Page 147 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 147
MÜZE EĞİTİMİ MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
XIX. yüzyılın ilk çeyreğinde İngiltere’de kamu müzelerinden başka yerel mü-
zeler de kurulmaya başlanmıştır. Bilgiyi yayma ve eğitim fırsatları yaratmayı
temel bir görev olarak benimseyen edebiyat ve felsefe toplulukları da orta
sınıflar için eğitim aracı olarak müzeler kurmuşlardır. Böylece halk için eğitim
fırsatı sağlanmıştır.
İngiltere’de Haslemere (Haslamıyır) Müzesi 1888’den bugüne ulaşmış ilk eğit-
sel müzedir. Okul müze iş birliği çerçevesinde bağışlarla varlığını sürdüren
müzeyi öğrencilerin, öğretmenlerin ve araştırmacıların ücretsiz olarak ziyaret
etmeleri sağlanmıştır. Müzenin öğretmek, eğlendirmek ve ilham vermek mis-
yonu olmuştur.
Bugün hâlâ aktif olan müzenin açıklamasında “Haslemere Eğitim Müzesi, her
kökenden ve yaştan insana dünyayı öğretme, keşfetme fırsatı sunan köklü
bir geleneğe sahiptir. Kurucu Sir Jonathan Hutchinson (Sör Canıtın Haçınsın),
1888’de müzeyi kurduğu zamanlar öncü bir fikir olan nesnelerin işlenmesi
yoluyla öğrenmeyi teşvik etti; bu tekniğin nesneyi gözlemlemek ve okumak
kadar önemli olduğunu anladı. Bugün, erken öğrenmeden topluma ulaşmaya
kadar çok çeşitli konular sunuyoruz.” denilmektedir.
Müzede yıl boyunca bir dizi düzenlenen eğlenceli ve öğretici etkinliklerden
bahsedilmektedir. Müze “Ulusal Çocuk Sanatı” gününe kadar değişen tema-
lara sahip geniş bir etkinlik yelpazesi sunmaktadır (Görsel 4.6).
Görsel 4.6: Ashmolean Müzesi, Oxford, İngiltere
Müze eğitiminde İngiltere ve diğer Avrupa ülkelerinde yaşanan bu ilerleme-
ler, müzelerin ziyaretçiyi edilgen bir konumda algılamasından dolayı ümit
edilen başarıya ulaşamamış; yüzyılın sonlarında okullar kamu eğitiminde
müzeleri gölgede bırakmıştır.
XVIII. yüzyıl ortalarında Amerika Birleşik Devletleri’nde kurulmaya başlayan
müzelerde “eğitici sergileme yöntemleri” uygulanmaya başlanmıştır. Phila-
delphia’daki (Filıdelfiya) Peale (Piıl) Müzesi sağlık ve teknoloji gibi konular-
da halkı aydınlatmak amacıyla kurulmuş müzelerden biridir. XIX. yüzyılda ise
yeni kurulan müzeler eğitim misyonuyla donatılmış olarak halka açmıştır.
145