Page 197 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 197

Cumhuriyet Dönemi Sanatı






                                       7.2. CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARİSİ






                                  7.2.1. I ve II. Ulusal Mimarlık Akımı (1908-1930)



                        A) I. Ulusal Mimarlık Dönemi
                        1908-1930 yılları arasında Türk mimarisinde etkili olan ve 1970’lerden sonra I. Ulusal
                     Mimarlık Akımı olarak adlandırılan dönemdir. Bu akım 1908’de II. Meşrutiyet'in ilanıyla
                     birlikte ortaya çıkan milliyetçiliğin mimariye yansımış şeklidir.
                        II. Meşrutiyet'le birlikte gelişen milliyetçilik eğilimleri mimarlıkta da yeni arayışları
                     gündeme getirmiştir. Bu akımla Türk mimarlığının, "Neoklasik Türk üslubu" ya da “Millî
                     Mimari Rönesansı” adını alan Yeni Klasik Dönem başlamıştır. Daha sonraları (1970'lerden
                     sonra)  I.  Ulusal  Mimarlık  adıyla  anılacak  olan  bu  tarz,  klasik  Osmanlı  yapılarından
                     aktarılan  ögeler  ve  süslemelerle  yüklü  yeni  bir  mimarlık  anlayışının  ortaya  çıkışını
                     sağlamıştır. Akımın öncüleri Mimar Kemaleddin ve Mimar Vedat Tek’tir. Bu sanatçılar II.
                     Meşrutiyet’in ilanından Cumhuriyet'in ilk dönemlerine değin bu üslubu devam ettirmiş-
                     lerdir. Amaçları Türk mimarlığını oluşturma aşamasında yabancı etkilerden uzak ulusal bir
                     akım oluşturmak olmuştur.
                        I. Ulusal Mimarlık Akımı, ideolojik düşünceler ve mimari unsurların birleşerek ulusal
                     bilinci yaratma çabası sonucunda ortaya çıkmıştır. Bu akım, geçmişin (Selçuklu ve Osman-
                     lı) motif ve biçimleri kullanılarak Batı’nın ise plan şeması alınarak eklektik bir anlayışla
                     biçimlendirilmeye  çalışılmıştır.  Daha  çok  eski  dinsel  yapılardan  alınan  geniş  saçaklar,
                     kubbe, sivri kemer, sütun, çıkma, mukarnaslı başlık, çini kaplamalar gibi yapı ögeleri sivil
                     mimarlığa uygulanmıştır. Akım daha çok kamu yapılarında görülmüş, konutları pek etkile-
                     memiştir. Bu dönemde Mimar Kemaleddin ve Vedat Bey dışında Arif Hikmet Koyunoğlu,
                     İtalyan Giulio Mongeri (Julyo Monjeri) de aynı üslubu benimsemiştir.
                        Mimar Kemaleddin (1870-1927): I. Ulusal Mimarlık Akımı’nın öncülerinden olan
                     Mimar Kemaleddin Klasik Dönem Osmanlı mimarisinden esinlenmiş, Alman ve Osmanlı
                     mimarilerinin belirgin özelliklerini sentezleyerek yeni bir tarz ortaya koymaya çalışmıştır.
                     Osmanlı ve İslam yapılarının karakteristik unsurlarını ulusal benliği yansıtacak şekilde
                     çalışmıştır. Binaların ön cephelerinde kemer, saçak ve çini gibi yapı elemanları kullanmış,
                     simetriyi ön planda tutmuş, kule benzeri çıkıntılar ve cepheyi kateden kornişlerle gelenek-
                     sel tarzı vurgulamıştır. Ankara’daki Gazi Üniversitesi rektörlük binası önemli bir eseridir
                     (Görsel 7.5, 7.6).


















                      Görsel 7.5: Gazi Üniversitesi rektörlük binası, 1926, Ankara  Görsel 7.6: Gazi Üniversitesi rektörlük binası, Revaklı giri



                                                           194
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202