Page 65 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 65
DEFORMASYON
3.5. Portre ve Figür Uygulamalarında İfadenin Forma Etkisi
Portre ve figür kompozisyonlarında modelin ayrıntılarındaki (göz, burun, kulak, baş, el, ayak) ve bütünündeki
(portre ve figürün bütünü) natüralist görüntü, sanatçının müdahalesi ile yeniden organize edilebilir ve
böylece formlara yeni ifadeler kazandırılabilir.
3.5.1. Portre ve Figürde Deformasyon
BİLİYOR MUSUNUZ? • Bir portre kompozisyonunda modelin karakteristik özelliklerinin
vurgulanmasının ifadeyi güçlendireceğini biliyor musunuz?
ETKİNLİK
Jacopo Pontormo’nun “Francesco Guardi (Fırançesko Goardi)’nin portresi” isimli eserinin görselini ifadenin
form oluşumuna etkisi açısından inceleyiniz (Görsel 3.36). Görsele yönelik aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Görsel 3.36: Francesco Guardi’nin portresi,1529,
Jacopo Pontormo (Yakobo Pontormo), Paul Getty Müzesi, ABD
1. Sanat eserinde seçilen tema ile ilgili ilk izlenimlerinizi söyleyiniz.
2. Sanat eserine konu edilen figür ve nesnelerin formlarının ifadesi ile ilgili ilk izlenimlerinizi söyleyiniz.
3. Tema seçiminin formların ifadesine etkisi ile ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz.
4. Sanat eserinde bulunan nesne ve figür formlarının ifadesinin doğa gerçeği ile ilişkisi hakkındaki
gözlemlerinizi söyleyiniz. Bu durumun form oluşumuna ve eserin niteliğine etkisi ile ilgili gözlemlerinizi
söyleyiniz.
5. Ayrıntılar ve bütündeki figür ve nesne ifadelerinin form oluşumuna etki ve katkısı ile ilgili düşüncelerinizi
söyleyiniz.
63

