Page 79 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 79

KOMPOZİSYON


            Romantik  ressamlar;  melankoli,  hüzün,  umutsuzluk,  aşk  ve  korku  gibi  güçlü  duygulara  eserlerinde  yer
            verip  iç  dünyalarını  ve  duygusal  durumlarını  eserlerine  yansıtarak  izleyiciyle  duygusal  bir  bağ  kurmayı
            hedeflemişlerdir.Resimlerde  mitolojik,  efsanevi  ve  fantastik  unsurlara  da  sıkça  yer  verilir.  Ressamlar;
            mitolojiden,  edebiyattan  ve  efsanelerden  esinlenerek  fantastik  ve  doğaüstü  sahneler  yaratmışlardır.
            Kurgusal ve gerçeküstü unsurlar, resimlerin etkileyici ve büyülü bir atmosfere sahip olmasını sağlamıştır.
            Sanatçı, geleneksel kurallara sıkı sıkıya bağlı kalmak yerine bireysel yaratıcılığa ve hayal gücüne odaklanmıştır.

            İspanyol asıllı Francisco Goya (Fransisko Goya), Romantik Dönemin en önemli temsilcilerinden biridir. Eser-
            leri, devrimlerin ve savaşların etkisini taşıyan acı ve ızdırapları betimlemektedir. Saray ressamı olarak da ça-
            lışmış sanatçının pek çok farklı konuda eseri bulunmaktadır. Sanatçı, “Balkondaki Mayalar” isimli kompozis-
            yonunda (Görsel 4.15) yüzeyi kare ve dikdörtgen olarak balkonun üst demiri aracılığıyla ikiye böl müştür.
            Kare ve dikdörtgenin birbirine olan oran ilişkisi, bilinçli olarak belirlenmiştir. Bu karenin köşegenleri nin
            oluşturduğu üçgen, iki kadının büstlerini çevrelemektedir. Sanatçının sıklıkla kullandığı bu kompozisyon
            şablonu, dikdörtgenin orta eksenindeki merkezde küçük bir karenin oluşmasını sağlamıştır.


            Empresyonizm,  19.  yüzyılda  yaşanan  ihtilalin  ve  modern-
            leşmeye bağlı gerçekleşen teknolojik ve endüstriyel geliş-
            melerin etkisinde sanatsal bakımdan kırılmaların yaşandığı
            bir dönüm noktası olarak tanımlanır. “İzlenimciler” olarak
            bilinen bu akımın sanatçıları, eserlerini akademik kuralların
            uygunluğuna göre değil “gerçekten izlenimlerini ifade eder
            biçimde”  yansıtmışlardır.  Gün  içerisinde  ışığın  değişimini
            gözlemlemek  üzere  atöl yelerinin  dışında  çalışan  sanatçı-
            lar, ışığı ve rengi araştırma yoluna gitmişlerdir. Bu sayede
            gün ışığındaki renk tayfını inceleme fırsatını bularak ışığın
            titreşimlerini eserlerine yan sıtmışlardır. Eserlerde hızlı fırça
            vuruşları ve renklerin yan yana gelerek kaynaşması söz ko-
            nusudur. Empresyonizmin odağı renk ve ışık tır. “Bitmemiş-
            lik hissi” uyandıran eserler, olması gerekeni değil sanatçının
            izlenimlerini yansıtma sının bir sonucudur. Empresyonist sa-
            natçıların bir kısmının pa letinde siyah, beyaz ve kahveren-
            ginin olmadığı bilinmektedir. Sanatçılar, eserlerinde kendi
            seçtikleri canlı renkleri bilinçli olarak tercih eder. Eserlerde
            renkler ve bunların varyasyonları görülür. Boya, katman lar
            hâlinde sürülür.

                                                                    Görsel 4.15: Kompozisyon Şeması (Balkonda Mayalar,
            Empresyonist  akımın  temsilcileri  Pierre-Auguste  Renoir       1800-1810, Francisco Goya,
            (Piye Ogüst Renua), Edouard Manet (Edvard Mane), Claude      Metropoli tan Sanat Müzesi, New York)
            Monet, Edgar Degas (Edgar Döga), Camille Pissarro (Kamil
            Pisağo) ve Alfred Sisley'dir.


            Empresyonizmin “ışığın geçici etkilerini nesnel olarak yansıtma” kuralına bağlı kalmayı reddeden ancak bu
            akımın saf ve parlak renklerini kullanarak kendi stillerini oluşturmak için Empresyonizmden ayrılan Paul
            Cezanne (Pol Sezan), Paul Gauguin (Pol Gogen), Vincent van Gogh (Finsınt Fan Hoh), Henri de Tou louse-
            Lautrec (Oği dö Tulüz Lötrek) ve Georges Seurat (Jorj Söra) gibi sanatçılar, eserlerini Post Empresyonizm
            (Yeni İzlenimcilik) akımının ışığı altında üretmişlerdir.





                                                                                                                  77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84