Page 73 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 73

KOMPOZİSYON


            Barok sanat eserlerinde “ışık ve gölge” dikkati ilk çeken unsurdur. Dönemin öncü ressamlarından Rembrandt,
            Caravaggio (Karavaccio), Peter Paul Rubens (Pitı Pol Rubıns) ve Diego Velasquez (Diyego Velazkez); görkem
            ve abartıyı coşkulu duygularla yansıttıkları büyük ölçekli resimlerinde ışık ve gölgenin büyüleyici yönüyle
            izleyiciyi etki altına almışlardır. Dinî temaların, mitolojik konuların ve genellikle soylu sınıfa ait portrelerin
            resmedildiği  Barok  sanat  eserleri,  kompozisyon  ve  dengenin  ışık  ve  gölgeyle  olan  uyumunu  etkileyici
            biçimde  ortaya  koymuştur.  Çapraz  yönde  (diyagonal)  kurgulanan  açık  kompozisyonların  kullanılması
            mekânda gerçeklik algısı yaratmış ve böylece izleyicinin kendisini o mekânda hissetmesini sağlamıştır.

            Neoklasisizm

            18. ve 19.yy.lar arasında Barok ve Rokoko Dönemlerine tepki olarak ortaya çıkmıştır. Bu dönemde sanatçılar,
            Yunan ve Roma tarihi ve edebiyatı ile Fransız devriminin simgeleştirdiği kahramanlık sembollerinden ilham
            alarak eserlerini oluşturmuşlardır. Canlı renkler yerine pastel renklerin tercih edildiği kompozisyonlarda
            anıtsallık ve simetri önem kazanmıştır. Çizgisel forma önem verilen, yüceltilen kahramanlık duygusunun
            ideal bir güzellik anlayışı ile resmedildiği, sadeliğin ve oran-orantının düzenliliğinin dikkat çektiği eserler
            ortaya çıkmıştır. Dönemin önemli temsilcisi Jacques Louis David’in eserlerinde kahramanlık duygusunun
            yüceltildiği açık bir şekilde görülmektedir.


            Romantizm

            18. ve 19.yy.lar arasında görülen bu sanat akımı, Aydınlanma Çağı ve Fransız Devrimi’nden etkilenmiştir. Klasik
            sanat anlayışından farklı olarak sanatçının iç dünyasının, hayal gücününün ve coşkusunun ortaya çıkışı bu
            dönemde önem kazanmıştır. Desenin eski gücünü kaybettiği ve rengin ön plana çıktığı Romantizm akımında
            manzaralar, günlük yaşam, yalnızlık, tarihsel konular, ulusçuluk, korku, aşk gibi konular benimsenmiştir.
            İzleyiciyi tek bir merkezî noktaya odaklamayan, resmin içinde âdeta gezdiren kompozisyonlar görülmüştür.
            En önemli temsilcilerinden olan Francisco Goya’nın (Fransisko Goya) eserlerinde coşkuyu, insan ruhunun
            karanlık ve acımasız taraflarını görmek mümkündür.

            Empresyonizm (İzlenimcilik)

            19. yüzyılda ortaya çıkan bu sanat akımı; Fransız Devrimi, Sanayi Devrimi ve aydınlanma düşüncesinden
            etkilenmiştir. Resim yapmak için açık havaya çıkarak sanatta yeni bir devri başlatan dönem sanatçılarının
            eserleri,  hızlı  fırça  vuruşlarına  sahip  olmaları  ve  bitmemiş  gibi  görünmeleri  sebebiyle  eleştirmenler
            tarafından “sadece bir izlenimden ibaret oldukları yönünde” eleştirilmişlerdir.


            Parlak  renklerle  ve  açık-koyu  ton  farklılıklarıyla  elde  edilen  hacimlendirmeler  ile  renk  ile  elde  edilen
            derinliğin yer aldığı Empresyonist eserlerde konu, çoğunlukla açık hava kompozisyonlarından oluşmaktadır.


            Kübizm

            “20. yüzyılın en sıra dışı sanat hareketlerinden biri” olarak tanımlanan Kübizm; sanatçıların doğayı doğrudan
            ifade etmedikleri, bunun yerine kavramsal olarak yorumlarını yansıttıkları bir sanat akımıdır. Parçalanmış
            ya da geometrize edilmiş gibi görünen eserlerde çeşitli ve farklı teknikler kullanılmıştır. Kübizmde nesne,
            tek açıdan üç boyutlu yanılsama etkisi yaratacak biçimde değil aksine resim yüzeyinin iki boyutlu olduğu
            vurgusu  yapılarak  ve  nesnenin  birçok  açıdan  gösterilmesiyle  resmedilmiştir.  Sanata  “dördüncü  boyut”
            kavrayışını  da  kazandıran  Kübizm'in  en  önemli  temsilcisi  Pablo  Picasso  (Pablo  Pikasso)’dur.  Geometrik
            soyutlamacı  yaklaşımların  Kübizm’den  etkilendiği  görülmekte  ve  Kübizm'in  modern  sanatı  oldukça
            etkilediği düşünülmektedir.




                                                                                                                  71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78