Page 146 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 146

MÜZE EĞİTİMİ                                                                                                                                                   MÜZE EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ


                       https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muze_egitimi_secmeli/4_MUZE_SECMELI_2023_ASHMOLEANMUZESI.pdf
                                 Diğer Avrupa ülkeleri de Louvre’u örnek alarak müzelerini halka açmış; dev-
                                 letin, hükümetin gücünü ve varlığını kanıtlamak milliyetçi duyguları uyandır-
                                 mak gibi politik amaçlar gütmüşlerdir. Bu müzelerin eğitim misyonu, ideal
                                 vatandaş yaratmak ve değerlerin aktarımı olmuştur. Ancak ziyaretçi defterle-
                                 rinin günümüze ulaşan bilgilerinden bu müzelerin o dönemlerde halka çok az
                                 ulaşabildiği anlaşılmıştır.
                                 XIX. yüzyılda Endüstri Devrimi’nin etkileriyle nüfusun çoğunluğunun şehir-
                                 lerde yaşaması, bilim ve endüstrideki gelişmeler, yeniden biçimlenen toplum
                                 yapısı müzelerin de eğitim açısından yapılanmasında etkili olmuştur. Eğitimin
                                 önemli bir elemanı olarak müzelerin ele alınması, kamu müzelerinin öncülü-
                                 ğünde gerçekleşmiştir. Müzeler, ulus devlet anlayışında benimsenen “Halkın
                                 refahı devletin sorumluluğudur.” düşüncesine paralel bir gelişim göstermiştir.

                                 1857’de İngiliz yazar, şair ve sanat eleştirmeni John Ruskin (Coan Raskin), İn-
                                 giltere Parlamentosuna işçi sınıfının eğitiminde müzelerin kullanılması için
                                 öneride bulunmuştur.

                                 Müze  eğitiminde  bilgilendirici  etiketler,  eğitici  sergiler,  kurslar,  okullar  için
                                 hazırlanan  programlar  gibi  etkinliklerin  temeli  bu  dönemde  şekillenmiştir.
                                 1870’te  İngiltere’de  çıkarılan  öğretim  yasası  ile  ilköğretim  programlarında
                                 nesne ile ders yapmak eğitimin en büyük özelliği olmuştur. Bu anlamda hem
                                 müze ziyareti sırasında nesneler hakkında bilgilenme hem nesne ödünç alma
                                 yoluyla müzelerden yararlanılabileceği anlaşılmıştır.
                                 1683’te Antikacı Elias Ashmole (Ilayes Eşmol)’un koleksiyonunu Oxford (Ok-
                                 sfırd)  Üniversitesine  bağışlamasıyla  Ashmolean  (Aşmoliyen)  Müzesi  adıy-
                                 la İngiltere’nin ilk halk ve dünyanın ilk üniversite müzesi açılmıştır. Oxford
                                 Üniversitesi, günümüzde de faaliyetini sürdüren sanat ve arkeoloji müzesidir
                                 (Görsel 4.4 ve 4.5).






















         Görsel 4.4: Ashmolean Müzesi, Oxford, İngiltere  Görsel 4.5: Ashmolean Müzesi, Oxford, İngiltere

                                 Koleksiyonunun sunumunda ilke olarak her zaman kültürler ve zamanlar ara-
                                 sında insanlık hakkındaki bilginin topluma aktarılmasının önemli olduğunu
                                 vurgulayan Ashmolean Müzesi, özellikle eğitim amacıyla kurulmuş müzelere
                                 örnek teşkil eder.


          144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151