Page 215 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 215
Cumhuriyet Dönemi Sanatı
Elif Naci (1898-1987): Lise eğitimini Vefa Lisesinde tamamladıktan sonra Sanayi-i
Nefiseye kaydolmuştur. Burada İbrahim Çallı’nın öğrencisi olan sanatçı 1928 yılında
mezun olmuştur. İlk çalışmalarında “entimit” üslubunu yani ev içi yaşantıları resmetmiştir.
Sonrasında “entimit” üslubun yerini, eski yazıların soyut bakımdan tabloda birer resim
elemanı olarak kullanılabilirliği almıştır. Türk İslam Eserleri Müzesinde yirmi sene müdür
olarak çalışması, onun Doğu ve Batı sanatının uyumu için çalışmasında etkili olmuştur.
Süsleme motiflerini minyatürden aldığı elemanlarla bağdaştırmış, eski yazıları da çini
motifleriyle kaynaştırmıştır. Resimlerinde oda içini, İstanbul sokaklarını, hassas ve ahenkli
grilerle ifade ederek kendince bir tarz oluşturmuştur.
Eserlerinden bazıları; Saklanan Çocuk (Görsel 7.48), Gelincikler, Topkapı Sarayı
Akağalar Kapısı, Külliye, Peyzaj, Yazı Yazan Kadın, Topkapı Sarayı’dır (Görsel 7.49).
Görsel 7.48: Saklanan Çocuk, Elif Naci Görsel 7.49: Topkapı Sarayı, Elif Naci, 1982
Cemal Tollu (1899-1968): Sanayi-i Nefise Mektebinde resim eğitimi almaya başlayan
sanatçı sonrasında da kendi imkânlarıyla yurt dışına gitmiştir. Ankara’da bir arkeoloji müze-
sinin kurulmasıyla ilgili çalışmalara katılan Tollu, Eti (Hitit) sanatına ve çivi yazısına merak
sarmıştır. Müzede toplanan Eti heykel ve alçak kabartmaları, sanatçının kunt biçimlere olan
ilgisini daha da artırmıştır. Eserlerinden bazıları; Hatay Portakal Bahçelerinde, Mevleviler,
Balerin (Görsel 7.50), Pamuk Toplayan Kadınlar, Bursa, Ekin’dir (Görsel 7.51).
Görsel 7.50: Balerin, Cemal Tollu, 1957 Görsel 7.51: Ekin, Cemal Tollu, 1932
212