Page 77 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 77

KOMPOZİSYON


            Dönemin  önemli  temsilcilerinden  biri  olan  El  Greco,
            kompozisyonlarında dinî duyguları abartılı özelliklerle
            ifade etmeye çalışmıştır (Görsel 4.12). İnsan formunun
            gerçekçi tasvirinden ve Yüksek Rönesans’ta elde edilen
            perspektif ustalığından sonra duygusal ve sanatsal et-
            kiyi vurgulamak için kompozisyonun geometrisi para-
            lelinde insan figürünün hareketlerine ve oranlarına ka-
            sıtlı olarak müdahale etmiş ve dönemin ruhuna uygun
            bir  kompozisyon  anlayışı  benimsemiştir.  Sanatçı,  bu
            kompozisyonlarında zarafet duygusu sağlayan kıvrımlı
            hareketlerle insan formunu yeniden yorumlamıştır.


            Rönesansta yatay ve dikey hatların kompozisyon kur-
            guları için bir yön aracı olmanın ötesinde kompozisyon
            kurgularının temeli olduğu da görülür. Barok kompo-
            zisyonların  odak  noktası  ise  “konu”dur.  Rönesans’ta
            merkezî bir eksen etrafında düzenlenen resimler, Barok
            Dönem’de daha serbest şekilde dü zenlenmiştir. Röne-
            sans’ta tuval boyutuna göre kurulan kompozisyonlar,
            yerini  daha  çok  çerçeveden  taşan  bü yük  ebatlı  kom-
            pozisyonlara bırakmıştır. Barok Dönem kompozisyonla-
            rında dramatik etkiyi arttıran ışık-gölge ve buna bağlı   Görsel 4.12: Kompozisyon Şeması (Simon'un Evindeki
            olarak hareket vurgulanmış, ayrıntılı fi gürler ve karma-  Ziyafet, 1608–1614, El Greco, Chicago Sanat Enstitüsü, ABD)
            şık sahneler, izleyicide duygu ve coşku uyandırmak için
            tasarlanmıştır.

            Tarihsel gelişim açısından incelendiğinde resmin kom-
            pozisyonunun  üçgen  kompozisyon  yapısından  prami-
            dal yapıya ve buradan da diyagonal yapıya dönüşerek
            açık kompozisyonlara dönüştüğü görülmektedir. Diya-
            gonal kompozisyonun dağınıklığı, figür ve kompozisyon
            açısından  yeni  düzenlemelere  zemin  oluşturmuştur.
            Resim sana tında Rönesans’tan yaklaşık iki yüz yıl sonra
            gelinen aşamanın figür ve kompozisyon açısın dan da
            köklü değişimleri içerdiği söylenebilir.


            Barok Dönem kompozisyonlarının temelindeki ışık ve
            gölgenin oluşturduğu ihtişamlı atmosferik etki, izleyici-
            yi kompozisyonun içine çeker. Kompozis yonlarda aynı
            zamanda renk, canlılık ve duygusal coşkunluğun önem-  Görsel 4.13: Kompozisyon Şeması (Dr. Nicolaes Tulp'un
                                                                 Anatomi Dersi, 1632, Rembrandt van Rijn, Mauritshuis
            sendiği görülmektedir. Dönemin önemli temsilcilerden        Kraliyet Resim Galerisi, Hollanda)
            olan  Rembrandt  (Rembırant)’ın  “Dr.  Nicolaes  Tulp’un
            Anatomi Dersi” isimli eserinde (Görsel 4.13) dönemin
            kompozis yon anlayışı net bir şekilde görülmektedir.







                                                                                                                  75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82