Page 44 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 44
Eserlerden bazıları, 1540 yılında Kanuni Sultan Süley-
man’ın oğlu Şehzade Mehmet için Hattat Ali Çelebi ta-
rafından hazırlanmış (Görsel 1.102) Hadis-i Erbain (Kırk
Hadis) ile 1650 yıllarında yapılan ve içinde katı' bahçe
manzarasının yer aldığı Şah Mahmud Nişaburi Albü-
mü’dür (Görsel 1.103).
17. yüzyılda Batılı seyyahlar sayesinde katı' sanatı Av-
rupa’ya taşınmış; bunun üzerine Avrupalılar bu sanatı
benimseyip kendi üsluplarında eserler vermişlerdir.
18. yüzyıldan itibaren, Lale Devri’nin etkisi altında
Görsel 1.102: Hadisi Erbain oluşan yeni bir üslup ile değişik tarzda eserler ortaya
kapak sayfası, Ali Çelebi,
konmuştur. Kâğıt oyma sanatı 18. yüzyılda kâğıt oyma,
yazı geleneği ve çiçek kompozisyonları ile devam eder.
Siyasi ve ekonomik olumsuzluklardan katı' sanatı da
etkilenmiş, 19. yüzyıla gelinceye kadar ortaya ciddi bir
eser konulamamıştır. 1920'li yıllarda Süheyl Ünver'in
kişisel çabaları sayesinde katı' sanatı ülkemize yeniden
kazandırılmıştır.
Ahmet Çoktan (1962 - ... )
Klasik sanatlarımızdan katı’ (Görsel 1.104) sanatı ile
geleneği bizlere aktarmaktadır. 1990’da Fuat Başar’dan
ebru icazeti aldı. 1992’de “Türk Ebru Sanatı” isimli kita-
bını yayınladı. 19 ülkede geleneksel Türk-İslam sanatları
ile ilgili tanıtımlar yapıp kurslar düzenledi. 2009’da Ka-
tar’da ebru dalında ve 2010’da da tezhip dalında kar-
deşi Ekrem Çoktan ile birlikte Guinness (Gines) Dünya
Görsel 1.103: Şah Mahmud Nişaburi Albümü, Kabartma
tarzında yapılmış oyma çiçeklerle bahçe manzarasından Rekorları kitabına ismini yazdırarak tescil aldı.
detay, İÜ Kütüphanesi
Görsel 1.104: Çırçırlı Ali Efendi, Katı', Ahmet Çoktan, öz. kol.
12. Etkinlik
Katı' sanatının tarihçesini anlatan sunum yapınız.
41