Page 51 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 51

2.1. Uygur Minyatürleri





























                           Hazırlık Çalışmaları

           1. Uygur minyatürlerinin özelliklerini araştırınız.
           2. Orta Asya kültürünün minyatür sanatına etkilerini
             araştırınız.


          2.1.1. Uygur Minyatürlerinin Genel Özellikleri                     Görsel 2.1: Uygur hükümdarı, Tenritagh Akademiyesi
            Orta Asya Türk resminin en önemli temsilcileri Uygur
          Türkleridir. Uygurların sosyokültürel yapılarında ve or-
          taya koymuş oldukları sanat olaylarında temsil ettikleri
          dinlerin çok büyük bir rolü vardır. Gök Tanrı inancının
          esas alındığı Şamanizm, diğer Türk toplumları gibi Uy-
          gurların da millî inanç ve kültürüdür. Bu inancın dışın-
          da Uygurlara uzun süreli etki eden dinler Maniheizm ve
          Budizm’dir. Kendi de ressam olan Mani, öğretilerini yay-
          mak için kitap resimlemiştir. Uygurlar, tapınakları süs-
          lemek için duvar resimleri (fresko); Maniheist kitapları
          süslemek için minyatürler yapmışlardır.
            Uygurların kitap resimleme sanatı, duvar resimleme
          sanatı ile aynı şekildedir. Doğal olarak kitap resimleri,
          duvar resimlerine nispetle küçük ölçüde yapılmıştır.
            Uygur resimleri (Görsel 2.1), Türk-İslam minyatür sa-
          natının kaynağını oluşturmuştur. Uygurların geliştirdiği
          üslup ve teknik, Türk sanatını da zenginleştirmiştir.
            Uygur resim ve minyatürlerindeki kompozisyonların
          en büyük özelliği, figürlerin simetrik bir düzen içerisinde
          sıralanmış olmasıdır. Bunlarda çoğunlukla koyu mavi ve
          kırmızı başta olmak üzere parlak renklere yer verilmiştir                      Görsel 2.2: Karahoço prensleri
          (Görsel 2.2). Ayrıca heykel ve resimdeki realist anlayış,
          minyatürlerdeki figürlerin portre özelliği de kazanmala-
          rını sağlamıştır.
             Uygurlar  resim  sanatında  Orta  Asya’da  yaşadıkları
          kültür ortamının etkilerini başarılı bir şekilde özümse-
          yerek âdeta kendilerine has bir portre (oval yüz, badem
          gözler, hafif kemerli burun ve küçük bir ağızdan oluşan
          yüz) sanatı geliştirmişler ve bu üslubu çeşitli kültür mer-
          kezlerine de ihraç etmişlerdir (Görsel 2.3).

                                                                           Görsel 2.3: Uygur duvar resmi, Karahoço, Doğu Türkistan
                                                            48
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56