Page 60 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 60

Sanatçı nesnel dünyayı algılarken imgelerden yararlanır. Kimi zaman düşleri, korkuları ya da
                 gerçekte gördüğü nesneleri, yaşadığı olayları imgeler yoluyla sanatsal olarak ifade etme isteği
                 duyar. Bu istek sanatsal, estetik bir değer hâline geldiğinde sanatsal imgelem oluşmaktadır. Bu
                 durumda imgelerin  anlam ve ifade birikimi kazandığında sanat eserine dönüştükleri söylenebilir.
                    İmgelerin anlamlandırma süreci boyunca sanatçı bir çok uyaranı da bellek süzgecinden ge-
                 çirir. Zenginleşen bu imgeler gerçeküstücü sanatçıların eserlerinde açıkça görülebilir. İmgelem,
                 nesnel dünyaya dışarıdan bakmak veya bir anlamda gerçeküstücülerin eser örneklerinden yola
                 çıkılarak bir çeşit kaçış, rahatlama yolu veyahut yeni önermeler oluşturabilmek için uzaktan de-
                 ğerlendirme süreci olarak görülebilir.

































                                  Görsel 1.110: Belleğin Azmi, 1931, Salvador Dali, Modern Sanat Müzesi, New York

                    Salvador Dali’nin eserlerinde düşsel ögelerin so-
                 mutlaştırılması  söz  konusu  olabilmekteyken  bunun
                 yanı  sıra  somut  nesneleri  de  yapılarını  değiştirerek
                 farklı  yeni  biçimlere  dönüştürdüğü  görülür.  Mantık
                 sınırları  içerisinde  açıklanamayacak  birçok  durumu
                 sanalsal  imgelem  yoluyla  ifade  eden  sanatçı  çalış-
                 malarında  somut  objeleri  de  dönüştürerek  ilgi  çeki-
                 ci  eserler  üretmiştir.  “Belleğin Azmi”  isimli  eserinde
                 (Görsel 1.110) sanatçının, saatleri  bir sıvıymışçasına
                 akışkan hâlde resmederek zamanın da akıp gittiğini
                 vurguladığı söylenebilir. Hayter Hugnet (Heydır Hag-
                 nıt), Pablo Picasso (Pablo Pikasso), Yves Tanguy, (İv
                 Tongiy) Giacometti (Cakomedi), Marcel Jean (Marsel
                 Jon), Kay Sage [Key Seyc (Görsel 1.111)] gibi birçok
                 sanatçının da bu çalışma biçiminden faydalandıkları
                 ve bu alanda denemelerini oluşturdukları bilinmekte-
                 dir.
                                                                         Görsel 1.111: Küçük Portre, 1950, Kay Sage, The
                                                                          Frances Lehman Loeb Sanat Merkezi, New York





              58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65