Page 73 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 73
renkleri tuvalinden arındırmıştı. Bu üç ana rengin yanı sıra siyah ve beyazı bir nötrleştirici olarak
görmüştür. Çizgi içinde aynı mantık doğrultusunda bir arındırmaya gidip yatay ve dikey çizgiyi
seçmişti. Ara çizgi değerleri olarak gördüğü; çapraz, elips, yuvarlak vb. gibi çizgileri kullanmamış-
tı. Piet Mondrian’ın da içinde yer aldığı “De Stijl” anlayışında biçim ve renk her türlü çağrışımsal
kavramdan ayrıştırılmıştır. Bütün bu çabaların amacı; resmi aracı kullanan bir sanat olmaktan
çıkarıp salt kendi elemanlarıyla oluşturacağı bir dil anlatımına kavuşturmaktı. Piet Mondrian’ın
renk ve biçimde kat ettiği bu yol, betimlemeci bir anlayışı da kökten değiştirmeye götüren önemli
yollardan biriydi.”
(GERÇEKLİKTEN SOYUTA GİDEN YOL Menduha SATIR Yrd.Doç.Dr., Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fa-
kültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü menduha.satir@atauni.edu.tr Mehmet Emin Kayserili Öğrt.Gör., Atatürk Üniversitesi
Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, m.eminkayserili@atauni.
edu.tr)
2.1.3. Farklı Üsluplarda Soyut Eser
Hazırlık Çalısması
Robert Delauney, Paul Klee, Kazimir Malevich (Kasimir Maleviç) ve Joan Miro’nun (Con Miro)
resimlerinden oluşan bir görsel dosya hazırlayın.
Dikkat Çekme
“Kuşlar nasıl ötüyorsa öyle resim yapmak istiyorum.”
Claude Monet
Hazırlık Etkinligi
Robert Delauney (Görsel 2.19), Kazimir Malevich (Görsel 2.20), Paul Klee (Görsel 2.21) ve
Joan Miro’nun (Görsel 2.22) resimlerine ait örnekleri dikkatlice inceleyiniz.
• Sanatçıların üsluplarındaki benzerlikleri ve farklılıkları söyleyiniz. Düşüncelerinizi sınıf orta-
mında tartışınız.
Görsel 2.19: Dairesel Formlar, 1930, Robert Görsel 2.20: Fırtına Sonrası Köyde Sabah, 1912
Delaunay, Guggenheim Müzesi, New York Malevich, Guggenheim Müzesi, New York
71