Page 146 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 146
MÜZE EĞİTİMİ MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muze_egitimi_secmeli/4_MUZE_SECMELI_2023_ASHMOLEANMUZESI.pdf
Diğer Avrupa ülkeleri de Louvre’u örnek alarak müzelerini halka açmış; dev-
letin, hükümetin gücünü ve varlığını kanıtlamak milliyetçi duyguları uyandır-
mak gibi politik amaçlar gütmüşlerdir. Bu müzelerin eğitim misyonu, ideal
vatandaş yaratmak ve değerlerin aktarımı olmuştur. Ancak ziyaretçi defterle-
rinin günümüze ulaşan bilgilerinden bu müzelerin o dönemlerde halka çok az
ulaşabildiği anlaşılmıştır.
XIX. yüzyılda Endüstri Devrimi’nin etkileriyle nüfusun çoğunluğunun şehir-
lerde yaşaması, bilim ve endüstrideki gelişmeler, yeniden biçimlenen toplum
yapısı müzelerin de eğitim açısından yapılanmasında etkili olmuştur. Eğitimin
önemli bir elemanı olarak müzelerin ele alınması, kamu müzelerinin öncülü-
ğünde gerçekleşmiştir. Müzeler, ulus devlet anlayışında benimsenen “Halkın
refahı devletin sorumluluğudur.” düşüncesine paralel bir gelişim göstermiştir.
1857’de İngiliz yazar, şair ve sanat eleştirmeni John Ruskin (Coan Raskin), İn-
giltere Parlamentosuna işçi sınıfının eğitiminde müzelerin kullanılması için
öneride bulunmuştur.
Müze eğitiminde bilgilendirici etiketler, eğitici sergiler, kurslar, okullar için
hazırlanan programlar gibi etkinliklerin temeli bu dönemde şekillenmiştir.
1870’te İngiltere’de çıkarılan öğretim yasası ile ilköğretim programlarında
nesne ile ders yapmak eğitimin en büyük özelliği olmuştur. Bu anlamda hem
müze ziyareti sırasında nesneler hakkında bilgilenme hem nesne ödünç alma
yoluyla müzelerden yararlanılabileceği anlaşılmıştır.
1683’te Antikacı Elias Ashmole (Ilayes Eşmol)’un koleksiyonunu Oxford (Ok-
sfırd) Üniversitesine bağışlamasıyla Ashmolean (Aşmoliyen) Müzesi adıy-
la İngiltere’nin ilk halk ve dünyanın ilk üniversite müzesi açılmıştır. Oxford
Üniversitesi, günümüzde de faaliyetini sürdüren sanat ve arkeoloji müzesidir
(Görsel 4.4 ve 4.5).
Görsel 4.4: Ashmolean Müzesi, Oxford, İngiltere Görsel 4.5: Ashmolean Müzesi, Oxford, İngiltere
Koleksiyonunun sunumunda ilke olarak her zaman kültürler ve zamanlar ara-
sında insanlık hakkındaki bilginin topluma aktarılmasının önemli olduğunu
vurgulayan Ashmolean Müzesi, özellikle eğitim amacıyla kurulmuş müzelere
örnek teşkil eder.
144