Page 78 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 78

Sert Kenarlı Resim [Hard Edge Pa-
                 inting (1960’lar)]: Renk alanları arasında
                 ani  geçişlerin  bulunduğu,  keskin  kenar-
                 lı  geometrik  soyutlama  tarzıdır.  Barnett
                 Newman’ın (Barnet Niuvmın), yüzeyi yatay
                 ve dikey çizgilerle bölmesi ile başlar. Re-
                 simsel soyutlama ile minimalizm arasında
                 aracı bir eğilim olan üslup, sert kenar ya da
                 kesin sınır anlamına gelir. Renk, kenarları
                 net biçimde sınırlandırılmış yüzeyler içinde
                 kullanılır.
                    Soyut dışa vurumculuk içinde yer alan
                 bu  akımın  en  önemli  temsilcileri;  Barnett
                 Newman,  Ad  Reinhardt  (Ed  Raynhart),
                 Robert  Motherwell’dir  (Robırt  Madırvel).
                 Josef Albers (Yosef Albes), Robert Indiana
                 (Rabırt indiyana), Ellsworth Kelly (Elsvort
                 Keli), Kenneth Noland (Kenıt Noulınd), Bri-  Görsel 2.31: Hyena Stomp, 1962, Frank Stella, Tate Galerİ, İngiltere
                 dget Riley (Bıricit Rayli), Jeffrey Steele
                 (Cefri Stiıl), Frank Stella [Frenk Stela (Görsel 2.31)], Victor Vasarely (Viktır Vasıraly) bu uslupta
                 ürün veren diğer sanatçılar olmuşlardır.
                     Op- Art (1960-70): Optik yanılsama mantığına dayalı bu akımda, renk ve çizgiler kullanılarak
                 göz yanılsamaları yaratılması ve eserde üç boyutluluk ile derinlik hissi oluşturulması amaçlanır.
                 Üçüncü boyut etkisi verme eğiliminin soyut sanatta karşılığını bulmuş hâlidir. Yeni konstrüktivist,
                 geometrik biçimleme yöntemleriyle akrabadır ve onların olanaklarından yararlanmıştır. En önemli
                 temsilcileri; Victor Vasarely (Görsel 2.32), Maurits Cornelis Escher (Mağrıts Kornniılıs Eşır) ve
                 Josef Albers’dır (Yosef Albes).




































                                         Görsel 2.32: Banya, 1964, Victor Vasarely, Tate Galerİ, İngiltere





              76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83