Page 192 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 192
6. ÜNİTE
Verilen metni okuduktan sonra soruları metne göre cevaplayınız.
Osmanlı Batılılaşmasının getirdiği toplumsal dönüşüm içerisinde kendiliğinden başlayan
resim sanatı, devlet tarafından sahiplenilerek Batılılaşmanın bir göstergesi olarak desteklen-
miştir. Bu desteklerle yurt dışında eğitim gören ya da İstanbul'daki eğitimi sonrasında başarılı
bulunanlar, resim öğretmenliği gibi konumlarda devlet memuru olarak görevlendirilmişlerdir.
Sanat eserinin alıcısının devlet ve devlet bürokrasisi olması, burjuva sınıfının bulunmayışı ve
halkın resim sanatına yabancılığı, yalnızca resim yaparak yaşamını sürdüren, bağımsız bir
ressam kimliğini ortaya çıkarmamıştır. Yurt dışında eğitim gören Türk sanatçılar, Batılılaşma
sürecinde örnek ülke olarak seçilen Fransa’da eğitim görürlerken Fransız sanatçıların “kim-
liğini” benimsemek istemişlerdir. Ancak bu noktada, Osmanlı toplumunda yetişmiş gençlerin
Paris'teki yaşamları ve eğitimlerinin, onları ne kadar Batılı yaptığı tartışma konusudur.
6. Batılılaşma Dönemi’nde resim sanatının devlet tarafında desteklenmesinin neden-
leri neler olabilir? Tartışınız.
7. Osmanlıda bağımsız bir ressam kimliğinin ortaya çıkmama nedenleri nelerdir?
Belirtiniz.
8. Türk sanatçıların Fransa’da eğitim görürlerken Fransız sanatçıların kimliğini
benimsemek istemelerinin nedenleri neler olabilir? Açıklayınız.
9. Size göre Batı’ya resim eğitimi için giden Türk sanatçılar ne kadar Batılı olabilmiş-
lerdir? Tartışınız.
A ağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
10. Aşağıdakilerden hangisi Batılılaşma Dönemi heykel sanatçılarından değildir?
A) Yervant Oskan Efendi
B) İsa Behzat
C) Ali Hadi Bara
D) Nijat Sirel
E) İhsan Özsoy
11. Aşağıda verilenlerden hangisi Osman Hamdi Bey’in yaptığı işler arasında yer almaz?
A) Sanayi-i Nefise Mektebini kurmuştur
B) İstanbul Arkeoloji Müzesinin kurucusudur
C) İlk resim sergisini açmıştır
D) Batılı anlayışla figürlü resmin ilk temsilcisidir
E) İskender Lahdi’ni bulmuştur
189