Page 150 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 150

MÜZE EĞİTİMİ                                                                                                                                                   MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ

                                 4.2. MÜZE EĞİTİMİNİN TÜRKİYE’DE TARİHSEL

                                       GELİŞİM SÜRECİ


                                 4.2.1. Müze Eğitiminin Türkiye’de Gelişim Süreci


                                 Türkiye’de müze eğitimi ile ilgili çalışmalar Osmanlı’da II. Meşrutiyet Döne-
                                 mi’nde başlamıştır. 1869’da Maarifi Umumiye Nizamnamesi’yle (Millî Eğitim
                                 Genelgesi) Türk eğitiminde ilk kez örgün eğitim geniş biçimde ele alınmıştır.
                                 Bu düzenleme ve geliştirme çalışmalarında müzecilik de eğitim kurumlarıyla
                                 birlikte anılmıştır.

                                 1868’de Galatasaray Lisesi bünyesinde tabiat tarihine ilişkin bir okul müzesi
                                 kurulmuştur.

                                 Türk  eğitim  tarihinde  okul  ve  eğitim  müzelerinin  oluşturulması  Mustafa
                                 Satı Bey’in, II. Meşrutiyet sonrasında eğitimde modernleşme çalışmalarının
                                 içinde yer alır. Satı Bey 1908’de rapor ve gazete makalelerini “Layihalarım”
                                 adıyla kitap hâline getirmiş bu tasarıları Maarif Nezaretine (Eğitim Bakanlığı)
                                 sunmuştur. Satı Bey “Müzeler Hakkında” başlığıyla bir tasarı oluşturup dö-
                                 nemin bakanı Emrullah Efendi’ye sunmuştur. Avrupa müzelerinin eğitimdeki
                                 öneminden söz ederek “Talim Terbiye” veya “Mektep Müzeleri” kurulmasını
                                 önermiştir.

                                 1910’da  St.  Joseph  Lisesinde  kurulmuş  olan  “Tabiat  Bilgisi  Müzesi”  günü-
                                 müzde de etkinliğini sürdüren en önemli okul müzelerinden biridir (Görsel
                                 4.9). Müzenin temeli Frère Possesseur Jean (Fer Posiser jon) ve Frère Para-
                                 mont-Félix (Fer Paramon Feliks) tarafından atılmıştır.



































          Görsel 4.9: İstanbul Özel Saint-Joseph Fransız Lisesi, Kadıköy


          148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155