Page 208 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 208

7. ÜNİTE



                        Ankara Ulus Meydan Anıtı (24 Kasım 1927): Anıt, Kurtuluş Savaşı kahramanlarının
                     anısına Yenigün gazetesi öncülüğünde Türk halkı tarafından yaptırılmıştır.
                        Türk hükûmetince açılan uluslararası yarışma sonucu birinci olan Avusturyalı Sanatçı
                     Heinrich Krippel’e 1925 yılında sipariş edilen heykel, Viyana’da Birleşik Maden İşletme-
                     lerinde  döktürülmüş,  24  Kasım  1927’de  Ulus  Meydanı’na  yerleştirilmiştir.  Daha  sonra
                     meydan genişletme çalışmaları sırasında ilk yeri değiştirilerek bugünkü yerine taşınmıştır.
                     Anıtın yan yüzünde stilize edilmiş iki kurt başı vardır. Ön yüzünde bir eliyle arkadaşlarını
                     savaşa çağıran, diğeri ufukları gözleyen iki Türk askeri canlandırılmıştır. Gövdenin sağ
                     yüzündeki kabartmada Atatürk ve arkadaşları Başkomutanlık Meydan Savaşı’ndayken, sol
                     yüzündeki kabartmada ise istila ordusu şanlı Türk Bayrağı’nı selamlarken tasvir edilmiştir.
                     Gövdenin  üst  kısmında  “Ordular!  İlk  Hedefiniz Akdeniz’dir.  İleri!  Dumlupınar  1922”
                     yazılıdır. Arkada, devrilmiş bir çınar ağacı Osmanlı İmparatorluğu’nu, onun gövdesinden
                     fışkıran  genç  bir  fidan  da  yeni Türkiye  Cumhuriyeti’ni  temsil  etmektedir. Arka  yüzde
                     mermi  taşıyan  kadın  figürü,  Türk  anasının  Kurtuluş  Savaşı’ndaki  kahramanlığının  bir
                     hatırasıdır. Atatürk, anıtta, asker kıyafetleri içinde Sakarya isimli atının üzerinde gösteri-
                     lerek tasvir edilmiştir. Kaide üzerindeki kabartmalarda Türk halkının kökeni, kazandığı
                     Kurtuluş Savaşı, Atatürk'ün Ankara’ya gelişi gibi konular anlatılmıştır (Görsel 7.28, 7.29).





















                            Görsel 7.28: Ulus Meydan Anıtı, Ankara  Görsel 7.29: Ulus Meydan Anıtı, Ankara



                                     7.4. CUMHURİYET DÖNEMİ RESİM SANATI




                        A) 1914 Kuşağı (Türk İzlenimcileri)
                        1908’de  kurulan  Osmanlı  Ressamlar  Cemiyetinin  asker  kökenli  ressamlarından  sivil
                     kuşağa geçiş, 1914 Çallı Kuşağı olarak bilinen  empresyonist  ressamlarla gerçekleşmiştir.
                     Türk resim sanatında figür geleneğini başlatan  Osman Hamdi Bey’den bu ressamlara geçiş
                     aynı zamanda modernleşme sürecinin de başlangıcını oluşturmaktadır. Bu kuşak ressamları
                     genel  olarak  figürlü  kompozisyon  ve  portre  alanında  izlenimci  tarzda  eserler  meydana
                     getirmişlerdir. Cumhuriyet Dönemi’nde de etkinlikleri süren bu sanatçılar, toplumsal konulu
                     eserler yanında Atatürk ve devrimlere bağlılığı konu alan resimler de yapmışlardır. Ortak bir
                     sanat anlayışına sahip olan grupta  Hüseyin Avni Lifij simgeci sanat anlayışı ile farklılık
                     göstermektedir. Grubun başlıca ilham kaynağını İstanbul görünümleri (peyzajları) oluştur-
                     muştur. Çallı Kuşağı, Batılı izlenimcilere oranla daha rahat ve içgüdüsel davranarak doğanın
                     büyüsüne kapılıp kendilerinden geçercesine resimler yapmışlardır. Türk resim sanatında 1914
                     Kuşağı ya da Çallı Kuşağı olarak sanat tarihimize geçen sanatçı grubunda; İbrahim Çallı, Ali
                     Sami Boyar, Hikmet Onat, Ali Cemal, Namık İsmail, Nazmi Ziya Güran, Feyhaman Duran,
                     Hüseyin Avni Lifij gibi sanatçılar yer almıştır.


                                                           205
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213