Page 80 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 80

Uygarlık tarihinin her döneminde görülebilecek soyut imgeler daha İlk Çağ’da başlar. Mağara
                 duvar resimlerinde, kayalara çizilen soyut motif ve işaretlerde ilk insanların algı biçimleri gözlene-
                 bilir. O dönemde aletle ve el işçiliği ile yapılan ilk kullanım nesneleri ile araçlar bazen süslemeler
                 ve motiflerle daha estetik hâle getiriliyordu. Savaş aletleri, ahşap ya da metallerden yapılan her
                 türlü kullanım nesnesi yine soyut süslemelerle donatılıyordu.
                       Yerleşik  hayata  geçen  insan,  toprağı  işlemeye  başlamış,  hayvanların  ve  bitkilerin  evcil-
                 leştirilmesi ile gündelik yaşamını kolaylaştırmıştı. Bu doğrultuda her türlü araç gereç, silah ve
                 diğer kullanım eşyalarına bugün soyut olarak adlandırılan motif ve süslemeler yaptılar. Soyut
                 denilen estetik tarz aslında tüm uygarlığın ilk primitif eserlerinde görülür.
                     İnanç kavramının zihinlerde oluşmaya başlaması ile yapılan tapınaklar; Anadolu, Orta Asya,
                 Mısır ve Güney Amerika’da estetik bir tarz olarak oy ma, süsleme, yazı, rölyef, duvar resmi, sem-
                 bol ve işaretlerle donatılmıştır. Ayrıca seramik, keramik, lahit, mezar taşı, kap kaçak, halı ve kilim-
                 ler ile göçmen toplulukların keçe çadırlarında kullanılan sembol ve işaretler soyut anlatım dilinin
                 bilinen en eski örneklerin dendir. Mozaik, fresk, rölyef, yazı, işaret, simge ve semboller, tapınak ya
                 da anıtsal yapı larda hep karşılaşılan soyut algının bir türüydü.
                     Sanatının ve kültürünün hemen hemen tamamını din ve inanışların doldurduğu eski Mısır
                 sanatında görülen hiyeroglif ve stilize edilmiş figürlerin kullanıldığı resim sanatında soyutlama ve
                 sembolik anlatımın öne çıktığı görülür. Ayrıca insanların öldükten sonra tekrar dirileceğine inanan
                 Mısırlılar, resim ve rölyeflerde ölümden sonraki yaşam gibi soyut olan bir konu üzerine çokça eser
                 ortaya koymuşlardır (Görsel 2.35).

















































                                                 Görsel 2.35: Mısır sembolleri ve objeleri





              78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85