Page 69 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 69

görüntülerden oluşan resimleri ile (Gör-
              sel 2.9) kübizmin öncüsü olmuştur.
                  Picasso’yu  takip  eden  kübist  res-
              samlar  [Georges  Braque  (Jorj  Brak),
              Marcel Duchamps (Marsel Duşamp) vb.
              ] resmin yüzeyinde ritmi vurgulayabilmek
              için  renkçi  yaklaşımlardan  uzaklaşmış,
              rengin  kübizmin  analitik  (çözümlemeli)
              etkisini zayıflatacağına inanmışlardır. Bu
              yüzden topraksı gri ve kahverengi tonları
              tercih etmişlerdir.
                  Takip eden süreçteki sentetik kübizm
              döneminde kâğıt, duvar kâğıdı ve diğer
              kolaj  malzemelerinin  yanı  sıra  objenin
              kendisi de resim yüzeyine dâhil olmuş-
              tur.  Bu  nesneler  resim  yüzeyinde  ya-
              pıştırılarak  birleştirliyor,  âdeta  boyanın
              gördüğü işlevle kullanılıyordu. Gündelik
              hayatın kulanım materyallerini saf, este-
              tik birer nesne hâline getiren bu dönem;
              kolaj,  asamblaj  ve  fotomontajın  önünü
              açan devrimci bir yaklaşım olarak görü-
              lür. Bu yüzden kübist kolajlar hem soyut            Görsel 2.9: Armutlarla Kadın, 1909, Picasso,
              hem de gerçektirler (Görsel 2.10).                     Modern Sanatlar Müzesi, New York
                  Bu özellikleri ile sanat nedir? Gerçek nedir? Sorularını güçlü bir şekilde soran yaklaşım olarak
              20. yüzyıl boyunca değişik tarzlarda ürün ortaya koyan birçok sanatçının cevap arayacağı bir
              problemi ortaya koymuşlardır.




































                                  Görsel 2.10: Cam, Gitar ve Gazete, 1913, Picasso, Tate Müzesi, İngiltere





                                                                                                          67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74