Page 199 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 199

Cumhuriyet Dönemi Sanatı



                        Giulio Mongeri (1873-1951): 1900-1930 yılları arasında başta İstanbul olmak üzere
                     Türkiye’nin birçok yerinde  inşa edilmiş eserleri bulunmaktadır. Osmanlı, Selçuklu, İslam
                     mimarisi  ile özellikle ilgilenen mimar, bu yöndeki yönelimini I. Ulusal Mimarlık Akımı ile
                     özdeşleştirilen birçok yapı ile göstermiştir.
                        Ankara’da  Bankalar  Caddesi  boyunca  konumlanan  Osmanlı  Bankası  (1926),  Ziraat
                     Bankası  (1926-1929),  Tekel  Başmüdürlüğü  (1928)  ve  İş  Bankası  (1929)  yapılarında  I.
                     Ulusal  Mimarlık Akımı’nı  benimsemiştir.  Bu  yıllarda  inşa  edilen  banka  yapıları  aynı
                     zamanda  ekonomik  bağımsızlığı  ve  ulusal  ekonomiyi  temsil  etmektedir.  Selçuklu  ve
                     Osmanlı  mimari  elemanları  ile  biçimlenen  bu  yapılar  yarım  kat  bodrum  üzerine  inşa
                     edilmiş, ön cepheleri girişe simetrik tasarlanırken arka ve yan cepheleri daha sade tasarlan-
                     mıştır. Köşe kütlelerin yükseltilerek öne çıkarılması, katların silmelerle ayrılması, geniş
                     saçaklarda Selçuklu motiflerine yer verilmesi, her kat için farklı biçimde kemerli pence-
                     reler,  çıkmalar,  kubbeler  ve  pilastırların  kullanılmasıyla  bu  yapılar  I.  Ulusal  Mimarlık
                     Akımı’nın  özelliklerini  yansıtmaktadır. Yapıların  iç  mekân  tasarımlarında,  sütun  başlık-
                     larında, demir parmaklıklarında, alçı kabartmalar ve taş rozetlerinde de Osmanlı ve Selçuklu
                     mimarlığının süsleme ögeleri kullanılmıştır. İç mekânlarda geniş hollerin üzeri çağın yeni
                     malzemesi çelik ve cam ile örtülmüştür.
                        Başlıca  yapıtları:  Nurettin  Bey  Pavyonu,  Haseki  Hastanesi,    Saint Antoine  Kilisesi,
                     Karaköy Palas İşhanı,  Osmanlı Bankası,  Ziraat Bankası, Taksim Cumhuriyet Anıtı kaidesi
                     ve çevre düzeni, Ankara Tekel Başmüdürlüğü (Görsel 7.11), Maçka Palas Katevleri, Ankara
                     Türkiye İş Bankası (Görsel 7.12),  Çelik Palas Oteli, İtalyan Sefareti.


























                          Görsel 7.11: Tekel Ba müdürlüğü, 1928, Ankara  Görsel 7.12: Türkiye İ  Bankası, 1929, Ankara
                        B) II. Ulusal Mimarlık Dönemi
                        II. Ulusal Mimarlık Akımı, çağdaş mimarlık işlevlerinde ve tarihsel biçim dillerinden
                     yararlanmada I. Ulusal Mimarlık Akımı’na benzer. Fakat I. Ulusal Mimarlık daha evrensel
                     nitelikteki Osmanlı anıtsal mimarlığından kaynaklanırken yeni akım Anadolu’ya özgün sivil
                     mimarlığın, özellikle de Türk evinin biçim dilinden etkilenmiştir. Dönemin yapılarında daha
                     çok kesme taş kullanılmıştır.
                        II.  Ulusal  Mimarlık  Akımı  1930’lu  yılların  sonuna  doğru  ortaya  çıkmış  ve  Türk
                     mimarlığında 1940-1950 arasını kapsayan dönemde etkili olmuştur. 1930’lu yıllarda İtalyan-
                     ların  ve Almanların  başlattıkları  ulusçuluk  akımı  sanat  akımlarını  da  etkilemiş,  özellikle
                     mimarlıkta  bu  düşünceye  uygun,  anıtsal  yönü  ağır  basan,  ana  malzeme  olarak  taşın
                     kullanıldığı  büyük  boyutlu  yapılar  ortaya  çıkmıştır.  Bu  anlayışa  uygun  olarak  yapılan
                     binlerce kişilik stadyumlar ve toplantı salonları gibi büyük mekânlı yapılar aynı zamanda
                     devletin gücünü de simgelemiştir. Dönem yapılarında süsleme çok dar bir alanda uygulanmış,


                                                           196
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204