Page 148 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 148
MÜZE EĞİTİMİ MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
Demokrasi ve evrensel eğitim gibi aydınlanma fikirlerini benimsemiş İngiliz
bilim insanı James Smithson (Simıtsın) Amerikan hükümetine servetini bağış-
layarak “bilginin artırılması ve yayılması” için vasiyette bulunmuştur. 1846’da
Washington’da ‘Smithsonian (Simitsonyın) Enstitüsü’ kurularak faaliyetini
bugüne kadar devam ettirmiştir. Ulusal Hayvanat Bahçesi, on dokuz müze-
si, dokuz araştırma tesisiyle dünyanın en büyük müzesi ve eğitim araştırma
kompleksi hâline gelmiştir.
Bugün Smithsonian; kurumun koleksiyonlarının, araştırmalarının derinliğini
ve genişliğini her yaştan öğrenci, her yerdeki eğitimcilerle paylaştığını, bün-
yesinde 300'den fazla eğitimci ve kendisine bağlı 200 kuruluşa sahip olduğu-
nu, programları, müfredatı, sergileri zenginleştirmek için kaynakları yetersiz
topluluklar ve yetersiz hizmet almış bireyler dâhil olmak üzere çeşitli izleyici-
lerle bağlantıda olduklarını belirtirken Smithsonian bilgiyi, ilgi çekici hikâye-
leri, sergileri, eserleri ve sorgulamaya dayalı dersleriyle her yıl dünya çapında
8 milyondan fazla öğrenciye ulaştığını da ifade etmektedir (Görsel 4.7 ve 4.8).
Görsel 4.7: Smithsonian Enstitüsü eğitim faaliyeti, ABD Görsel 4.8: Brooklyn Çocuk Müzesi, Okul sonrası
aktivite alanı, ABD
XIX. yüzyıl, Fransa’da Louvre, Almanya’da Kaiser Friedrich (Kayze Firıdreıh),
Rusya’da Hermitage (Hörmidic) ve İspanya’da Prado (Prado) gibi müzecilerin
çalışma yöntemlerindeki akademik başarı ve toplumların hafızasını temsil et-
mesi açısından müzeciliğin en önemli dönemi olmuştur.
Müze eğitiminde tüm dünyadan farklı Amerika’da çocuk müzeleri kurulmaya
başlanmış, 1899’da Brooklyn (Buruklin) Sanatlar ve Bilimler Enstitüsü, Brook-
lyn Çocuk Müzesi’ni 6-20 yaşları arasındaki gençler için kurmuştur (Görsel 4.
9 ve 4.10). Bu müze; çocukların ilgilerini çekecek koleksiyonların gözlem, tep-
ki ve düşünce güçlerini uyaran özellikte olmasına dikkat ederken küratörü ve
asistanları aracılığıyla koleksiyonlarını, kütüphanesini, tüm etkinliklerini bir
araya getirerek çocukların günlük hayatları, okul dersleri, okudukları, oyun-
ları ve ilgileri ile ilişki kurmalarını sağlamayı ve çocukları müzeye getirmeyi
amaç edinmiştir.
Brooklyn Çocuk Müzesi, görsel sanatlar, doğa bilimleri ve dünya kültürlerini
anlatan programlarla Brooklyn ve New York City’de çocuklara ve gençlere hiz-
met vermektedir.
146