Page 78 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 78
Sert Kenarlı Resim [Hard Edge Pa-
inting (1960’lar)]: Renk alanları arasında
ani geçişlerin bulunduğu, keskin kenar-
lı geometrik soyutlama tarzıdır. Barnett
Newman’ın (Barnet Niuvmın), yüzeyi yatay
ve dikey çizgilerle bölmesi ile başlar. Re-
simsel soyutlama ile minimalizm arasında
aracı bir eğilim olan üslup, sert kenar ya da
kesin sınır anlamına gelir. Renk, kenarları
net biçimde sınırlandırılmış yüzeyler içinde
kullanılır.
Soyut dışa vurumculuk içinde yer alan
bu akımın en önemli temsilcileri; Barnett
Newman, Ad Reinhardt (Ed Raynhart),
Robert Motherwell’dir (Robırt Madırvel).
Josef Albers (Yosef Albes), Robert Indiana
(Rabırt indiyana), Ellsworth Kelly (Elsvort
Keli), Kenneth Noland (Kenıt Noulınd), Bri- Görsel 2.31: Hyena Stomp, 1962, Frank Stella, Tate Galerİ, İngiltere
dget Riley (Bıricit Rayli), Jeffrey Steele
(Cefri Stiıl), Frank Stella [Frenk Stela (Görsel 2.31)], Victor Vasarely (Viktır Vasıraly) bu uslupta
ürün veren diğer sanatçılar olmuşlardır.
Op- Art (1960-70): Optik yanılsama mantığına dayalı bu akımda, renk ve çizgiler kullanılarak
göz yanılsamaları yaratılması ve eserde üç boyutluluk ile derinlik hissi oluşturulması amaçlanır.
Üçüncü boyut etkisi verme eğiliminin soyut sanatta karşılığını bulmuş hâlidir. Yeni konstrüktivist,
geometrik biçimleme yöntemleriyle akrabadır ve onların olanaklarından yararlanmıştır. En önemli
temsilcileri; Victor Vasarely (Görsel 2.32), Maurits Cornelis Escher (Mağrıts Kornniılıs Eşır) ve
Josef Albers’dır (Yosef Albes).
Görsel 2.32: Banya, 1964, Victor Vasarely, Tate Galerİ, İngiltere
76