Page 109 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 109

ANTİK YUNAN, ROMA, ERKEN HRİSTİYAN VE BİZANS SANATI

            Heykel ve Kabartma

            Yunan  heykel  sanatı;  mimariyle  beraber  gelişme  göstermiş,  heykeller  tapınakların  vazgeçilmez
            unsurları  olmuştur.  Heykellerde  görülen  değişime  paralel  olarak  heykel  sanatı;  Arkaik,  Klasik  ve
            Helenistik olmak üzere üç dönemde incelenmektedir.
            A) Arkaik Dönem (MÖ VII-VI. yy)
            Yunan  heykel  sanatının  ilk  anıtsal  örneklerinin  ortaya  çıktığı  Arkaik
            Dönem’de  insan  vücudunu  oluşturan  unsurların  aslına  uygun  biçimde
            şekillendirilmesi,  heykeltıraşların  ana  gayesi  olmuştur.  Bu  dönemde  katı
            görünümlü ve cepheden tasvir edilen genç erkek (kuros) ve genç kız (kore)
            heykelleri ağırlıklı yer tutar. Gerçek kişileri ve tanrıları temsil etmeyen bu
            heykellerin tanrı veya tanrıçalara sunulan adaklar olduğu kabul edilmektedir.
            Heykeller eski Mısır ve Mezopotamya heykellerinde olduğu gibi cepheden
            ve  hareketsizdir.  Ancak  Yunan  heykelleri;  bacak  ve  kolların  gövdeden
            ayrılması, çıplak oluşları ve desteğe ihtiyaç duymamaları nedeniyle Doğu ve
            Mısır örneklerinden ayrılmaktadır.
            Adlarını bulundukları yerler ve müzelerden alan New York (Niv York), Sunion
            (Saniyın) ve Atina Dipylon (Dayplon) mezarlığı, Thera (Dera) Adası ve Delphi’de
            (Delfi) bulunmuş olan ‘‘kuroslar’’, bilinen en erken tarihli heykellerdir (Görsel
            5.17).  Heykeller frontal ve simetrik görünümleri bir ayaklarının önde duruşu ile
            Mısır heykellerini anımsatmaktadır. Kollar vücuda birleşmiş, eller ya yumruk
            gibi sıkılmış ya da avuçlar açık durumda vücuda yapıştırılmıştır. Heykellerde
            omuzlar geniş, bel ince, kalça dar, gözler iri ve badem biçimlidir. İnci taneleri
            şeklinde  işlenmiş  peruğu  anımsatan  uzun  saçlar  genellikle  bir  bantla
            bastırılmıştır.  Saçların  bu  stilize  görünümü  Klasik  Dönem’e  kadar  devam   Görsel 5.17: Kuros heykeli,
            etmiştir.                                                             Metropolitan Müzesi, New York

            Dönemin  ‘‘kore’’  heykellerinde  de  benzer  duruş,  oran,  saç  ve  yüz  özellikleri  görülür.  MÖ  650-620
            arasına tarihlenen Delos Adası’ndaki Artemis Tapınağı’nda ele geçen ve Nikandre adındaki bir kadın
            tarafından adanan Nikandre, Auxeree (Usseh) ve Klaros’ta bulunmuş kadın heykelleri korelerin en
            erken tarihli örnekleridir (Görsel 5.18). Figürler; tüm vücutlarını örten, belleri kemerli kalın elbiseler
            taşır.  Elleri  bacaklarına  yapışmış  veya  tek  elleri  göğüslerinde  tasvir  edilmiştir.  Uzun  bukleler
            biçimindeki saçlar kuroslarda olduğu gibi doğallıktan uzaktır. Elbise kıvrımları, gerçekçi olmayan
            çizgisel kazımalarla verilmiştir.

























              Görsel 5.18: Kore heykelleri, Metropolitan Müzesi, New York
                                                                                                    107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114