Page 213 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 213

Cumhuriyet Dönemi Sanatı



                        B) Müstakil Ressam ve Heykeltıraşlar Birliğinin Faaliyetleri
                        Cumhuriyet Dönemi’nin ilk sanatçı topluluğudur. Bunun yanı sıra sanatçının ekonomik
                     özgürlüğünü de savunan ilk sanat birliğidir. Müstakillerin amaçları, gelişmekte olan Türk
                     resim sanatının düzenli, kalıcı temellere kavuşturulması ve yaygınlaştırılmasıydı. Ayrıca
                     sanatçıların güvence altına alınmaları ve bireysel sanat anlayışlarına özgürlük tanıyan bir
                     ortamda çalışmalarını sürdürmeleri Müstakiller için önemle üzerinde durulması gereken
                     bir konuydu. Toplumda sanat beğenisinin yaygınlaşması, bu sorunu çözümleyici önlem-
                     lerden ilki ve en önemlisiydi. Ayrıca devlet, yetiştirilmelerine önemli katkılarda bulunduğu
                     sanatçılarına destek de sağlamalıydı. Bu anlayış doğrultusunda birleşen Müstakil Ressam-
                     lar ve Heykeltıraşlar Birliği ilk sergisini 1929’de Ankara Etnografya   Müzesinde açtı. Bu
                     aynı zamanda İstanbul dışında açılan ilk resim sergisiydi. Daha sonra İstanbul, Ankara,
                     Zonguldak, Balıkesir, Bursa, Samsun, İzmit gibi kentlerde sergiler düzenleyerek sanatı
                     Anadolu’ya yaymaya çalıştılar. Bu sergiler sırasında, resim hakkında bilgiler veren konfe-
                     ranslar düzenlediler. Müstakillerin değişik eğilimleri benimseyerek ürettikleri yapıtlarını,
                     giderek  yaygınlaşan  sergiler  aracılığıyla  topluma  tanıtmaları  büyük  ilgi  görmelerini
                     sağlamıştır.  Bu  arada  tüm  sanatçıların  ortak  hak  ve  yararlarını  korumaya  yönelik  giri-
                     şimleri birliğin üye sayısının giderek artmasını sağlamıştır. Grupta Zeki Kocamemi, Ali
                     Çelebi,  Refik  Epikman,  Hale Asaf,  Muhittin  Sebati,  Fahri Arkunlar,  Şeref Akdik,  Elif
                     Naci, Cevat Dereli yer almıştır (Görsel 7.42, 7.43).






















                        Görsel 7.42: Sultan Ahmet Camii, Cevat Dereli, 1950  Görsel 7.43: Mektebe Kayıt,  efer Akdik, 1935
                        C) D Grubu Ressamları (1933-1951)
                        Cumhuriyet'in 10. yılı Türkiye için çok önemlidir. Aynı yıl içerisinde Zeki Faik İzer,
                     Nurullah Berk, Elif Naci, Cemal Tollu, Abidin Dino ve Zühtü Müridoğlu’ndan oluşan altı
                     sanatçı D Grubu’nu oluşturmuşlardır. Simge olarak da Türk sanatında ortaya çıkan 4. grup
                     olmaları nedeniyle alfabenin dördüncü harfi olan “D”yi seçmişlerdir. İlk sergilerini Beyoğ-
                     lu’ndaki  “Mimoza“ adlı şapkacı dükkânında açmışlardır. Grup, 1933’ten 1950’li yılların
                     başına kadar on beş sergi düzenleyerek ülkedeki en uzun soluklu ve etkin birlik olma
                     özelliğini taşımıştır. Gruba zaman içersinde Bedri Rahmi Eyüboğlu, Eren Eyüboğlu, Sabri
                     Berkel, Turgut Zaim, Eşref Üren, Arif Kaptan, Halil Dikmen, Salih Urallı, Hakkı Anlı,
                     Fahrünnisa Zeid, Nusret Suman ve Zeki Kocamemi de katılmıştır. D Grubu sanatçıları;
                     sanatsal etkinliklerin yanı sıra üst düzey entelektüel tavırları, yazıları ve yayınları ile çok
                     önemli  bir  etki  alanı  yaratmıştır.  Gruptaki  eğitimcilerin  Akademideki  etkinlikleri  de
                     modern sanatın gelişmesi açısından önem kazanmıştır.
                        Zeki  Faik  İzer  (1905-1988):  Vefa  Lisesinden  mezun  olduktan  sonra  1923  yılında
                     Sanayi-i Nefise Mektebi Resim Bölümüne kaydını yaptırmıştır. Mezuniyetten sonra Paris’e
                     giderek  Andre  Lhote  (Andıre  Löte)  Atölyesinde  çalışmaya  başlamıştır.  Sanatçı  soyut
                     kavramını kimi zaman sert geometrik şekiller, kimi zaman süreklilik içinde kıvrılan çizgiler,
                     değişik  esin  kaynakları  ve  bakış  açılarıyla  oluşan  bir  ortamın  içinde  anlamlandırmıştır.


                                                           210
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218