Page 69 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 69
görüntülerden oluşan resimleri ile (Gör-
sel 2.9) kübizmin öncüsü olmuştur.
Picasso’yu takip eden kübist res-
samlar [Georges Braque (Jorj Brak),
Marcel Duchamps (Marsel Duşamp) vb.
] resmin yüzeyinde ritmi vurgulayabilmek
için renkçi yaklaşımlardan uzaklaşmış,
rengin kübizmin analitik (çözümlemeli)
etkisini zayıflatacağına inanmışlardır. Bu
yüzden topraksı gri ve kahverengi tonları
tercih etmişlerdir.
Takip eden süreçteki sentetik kübizm
döneminde kâğıt, duvar kâğıdı ve diğer
kolaj malzemelerinin yanı sıra objenin
kendisi de resim yüzeyine dâhil olmuş-
tur. Bu nesneler resim yüzeyinde ya-
pıştırılarak birleştirliyor, âdeta boyanın
gördüğü işlevle kullanılıyordu. Gündelik
hayatın kulanım materyallerini saf, este-
tik birer nesne hâline getiren bu dönem;
kolaj, asamblaj ve fotomontajın önünü
açan devrimci bir yaklaşım olarak görü-
lür. Bu yüzden kübist kolajlar hem soyut Görsel 2.9: Armutlarla Kadın, 1909, Picasso,
hem de gerçektirler (Görsel 2.10). Modern Sanatlar Müzesi, New York
Bu özellikleri ile sanat nedir? Gerçek nedir? Sorularını güçlü bir şekilde soran yaklaşım olarak
20. yüzyıl boyunca değişik tarzlarda ürün ortaya koyan birçok sanatçının cevap arayacağı bir
problemi ortaya koymuşlardır.
Görsel 2.10: Cam, Gitar ve Gazete, 1913, Picasso, Tate Müzesi, İngiltere
67