Page 121 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 121

ANTİK YUNAN, ROMA, ERKEN HRİSTİYAN VE BİZANS SANATI

            Bu mozaikler Roma Dönemi’nin gündelik hayatına ve
            sanatsal yaşantısına ışık tutmaktadır. Konu ve renk
            çeşitliliği  bakımından  oldukça  zengin  bir  mozaik
            koleksiyonuna  sahip  olan  müze,  metrekareye
            düşen tessera (her bir mozaik taşına verilen isim)
            sayısının fazlalığıyla dikkat çekmektedir.

            Üç  boyutlu  tasarımlar  ve  üst  düzey  tekniklerle
            dönemin  mimarisi,  yaşam  biçimi,  bitki  ve  hayvan
            temalarının  zengin  bir  biçimde  mozaiklere
            aktarılması Zeugma’yı dünyanın en önemli mozaik
            müzelerinden  biri  hâline  getirmiştir.  Çağımızın  en
            önemli arkeolojik keşiflerinden olan Zeugma Antik
            Kenti’nden çıkarılan mozaikler, toplam 2500 m² lik
            bir alan kaplamakta ve bu dönemde sanatın ulaştığı   Görsel 5.36: Dionysos Düğünü, Zeugma Müzesi, Gaziantep
            zirve noktasının örneklerini meydana getirmektedir.
            Müzede  yer  alan  mozaik  panoların  tamamı  çok
            büyük  ustalıkla  yapılmıştır.  Eserlerin  bazıları,  tam
            500.000 parçadan meydana gelmiştir (Görsel 5.36
            ve 5.37).
            Poseidon  ve  Euphrates  (Yufrades)  villalarının
            tüm  duvarları  hatta  tabanlarının  dahi  mozaik  ve
            fresklerle  süslenmiş  olması  kentin  zenginliğini  ve
            sanatta  ulaşılan  noktayı  tüm  çarpıcılığıyla  ortaya
            koymaktadır  ve  bu  görkemli  mozaikler  müzenin
            giriş katında sergilenmektedir.
            Müzenin en önemli eseri diğerlerine göre oldukça
            küçük  bir  parça  hâlinde  keşfedilmiş  olan  MS   Görsel 5.37: Daedalus ve İkarus mozaikleri ile Minos karısı Pasiphae
            II.  yüzyıl  tarihli  “Çingene  Kızı”  mozaiği,  Mainad   (Pasifay), Zeugma Müzesi, Gaziantep
            Villası’nın yemek odasının taban mozaiğidir (Görsel
            5.38). Bu mozaik parçasındaki figür sağına doğru
            bakmaktadır. Arkadan bir eşarpla bağlanmış kabarık
            saçları alnının üzerinde ortadan ikiye ayrılmıştır. Dar
            alınlı, elmacık kemikleri hafifçe belirgin ve dolgun
            yüzlüdür. İri gözlerinde mahzun ve anlamlı bir ifade
            vardır. Kulaklarında iç içe geçmiş iri halka küpeler
            görülmektedir. Bu sebeple bulunduğunda “Çingene
            Kızı”  olarak  isimlendirilmiştir.  Başının  yanındaki
            asma  yapraklarından  Dionysos  şenliklerinde  yer
            alan ve bu tanrının müritlerinden olan bir “Mainad”
            olduğu   düşünülmektedir.   Yüzünün   tamamı
            olmasa  da  bakışları  ve  gözlerindeki  ifadeden
            dolayı ziyaretçiler tarafından kendisine “Mona Lisa”
            benzetmesi yapılmaktadır.                       Görsel 5.38: Çingene Kızı mozaiği, Zeugma Müzesi, Gaziantep



             BİLGİNİZ OLSUN       1960’lı yıllarda Zeugma ören yerinde yapılan kaçak kazılarla yurt dışına ka-
                                  çırılan ve ABD’nin Bowling Green (Bovling Gırin) Eyalet Üniversitesinde ser-
                                  gilenen  “Çingene  Kızı”  mozaiğinin  bordürlerine  ait  olan  12  parça  mozaiğin
                                  ülkemize iadesi Bakanlığımızın diplomatik çalışmaları sonucunda gerçek-
                                  leştirilmiş, 8 Aralık 2018 tarihinde basın tanıtımıyla ülkemize kazandırılmıştır.

                                                                                                    119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126