Page 152 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 152

kebikeç / 36 • 2013
          MÜZE EĞİTİMİ         VI. Anadolu Koleji’nde “Devrimci Faaliyetler”                                                                                             MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
































                                 Görsel 4.11: Merzifon Anadolu Koleji binaları, 1935, Ahmet Yüksel koleksiyonu

                                                  Merzifon Anadolu Koleji Kızlar Okulu
                                       Foto Dildilian Kardeşler [Kartpostal - Ahmet Yüksel koleksiyonu]
                                 Dönemin  okul  müzelerinden  birisi  de  İstanbul’dan  Merzifon’a  taşınmış  ve
                                 1908’de  kurulmuş  Anadolu  Kolejine  aittir  (Görsel  4.11).  Kolejin  7.000’den
                                 fazla bitki ve hayvan türü içeren bir botanik müzesiyle birlikte 10.000 cildi
                               5 Ocak 1893’te Anadolu Koleji’nin kapısına ve Kız Okulu’na birer ilan ya-
                                 aşkın  kitabının  bulunduğu  kütüphanesi  bulunmaktaydı.  Bu  müze  Profesör
                            pıştırılmıştı. İlan, memleketin hastalıklarına çare bulmak için hükumeti Hindis-
                                 Manisacıyan’ın topladığı ve tasnif ettiği 40 memeli ve büyük hayvan, 70 kuş,
                            tan’ın başvurduğu yöntemi kullanmaya davet ediyordu - ki bu da imparatorlu-
                            ğun kontrolünün İngilizlere devredilmesi anlamına geliyordu. Okulun
                                 50 yumuşakça, 2500 farklı böcek çeşidi, 1200 bitki, 100 ağaç örneği, 900 mi- öğretim
                                 neral ve taş, 1100 fosil çeşitlerinin sergilendiği büyük bir koleksiyona sahipti.
                            kadrosu bu propaganda faaliyetine şiddetle karşı çıktı ve yapılanı “dindışı, man-
                                 Osmanlı İmparatorluğu’nun Anadolu’daki en zengin müzesi olduğu söylene-
                            tıksız  ve  tehlikeli”  olarak  yorumladı.  Ancak  olayı  araştıran  Osmanlı  yetkilileri
                                 bilirdi. Hafta içi iki gün 14.00-16.00 arası açık olan müze öğrenciler ve aileler
                            ilanların  okul  matbaasında  basıldığına  inanıyordu,  zira  ilanlar  nadir  bulunan
                                 tarafından ziyaret ediliyordu. Ziyaretçi sayısı haftada 200 kişiye yaklaşıyordu.
                            cyclostyle  adlı  bir  alette  basılmışlardı.  Ermeni  profesörlerden  ikisi,  Hagop
                            Tomayan   ve  Ohannes  Kayayan   (Ermenice  profesörü),  “çetenin”  liderleri
                                                             54
                                     53
                                 1929 tarihli bir teftiş raporunda, müzenin yöredeki öğrencilere ve halka açık
                                                        55
                            olarak  suçlanıp  hapse  atıldı.   Okulun  yönetimi  bu  yazının  basımına  izin  ver-
                                 olduğu eğitim amacıyla kullanıldığı belirtilmiştir. Bu müze bütün memleket
                            mekle  suçlanıyor,  Merzifon  kaymakamının  da  etkisiyle  Amerikalı  misyonerler
                                 halkına da açık bulundurulmuştur. Zaman zaman diğer okulların da bu mü- askeri
                            hedef  gösteriliyordu. Bu  gergin  ortamda  inşaatı  yeni  bitmiş  Kız  Okulu
                                 zeden istifade ettiklerinden bahsedilmiştir. Müze, Merzifon Amerikan Oku-
                                                                                               56
                            kumandanın başını çektiği bir grup tarafından 1 Şubat’ta ateşe verildi.
                                 lunun  kapandığı  1939  yılına  kadar  açık  kalmıştır.  Cumhuriyet  Dönemi’nde

                                 1923-1925 yılları arasında Ankara’da Maarif Kongresi adıyla düzenlenen top-
                            53 Merzifonlu köklü  bir aileden  gelen Tomayan bölgedeki Ermeniler üzerinde etkisi  olan
                                 lantılarda Heyet-i İlmiye çalışmalarıyla müze eğitimi konusunun resmî olarak
                            nüfuzlu bir kişilikti.
                            54  Merzifon  İlahiyat  Okulu
                                 başladığı söylenebilir. mezunu  olan  Kayayan  1884’ten  beri  Ermenice  öğretmenliği
                            yapıyordu.
                                 1923’te ilki yapılan bu toplantının konuları arasında Etnografya Müzesi, Millî
                            55  George  E.  White,  Adventuring  With  the  Anatolia  College,  Grinnel,  Iowa:  Herald-Register
                                 Müze’nin oluşturulması ve okul müzelerinin kurulması kararı alınmış; okul
                            Publishing Company, 1940, s. 28.
                                 müzelerinde eğitim malzemelerinin derslerde kullanılan araç-gereçlerin, okul
                            56  “Editorial  Paragraphs”,  Missionary  Herald,  vol.  89,  Nisan  1893,  s.  130;  “Editorial
                                 eşyalarının ve belgelerin yer alacağı bildirilmiştir. Bu müzelerin pedagoji mü-
                            Paragraphs”, Missionary Herald, vol. 89, Mayıs 1893, s. 173.
                                 zesi şeklinde eğitsel bir amaca dönük olarak eğitim bilimleri konusunda uz-
                                                                 140
                                 man bir öğretmenin idaresine verilmesi de karara bağlanmıştır.
                                 1926’da ilköğretim programında müze ve eski eserlerin öğretimde kullanıl-
                                 masının gerektiğinden bahsedilirken ilkokul tarih dersi programında ise öğ-
          150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157