Page 147 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 147

MÜZE EĞİTİMİ                                              MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ


            XIX. yüzyılın ilk çeyreğinde İngiltere’de kamu müzelerinden başka yerel mü-
            zeler de kurulmaya başlanmıştır. Bilgiyi yayma ve eğitim fırsatları yaratmayı
            temel bir görev olarak benimseyen edebiyat ve felsefe toplulukları da orta
            sınıflar için eğitim aracı olarak müzeler kurmuşlardır. Böylece halk için eğitim
            fırsatı sağlanmıştır.

            İngiltere’de Haslemere (Haslamıyır) Müzesi 1888’den bugüne ulaşmış ilk eğit-
            sel müzedir. Okul müze iş birliği çerçevesinde bağışlarla varlığını sürdüren
            müzeyi öğrencilerin, öğretmenlerin ve araştırmacıların ücretsiz olarak ziyaret
            etmeleri sağlanmıştır. Müzenin öğretmek, eğlendirmek ve ilham vermek mis-
            yonu olmuştur.

            Bugün hâlâ aktif olan müzenin açıklamasında “Haslemere Eğitim Müzesi, her
            kökenden ve yaştan insana dünyayı öğretme, keşfetme fırsatı sunan köklü
            bir geleneğe sahiptir. Kurucu Sir Jonathan Hutchinson (Sör Canıtın Haçınsın),
            1888’de müzeyi kurduğu zamanlar öncü bir fikir olan nesnelerin işlenmesi
            yoluyla öğrenmeyi teşvik etti; bu tekniğin nesneyi gözlemlemek ve okumak
            kadar önemli olduğunu anladı. Bugün, erken öğrenmeden topluma ulaşmaya
            kadar çok çeşitli konular sunuyoruz.” denilmektedir.

            Müzede yıl boyunca bir dizi düzenlenen eğlenceli ve öğretici etkinliklerden
            bahsedilmektedir. Müze “Ulusal Çocuk Sanatı” gününe kadar değişen tema-
            lara sahip geniş bir etkinlik yelpazesi sunmaktadır (Görsel 4.6).
























            Görsel 4.6: Ashmolean Müzesi, Oxford, İngiltere

            Müze eğitiminde İngiltere ve diğer Avrupa ülkelerinde yaşanan bu ilerleme-
            ler,  müzelerin  ziyaretçiyi  edilgen  bir  konumda  algılamasından  dolayı  ümit
            edilen  başarıya  ulaşamamış;  yüzyılın  sonlarında  okullar  kamu  eğitiminde
            müzeleri gölgede bırakmıştır.

            XVIII. yüzyıl ortalarında Amerika Birleşik Devletleri’nde kurulmaya başlayan
            müzelerde “eğitici sergileme yöntemleri” uygulanmaya başlanmıştır. Phila-
            delphia’daki (Filıdelfiya) Peale (Piıl) Müzesi sağlık ve teknoloji gibi konular-
            da halkı aydınlatmak amacıyla kurulmuş müzelerden biridir. XIX. yüzyılda ise
            yeni kurulan müzeler eğitim misyonuyla donatılmış olarak halka açmıştır.


                                                                                                   145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152