Page 61 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 61

Okuma Parçası


              Dağ Gölü



                  Dağ Gölü, Salvador Dali’nin resimlerinin en iyi örneklerinden biridir (Görsel 1.112). Olgunluk
              dönemi üslubunun ana özelliklerinin hepsi bu resimde vardır. Sadelikle betimlenmiş manzara,
              çok ince ayrıntılarla ve ölçek kaymalarıyla işlenmişti. Batmakta olan güneşin her yeri kaplayan
              kızıllığı akşamın serinliğini vaat etmenin yanı sıra o günün sıcak geçtiğinin fikrini de uyandırmak-
              tadır. Tuhaf tesadüfler ve hemen göze çarpan biçimsel anlam karmaşası, kafa karıştırıcı olduğu
              kadar şaşırtıcıdır da. Görünürde basit olan şeyler aniden bambaşka kimliklere bürünmektedir.
              Bütün bunlar  sıradan gerçeküstücü hileler ve uygulamalardır ama Dali’nin ellerinde, onları küçük
              birer hile ya da ressamın el çabukluğu ol-
              manın ötesine taşıyan bir anlam ve önem
              kazanır.  Bu  resimde  gerçekten  rahatsız
              edici bir şeyler vardır. Nesnelerin sıra dışı
              birlikteliğinin  ötesinde,  hiçbir  şey  aslında
              olduğu sanılan şey değildir. Şu ana kadar
              resmin en rahatsız eden varlığı, ön planda
              enine yayılan dikkat çekici biçimiyle yapıtın
              isminde bahsedilen balık şekilli “göldür”. İlk
              bakışta ne olduğunun anlaşılması imkan-
              sızdır.  Balık  olarak  okunduğunda  imge,
              karışık  anlamlar  taşır.  Kuyruğu  arkadaki
              dağ manzarasının uzantısıdır; gövdesi ne
              iç bükey ne dış bükeydir; ne düz ne de yu-
              varlaktır; paradoksal şekilde biraz gerideki   Görsel 1.112: Dağ Gölü, 1938, Salvador Dali, Tate Müzesi, Londra
              kayalık yükseltilerin yansıması sayesinde balık derisine benzeyen ayrıntılara kavuşmuştur. Dali
              için bu göl hiç tanımadığı ama hayalî varlığının tüm yaşamı boyunca onu takip ettiğini hissettiği
              ölmüş ağabeyini – onun da adı Salvador’du- hatırlatmaktadır. Ressama göre telefon ve bozuk
              hat, Sudetenland’ın Alman himayesinde olduğu dönemde, 1938’de, Adolf Hitler ve Neville Cham-
              berlain (Nevil Çembırlen) arasında yapılan anlaşmaları ima etmektedir.
                       (JON Thompson, Modern Resim Nasıl Okunur (Modern Ustaları Anlamak), 2014, Hayalperest Yayınevi, s.204)



              Uygulama Etkinligi

              •   Hazırlık etkinliğinde yapmış olduğunuz renkli çalışmalarınızı, sürrealizm dönem ustalarının
                  sizdeki çağrışımlarıyla harmanlayıp kompozisyon kuralları çerçevesinde size özgü resimsel
                  kurgular oluşturunuz.
              •   Oluşturduğunuz resimsel kurguları  50x70 cm ölçulerinde tuval üzerine yağlı boya tekniğiyle
                  uygulayınız.


              Kullanılacak Malzemeler

                  Yağlı boyalar, 50x70 cm tuval, palet, çeşitli fır çalar, terebentin, temizlik bezi, keten ya da haş-
              haş yağı.








                                                                                                          59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66