Page 77 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 77

Otomatizm (1920): Freud’un özgür
              akıl  yürütme  fikrinden  (bilinçsiz  zihni
              açığa çıkarma arzusu) esinlenerek Joan
              Miro (Coan Miro) ve Max Ernst (Maks
              Enst)  gibi  sanatçılar  otomatik  resim-
              ler  oluşturmuşlardır.  Sanatın  bu  özgür
              yolu, Miro’nun kendi kişisel işaret diline
              dönüşmesini  sağlayan  basitleştirilmiş
              organik  şekillere  yol  açmıştır  (Görsel
              2.28).  Bu  anlayışla  oluşturulan  eser-
              ler;  estetik  yargılara,  ilke  ya  da  kural-
              lara  bağlı  kalmadan  akıl  denetiminden
              uzak, bilinci devre dışı bırakıp otomatik
              bir biçimde yapılan sanatsal çalışmalar-
              dır. Da dacıların ortaya attığı bu anlayış    Görsel 2.28: Boyama, 1927, Joan Miró, Tate Galerİ, İngiltere
              daha sonra gerçeküstücüler tara fından
              da kullanılmıştır.
                  Eylem  Resmi  [Action  painting  (1940-1960)]:  Amerikalı  eleştirmen  Harold  Rosenberg’in
              (Herıld Rozınbörg) Jackson Pollock’un (Ceksın Polık) resim yapma tutumunu tanımlamak için kul-
              landığı terimdir. Bu akım, soyut sanat anlayışlarından ve modernist düşüncelerden doğan bir res-
              im akımıdır. Akım sanatçıları otomatizmden etkilen miştir. Jackson Pollock bir sergide 1947 yılında
              büyük boyutlu tuvalleri yere serdikten sonra üzerine boyayı döküp damlatarak ya da akıtarak
              resimler yapmıştır (Görsel 2.29). Eleştirmenlerin sarsıcı bulduğu bu resimleri Jackson Pollock bir
              yıl süre ile sergilemiştir. Sergiden sonra Yves Klein (İv Klayn), Mark Tobey (Mark Tobe) gibi genç
              ressamlar da bu tarzı benimsemişlerdir.
                  Renk Alanı Resmi [Colourfield Painting (1940-1960)]: Soyut dışa vurumculuğun başka bir
              şekli olan renk alanı resmi, Mark Rothko [Mark Rodko (Görsel 2.30)], Barnett Newman (Barnet
              Nivmın) ve Clyfford Still (Kliffırd Sıtil) gibi ressamları tanımlamak için kullanılmıştır. İzleyicide med-
              itasyonel bir etki oluşturmak amacı ile yapılmış belirgin bir ilgi odağı olmaksızın büyük, yumuşak
              kenarlı renk alanlarından oluşan basit bileşimli kompozisyonlardır.





























                  Görsel 2.29: Sarı Adalar, 1952, Jackson Pollock, Tate Galerİ, İngiltere  Görsel 2.30: Bordo Üzerine Kırmızı, 1959,
                                                                             Mark Rothko, Tate Galerİ, İngiltere





                                                                                                          75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82