Page 76 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 76

Orphizm (1912-13): Orfik kübizm olarak da adlandırı-
                 lır. Adı 1912 yılında  Fransız şairi ve sanat eleştirmeni Gu-
                 illaume Apollinaire (Gilyum Apolliner) tarafından Kupka’nın
                 resimlerine  atfen  konulmuştur.  Fovizmin  parlak  renkle-
                 ri;  Paul  Signac’ın  (Pol  Signak),  Chevreul’ün  (Şevrol)  ve
                 Charles Henry’nin (Çarls Henri) renk teorileri ile oluşmuş;
                 başlarda objeler tanınabilirken zaman içinde soyut sana-
                 ta geçişte kilit rol oynamıştır. Kübizmin tek renk kullandı-
                 ğı  dönemde  çok  renkli  kompozisyonları  tekrar  gündeme
                 getirmişler,  lirik  denebilecek  bir  soyutlamaya  gitmişlerdir.
                 Dolayısı ile duygusal ifadenin öne çıktığı bir tarzdır. Renk
                 ve renk uyumlarına değer veren bu akımın; Frank Kupka [
                 Frank Kupka (1871-1957)], Robert Delaunay [Robırt Dilo-
                 niy (1885-1941)], Francis Picabia [Fransis Pikabiya (1879-
                 1953)]  ve  Sonia  Delaunay  [Sonya  Diloniy  (1885-1979)]
                 (Görsel 2.25) öncü sanatçılarıdır.                             Görsel 2.25: Elektrik Prizmaları,1913,
                     Süprematizm (1913): Kazimir Malevich (Kezımir Mıl-         Sonia Delaunay, Tate Galerİ, İngiltere
                 eyviç) tarafından Rusya’da kurulmuştur. Malevich, gerçek dünyadan sanat çıkarmak için sınırlı
                 sayıda renk kullanarak daire, kare, çiz-gi ve dikdörtgenler gibi temel geometrik formlara odaklan-
                 mış yeni bir soyutlama biçimi yaratmıştır (Görsel 2.26). Bu anlayışta genellikle beyaz bir zemin
                 üzerinde yoğun renklerde kullanılan geometrik formlar vardır. Süprematizm nesnelerin görsel tas-
                 viri üzerinde “saf sanatsal duygu üstünlüğü”ne dayanan  soyut sanat olarak da tanımlanabilir.
                    De Stijl / Neo-plasticism (1919): I. Dünya Savaşı’nın karmaşasına doğrudan bir tepki olarak
                 ortaya çıkan sanat ve tasarım akımıdır. Sanayi çağına uygun evrensel bir estetik geliştirmeye; sa-
                 nat, mimarlık ve tasarıma maddi, entelektüel ve tinsel bir bütünsellik vermeye çalışan moder nist
                 bir anlayıştır. Biçim ve rengi temel ögelerine indirgeyerek saf bir soyutlama ile evrensellik arayışı-
                 nı savunan sanatçılar; resmin ana unsurlarına sadık kalmak için sadece ana ve nötr renklerin yanı
                 sıra kare dikdörtgen, düz, yatay veya dikey çizgileri tercih etmişlerdir. Akımın önde gelen isimleri;
                 Theo van Doesburg [Tio van Duysbörh (1883-1931)] (Görsel 2.27), Piet Mondrian [Pit Mondriyan
                 (1872-1944)], Vilmos Huszár [Vilmoş Huser (1884-1960)] ve Bart van der Leck [Bart van Dır Lek
                 (1876-1958)] ile mimarlar Gerrit Rietveld [Herıt Ritveld (1888-1964)], Robert van ‘t Hoff [Robert
                 vanıt Hof (1887-1979)] ve Jacobus Oud’dur [Yakobüs Aut (1890-1963)].



























                         Görsel 2.26: Dinamik Suprematizm, 1915-16,     Görsel 2.27: Karşı Kompozisyon VI ,1925,
                            Kazimir Malevich, Tate Galerİ, İngiltere      Van Doesburg ,Tate Galerİ, İngiltere




              74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81