Page 150 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 150
MÜZE EĞİTİMİ MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
4.2. MÜZE EĞİTİMİNİN TÜRKİYE’DE TARİHSEL
GELİŞİM SÜRECİ
4.2.1. Müze Eğitiminin Türkiye’de Gelişim Süreci
Türkiye’de müze eğitimi ile ilgili çalışmalar Osmanlı’da II. Meşrutiyet Döne-
mi’nde başlamıştır. 1869’da Maarifi Umumiye Nizamnamesi’yle (Millî Eğitim
Genelgesi) Türk eğitiminde ilk kez örgün eğitim geniş biçimde ele alınmıştır.
Bu düzenleme ve geliştirme çalışmalarında müzecilik de eğitim kurumlarıyla
birlikte anılmıştır.
1868’de Galatasaray Lisesi bünyesinde tabiat tarihine ilişkin bir okul müzesi
kurulmuştur.
Türk eğitim tarihinde okul ve eğitim müzelerinin oluşturulması Mustafa
Satı Bey’in, II. Meşrutiyet sonrasında eğitimde modernleşme çalışmalarının
içinde yer alır. Satı Bey 1908’de rapor ve gazete makalelerini “Layihalarım”
adıyla kitap hâline getirmiş bu tasarıları Maarif Nezaretine (Eğitim Bakanlığı)
sunmuştur. Satı Bey “Müzeler Hakkında” başlığıyla bir tasarı oluşturup dö-
nemin bakanı Emrullah Efendi’ye sunmuştur. Avrupa müzelerinin eğitimdeki
öneminden söz ederek “Talim Terbiye” veya “Mektep Müzeleri” kurulmasını
önermiştir.
1910’da St. Joseph Lisesinde kurulmuş olan “Tabiat Bilgisi Müzesi” günü-
müzde de etkinliğini sürdüren en önemli okul müzelerinden biridir (Görsel
4.9). Müzenin temeli Frère Possesseur Jean (Fer Posiser jon) ve Frère Para-
mont-Félix (Fer Paramon Feliks) tarafından atılmıştır.
Görsel 4.9: İstanbul Özel Saint-Joseph Fransız Lisesi, Kadıköy
148