Page 119 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 119

ANTİK YUNAN, ROMA, ERKEN HRİSTİYAN VE BİZANS SANATI

            Augustus’un (MÖ 27-14) Primaporta heykelinde söz konusu eğilim açıkça görülmektedir (Görsel
            5.32). Heykelin ilk bakışta bir tanrıyı mı yoksa bir insanı mı betimlediği belli değildir. Yüz ve duruş,
            tanrısallaştırılmış bir idareciyi gösterir. Askerî elbiseleri ile Augustus, savaş alanlarından zaferlerle
            dönen  güçlü  bir  komutan  görünümündedir.  Bunu  anlamak  için  imparatorun  göğüs  zırhına
            yakından bakmak yeterlidir. İmparatorun zırhında sancağı geri veren Partlı asker ve sancağı alan
            Romalı asker kabartması ile Partlılara karşı kazanılan zafer (MÖ39-38) yansıtılmıştır. Heykeldeki
            ilginç noktalardan biri de imparatorun sağ ayağının yanında yunusa yaslanan bir erosun varlığıdır.
















































              Görsel 5.32 : Primaporta heykeli, Vatikan Müzesi, Roma  Görsel 5.33: Traianus Sütunu,Paris

            Cumhuriyet Dönemi’nden itibaren zafer takları, sunaklar ve anıtlarda savaşlarda kazanılan zaferler
            ve imparatorların bulunduğu dinî törenler gibi tarihî olayları konu alan kabartmalara yer verilmiştir.
            Roma  heykelinin  ayırt  edici  özelliklerinden  biri  kabul  edilen,  anlatımcı  ve  belgesel  yönü  öne
            çıkan bu yeni sanat biçimi; imparatorluk propagandası açısından etkin bir araç olmuştur. Romalı
            heykeltıraşlar  tarihsel  olayların  yansıtılmasında  Yunan  heykeltıraşlar  gibi  simgesel  anlatımlara
            başvurmamış, zaman ve mekân ilişkisini gerçekçi bir biçimde aktarmışlardır. İmparator Traianus’un
            inşa ettirdiği görkemli forumda bulunan 40 m yüksekliğindeki anıt sütunun gövdesinde imparatorun
            Dacia  Seferi’ni  (MS  113)  betimleyen  kabartmalar,  anlatımcı  üslubun  en  önemli  örneklerdendir
            (Görsel  5.33).  Helezonik  olarak  yukarı  doğru  dönerek  yükselen  şeritte  askerî  seferin  başından
            sonuna kadar savaşın önemli anları tasvir edilmiştir. 114 sahnede 2600’den fazla figürün yer aldığı
            bu kabartmalarda Romalı askerler, düşman birlikleri ve kent tasvirleri derinlikli bir perspektif ve
            gerçekçilikte işlenmiştir. Traianus sütunu daha sonradan yapılan benzer anıtlara model olmuştur.

                                                                                                    117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124