Page 203 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 203
Cumhuriyet Dönemi Sanatı
A) Cumhuriyet Dönemi’nde Eser Veren Heykeltıraşlar
Pietro Canonica (Pietro Kanonika) (1869-1962): Roma Güzel Sanatlar Akademi-
sinin Heykel Bölümünde profesör olan Canonica, ülkesinde daha çok atlı heykelleriyle
adını duyurmuş değerli bir sanatçıdır. Yaptığı bu anıtlar arasında Türkiye’dekiler önemli
yer tutar. Klasik heykelciliğin izlerini taşıyan eserlerinde modellerin betimlenmelerindeki
donuk görünüme karşın biçimsel güzelliğe önem veren anlatımıyla başarılı olmuştur. Atlı
anıtlarında atların anatomisini incelikle işlemiştir. Türkiye’de yaptığı bazı eserler; Taksim
Meydan Anıtı, Ankara Etnoğrafya Müzesi önündeki Atlı Atatürk Heykeli (Görsel 7.16),
İzmir Atatürk Anıtı, Anakara Zafer Anıtı’dır (Görsel 7.17).
Görsel 7.16: Ankara Etnoğrafya Müzesi önündeki Görsel 7.17: Ankara Zafer Anıtı,
Atlı Atatürk Heykeli, Pietro Canonica Pietro Canonica
Ratip Aşir Acudoğlu (1898-1958): 1918'de Sanayi-i Nefise Mektebi Heykel Bölümüne
girerek ilk heykelcilerimizden İhsan Özsoy'un öğrencisi olmuştur. Müstakil Ressam ve
Heykeltıraşlar Birliği kurucularından olan Ratip Aşir Acudoğlu, 1925 yılında bursluluk
sınavını kazanarak devlet tarafından Paris’e heykel eğitimi için gönderilen ilk heykel
sanatçısıdır. Heykel sanatımızda yabancı sanatçılar tarafından başlatılan anıt türündeki heykel
geleneğini Türk sanatçılarının yapıtlarına aktaran kuşağın öncülerindendir. 1932 yılında
yaptığı Kubilay Anıtı ülkemizde yerel heykelcilerimiz tarafından yapılmış olan ilk anıtsal
heykeldir. Menemen Şehit Kubilay Anıtı (Görsel 7.18), Erzincan İnönü Anıtı (Görsel 7.19),
Ankara Ziraat Fakültesi Atatürk Anıtı eserlerinden bazılarıdır.
Görsel 7.18: ehit Kubilay Anıtı, Görsel 7.19: İnönü Anıtı, Erzincan,
Menemen, Ratip A ir Acudoğlu Ratip A ir Acudoğlu
200