıtrak  gibi  deyimi  ağaçlardaki  meyve  bol-
                      su yaşamın kendisidir. Anadolu kadınının          luğunu ifade etmektedir. Bu yüzden un çu-
                      bütün gün iç içe yaşadığı su, dokumalara          vallarında, tandır örtülerinde pişmiş toprak
                      motif olmuştur.                                   kapların üzerinde kullanılmıştır.









            13. Etkinlik
                Türk dokumalarında en çok kullanılan motifleri  sınıflandırararak özellikleriyle birlikte aşağıdaki noktalı
                yerlere yazınız.
                1. ………………………...........................................................................................................................................
                2. …………………………........................................................................................................................................
                3. …………………………………................................................................................................................................
                4. …………………………………................................................................................................................................
                5. ………………………………...................................................................................................................................


                                                            44
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52