Page 148 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 148

MÜZE EĞİTİMİ                                                                                                                                                   MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ


                                 Demokrasi ve evrensel eğitim gibi aydınlanma fikirlerini benimsemiş İngiliz
                                 bilim insanı James Smithson (Simıtsın) Amerikan hükümetine servetini bağış-
                                 layarak “bilginin artırılması ve yayılması” için vasiyette bulunmuştur. 1846’da
                                 Washington’da  ‘Smithsonian  (Simitsonyın)  Enstitüsü’  kurularak  faaliyetini
                                 bugüne kadar devam ettirmiştir. Ulusal Hayvanat Bahçesi, on dokuz müze-
                                 si, dokuz araştırma tesisiyle dünyanın en büyük müzesi ve eğitim araştırma
                                 kompleksi hâline gelmiştir.

                                 Bugün Smithsonian; kurumun koleksiyonlarının, araştırmalarının derinliğini
                                 ve genişliğini her yaştan öğrenci, her yerdeki eğitimcilerle paylaştığını, bün-
                                 yesinde 300'den fazla eğitimci ve kendisine bağlı 200 kuruluşa sahip olduğu-
                                 nu, programları, müfredatı, sergileri zenginleştirmek için kaynakları yetersiz
                                 topluluklar ve yetersiz hizmet almış bireyler dâhil olmak üzere çeşitli izleyici-
                                 lerle bağlantıda olduklarını belirtirken Smithsonian bilgiyi, ilgi çekici hikâye-
                                 leri, sergileri, eserleri ve sorgulamaya dayalı dersleriyle her yıl dünya çapında
                                 8 milyondan fazla öğrenciye ulaştığını da ifade etmektedir (Görsel 4.7 ve 4.8).



















          Görsel 4.7: Smithsonian Enstitüsü eğitim faaliyeti, ABD  Görsel 4.8: Brooklyn Çocuk Müzesi, Okul sonrası
                                                        aktivite alanı, ABD

                                 XIX. yüzyıl, Fransa’da Louvre, Almanya’da Kaiser Friedrich (Kayze Firıdreıh),
                                 Rusya’da Hermitage (Hörmidic) ve İspanya’da Prado (Prado) gibi müzecilerin
                                 çalışma yöntemlerindeki akademik başarı ve toplumların hafızasını temsil et-
                                 mesi açısından müzeciliğin en önemli dönemi olmuştur.

                                 Müze eğitiminde tüm dünyadan farklı Amerika’da çocuk müzeleri kurulmaya
                                 başlanmış, 1899’da Brooklyn (Buruklin) Sanatlar ve Bilimler Enstitüsü, Brook-
                                 lyn Çocuk Müzesi’ni 6-20 yaşları arasındaki gençler için kurmuştur (Görsel 4.
                                 9 ve 4.10). Bu müze; çocukların ilgilerini çekecek koleksiyonların gözlem, tep-
                                 ki ve düşünce güçlerini uyaran özellikte olmasına dikkat ederken küratörü ve
                                 asistanları aracılığıyla koleksiyonlarını, kütüphanesini, tüm etkinliklerini bir
                                 araya getirerek çocukların günlük hayatları, okul dersleri, okudukları, oyun-
                                 ları ve ilgileri ile ilişki kurmalarını sağlamayı ve çocukları müzeye getirmeyi
                                 amaç edinmiştir.
                                 Brooklyn Çocuk Müzesi, görsel sanatlar, doğa bilimleri ve dünya kültürlerini
                                 anlatan programlarla Brooklyn ve New York City’de çocuklara ve gençlere hiz-
                                 met vermektedir.


          146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153