Page 78 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 78

4. ÜNİTE


               Neoklasisizm Dönemi’nde Yunan ve Roma sanatının ideal güzellik anlayışının tekrar canlandırıldığı görül-
               mektedir. Renkler, pastel ve yalın, kompozisyonlar ise sağlam ve istikrarlıdır. Tarih, vatanseverlik ve fe-
               dakarlık gibi konuları ele alan eserlerde çizgisel formlar yer alır. Uygulamalarda akademik desen anlayışını
               kullanan sanatçılar, epik hikâyeleri yücelterek ve idealize ederek resmetmiştir.

               Neoklasisizmle birlikte dizayn, ışık-gölge tekniği, klasik oranlar ve gerçekçi perspektif, resmin temel ögeleri
               hâline gelmiştir. Neoklasisizmde estetik anlayışın temel özelliklerinden biri de sadelik ve dengeli kompozis-
               yondur. Bu akımın en önemli temsilcisi olan Jacques Louis David, insan figürlerini idealize ederek kusursuz
               bir güzellik anlayışını yansıtmaya çalışmıştır. Sanatçının Antik Dönem’deki sanat eserlerinde görülen düze-
               ni, simetriyi, sadeliği, idealizmi ve mükemmelliği önemsediği kompozisyonlar; onun izleyiciye kusursuz bir
               dünya sunmayı hedeflediğinin göstergesidir.

               Neoklasisizmin  öncüsü  Fransız  ressam  Jacques
               Louis David’in “Horatii (Horeçiay)’ın Yemini” adlı
               eseri (Görsel 4.14), ölmek ya da Curiatii (Kirıye-
               ğti)'ye  kar şı  Roma'yı  savunmak  için  babalarına
               yemin eden Horatii kardeşleri tas vir etmektedir.
               Sanatçının bu kompozisyonu vatansever lik kav-
               ramını temsil etme fikriyle ve antik Roma efsa-
               nelerinde yer alan savaş hikâyelerine daya narak
               tasarladığı düşünülmektedir.

               Kompozisyon bu noktada üçgen biçimli unsurla-
               rı ve tamamı eşit şekilde ufuk noktasına doğru
               yönlendirilmiş hareketleri bir araya getirmekte-
               dir. Ufuk çizgisinin altında konumlandırılan ka-
               rolar, tek noktalı perspektife göre tasarlanmıştır.   Görsel 4.14: Kompozisyon Şeması (Horatii’nin Yemini, 1784,
               Üç oğlun ve babanın yüzlerinin ufuk noktasının      Jacques-Louis David, Louvre Müzesi, Fransa)
               konumu sayesinde hizalandığı görülmektedir.

               Erkeklerin duruş üçgenleri, dikey üç bölümün her birinin çapraz köşegenleri çizilerek ortaya çıkarılmıştır.
               Babanın kollarının, bacağının uzantısında olduğu görülür ve en sağdaki iki kadın da birbirine yas lanarak
               üçgen bir yapı oluşturmuştur.

               Sanat eserinde kullanılan altın oranda ilk dikey üçte birlik kısım, tam olarak oğlun ayağı ile babanın ayağı
               arasında biter. Ortadaki üçte birlik kısım, çaprazları bacakları oğullarınkinden daha az açık olan babanın
               duruşuna yaklaştırmaktadır. Erkeklerin gergin, düz hatlı duruşları; kadınların esnek, yuvarlak, neredeyse
               yumuşak duruşlarıyla tezat oluşturmaktadır.

               Romantizm sanat akımı, Neoklasisizme tepki olarak ortaya çıkmıştır. İngiliz ve Alman Romantizminde konu-
               lar çoğunlukla manzara ağırlıklı ya da figürlü manzaralardan oluşmaktadır. John Constable (Can Kanstıbıl)
               ve Joseph Mallord William Turner (Cosef Melırd Vilyım Törnır) İngiliz Romantizmi’nin önemli temsilcilerin-
               dendir. Alman Romantizminde ise Joseph Anton Koch (Yosef Anton Koh), manzaraları eserleri ile kendin-
               den sonraki sanatçıları etkilemiştir.


               İngiliz ve Alman Romantizminden farklı olarak Fransız Romantizminde savaşların etkisiyle yaşanan ızdırap-
               lar ve duygu yoğunlukları sanatçıların öznel anlatım biçimleri ile yansıtılmıştır. Theodore Gericault (Teodor
               Jeriko) ve Eugene Delacroix (Yucin Delakua) Fransız Romantizmi’nin önemli temsilcileridir.



    76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83