Page 145 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 145
MÜZE EĞİTİMİ MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
XVII. yüzyıl başlarında Avrupa’ya ve dünyanın çe-
şitli ülkelerine yapılan keşif gezileri sonucunda çe-
şitli coğrafyaların kültürel ve tabii varlıklarının mü-
zelerde sergilenmesiyle müze ve kütüphanelerin
koleksiyonlarının içerikleri zenginleşmiştir. Bunun-
la birlikte insanlar dünyanın bilmedikleri bölgeleri
hakkında bilgiye ulaşmıştır ancak bu bilgiler mü-
zelerin üyeleri olan aristokrat grupların ulaşımıyla
sınırlı kalmıştır. Bu durum müzelerin eğitim ortamı
sunma işlevini de gündeme getirmiş, 1727’de Cas-
par F. Neickel (Kaspar F. Jenkell) tarafından yazılan
“Museographia” (Museografiya) adlı eserde müze-
ler ilk kez önemli bir eğitim aracı olarak tanımlan-
mıştır.
1789 Fransız Devrimi’nin hemen ardından Fran-
sa’da başlayan aydınlanma hareketi toplum yapı-
sında köklü değişimlere sebep olmuştur. Müzelerin
halka yönelik “eğitim” misyonunu üstlenmesi dev-
let politikasının içinde yer almıştır. Louvre (Luvr) Görsel 4.2: Öğrenci etkinlikleri, Louvre Müzesi, Fransa
Sarayı 1793’te milliyetçilik fikrini yaymak ve halkı
eğitmek amacıyla müze olarak düzenlenmiştir. İlk halk müzesi kabul edilen bu müzede halkın anlaya-
bileceği ve seviyesine uygun sergiler hazırlanmış, ucuz kataloglar üretilerek çeşitli dillere çevrilmiş ve
galeri turları düzenlenmiştir (Görsel 4.2 ve 4.3).
Görsel 4.3: Winslow Homer’dan sonra, Louvre Galerisi’ndeki Sanat Öğrencileri ve Kopyacılar (Röprodüksiyon),
Paris, 1868, Clark Sanat Enstitüsü
143