Page 190 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 190

6. ÜNİTE






                                                       ÜNİTE ÖZETİ
                    Osmanlı Devleti’nin politik yapısına bağlı olarak  Yapıların  süslemesinde rokoko,  barok ve ampir gibi
                 Osmanlı sanatı da kendine özgü bir geli im göster-  Batılı üsluplar egemen olmaya ba lamı tır. Osmanlı
                 mi tir. Asya ile Avrupa, İslam dünyası ile Hristiyan  sanatında Batı etkisi yakla ık iki yüz yıl devam
                 dünyası arasında geli mi , Akdeniz çevresi sanat  etmi tir. Bu etki; el yazması kitaplarda, tuğralarda, ev
                 gelenekleri ile Orta ve Yakın Doğu sanat geleneklerini  e yalarında, padi ah portrelerinde, kitap ciltlerinde,
                 bulu turmu  ve kendine özgü bir üslup olu tur-  duvar ve tavan resimlerinde görülmü tür.
                 mu tur.                                         Batılı  tarzda resim yapan ilk Türk sanatçıları,
                    Çe itli sanat geleneklerini bünyesinde bulunduran  askerî okul öğrencileridir. 1835 yılından ba layarak
                 Osmanlı sanatı zamanla sosyal, ekonomik ve kültürel  yetenekli öğrenciler Avrupa ba kentlerine resim
                 etkiler nedeniyle deği ime uğramı tır. Bu nedenle  eğitimi görmek için gönderilmi lerdir.  eker Ahmet
                 Osmanlı sanatı; Erken, Klasik ve Geç Dönem olmak  Pa a, Süleyman Seyyid, Osman Hamdi Bey,  Mihri
                 üzere farklı dönemlere ayrılarak incelenmi tir.  Mü  k, Halife Abdülmecid Batılıla ma Dönemi
                    1300  ile  1500 yılları  arasında  görülen  Erken  Osmanlı ressamlarındandır.
                 Dönem Osmanlı sanatı, Selçuklu ve Beylikler dönemi     Batılıla ma etkisi sonucu resim sanatında ya a-
                 sanatının etkisinde kalmasına rağmen yeni dene-  nan gelismeler heykel sanatında kar ımıza çıkma-
                 meler ve arayı lar içinde olmu tur. Bu dönemde sade  maktadır. Ülkemizde heykel sanatının ba laması ve
                 yapılı camiler, türbeler, medreseler ve küçük kapsamlı  geli mesi Sanayi-i Ne se Mektebi ile gerçekle mi tir.
                 külliyeler yapılmı tır. İn a edilen yapılar kendisinden  Cumhuriyet öncesi dönemde Sanayi-i Ne se de öğre-
                 sonra gelen Klasik Osmanlı Dönemi sanatını derinden  nim gören heykel sanatçıları arasında öne çıkanlar;
                 etkilemi tir.                                İhsan Özsoy, İsa Behzat, Mehmet Mahir Tomruk, Nijad
                    Mimaride arayı lar dönemi olan Erken Dönem  Sirel’dir.
                 Osmanlı sanatının  yerine  estetik  değerlerin  yerle tiği,      Batılı anlayı la  gürlü resmin ilk temsilcisi, müzeci,
                 belirli bir sanat üslubunun olu tuğu olgunluk  arkeolog ve Sanayi-i Ne se Mektebinin kurucusu bir
                 dönemine Klasik Osmanlı Dönemi denmektedir. Daha   Osmanlı aydını olan Osman Hamdi Bey; 20. yüzyılın
                 çok dinî yapılar ile kamu yapılarının ağırlıkta olduğu  son döneminde, sanat ve kültür alanında yenile me ve
                 dönemdir. 15. yüzyılın ikinci yarısı ile 17. yüzyıl arasında  Batılıla ma akımının  öncüsü olmu tur. En  önemli
                 görülen bu dönem; Klasik Dönem Osmanlı sanatı ya da   arkeolojik kazı çalı ması Sayda Kral Mezarlığı
                 ile “Sinan Çağı” olarak adlandırılmaktadır.   kazılarıdır. 1881 yılında Müze-i Hümayun müdür-
                    Klasik Osmanlı Dönemi sanatından sonra ba layan  lüğüne tayin edilmesiyle Türk müzeciliğinde yeni  bir
                 Lale Devri, Osmanlı Devleti’ni gerek sosyal gerekse  dönem açılmı tır.
                 ekonomik açıdan derinden etkilemi tir. 1718-1730 yıl-     3  Mart  1883'te  eğitime  ba layan  Sanayi-i  Ne -
                 ları arasında görülen bu devirde Osmanlıda kısmen  senin kurulması plastik sanatlar öğretiminin kurum-
                 Batılıla ma görülmü ; bilim, teknoloji, sanat ve edebi- salla tırılması adına atılmı  en büyük adımdır.
                 yat alanlarında önemli geli meler ya anmı tır.  Sanayi-i Ne se’nin ilk yöneticisi  Osman Hamdi Bey ‘dir.
                    Batılıla ma, Lale Devri’nden sonra daha çok askerî     Osmanlı Ressamlar Cemiyeti, 1908 yılında döne-
                 alanda ve ona bağlı olarak da eğitim alanında etkisini  min sanat ve sanatçı sorunlarına çözüm bulmak üzere
                 göstermi tir. Yeni askerî kı la ve okulların ardından  Türk ressamlarının ilk örgütü  olarak kurulmu tur.
                 mühendishane ve tıbbiyeler kurulmu tur. Avrupa’dan  Böylelikle Türk ressamlar 20. yüzyılda ilk kez bir örgüt
                 örnek alınan her yeni kurum, mimarisini de beraberin-  çevresinde birle mi lerdir.
                 de getirmi  ve kentin mimarisi bu sayede deği mi tir.

                                                         NOTLAR
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                       . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .





                                                           187
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195