Page 218 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 218

7. ÜNİTE



                        Nejad  Melih  Devrim  (1923-1995):  Ressam  Fahrünnisa  Zeid  ile  yazar  İzzet  Melih
                     Devrim’in oğlu olarak İstanbul’da doğmuş olan sanatçı, Galatasaray Lisesinde orta öğreni-
                     mini  bitirdikten  sonra Akademideki  resim  eğitimini  Leopold  Levy Atölyesinde  tamam-
                     lamıştır. Türk Hat ve Bizans Mozaik sanatı ile ilgilenen sanatçı bu etkilerle ilk dönem resim-
                     lerini gerçekleştirmiştir. İlk kişisel sergisini 1947’de Paris’te Allard Galerisinde açmıştır.
                     Nejad Melih Devrim soyut Türk resim sanatının önemli bir üyesi olmuştur.
                        Eserlerinden bazıları; Soyut Kompozisyon (Görsel 7.58), Espazda Çizgi, Soyut Gece,
                     Varşova Evleri, İspanya Geceleri, Lirik Non Figüratif, Halikarnas’tır.






























                                          Görsel 7.58: Soyut Kompozisyon, Nejat Melih Devrim, 1949
                        D) On’lar Grubu (1947-1955)
                        1947 ve 1955 yılları arasında aktif olan Onlar Grubu, Devlet Güzel Sanatlar Akademi-
                     sinde Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun atölyesinden on öğrencinin oluşturduğu bir birlikteliktir.
                     Türk resminde fovist anlayıştaki yapıtlarıyla tanınan Bedri Rahmi Eyüboğlu, renk coşkusu
                     yanında, geleneksel halk nakış sanatı öğelerine olan ilgisini ve sevgisini atölyesinde öğrenim
                     gören öğrencilerine de aşılamıştı. Eyüboğlu, öğrencilerini geleneksel halk sanatı konusuna
                     yönlendirirken, batı resim sanatının estetik değerlerini öğrenmeden, geleneksel sanat biçim-
                     lerinin  çağdaş  yorumlarına  ulaşılmasının  olanaklı  olmadığı  konusunda  onları  bilgilendir-
                     mekteydi.  Sanatçının  atölyesinde  altı  yıl  öğrenim  gören  on  öğrencisi,  onun  öğretileri  ve
                     Doğu-Batı sentezi görüşü doğrultusunda çalışmak amacıyla “Onlar Grubu”nu kurdular. İlk
                     sergilerinde, konuları işleyişlerindeki özgürlük ile sanat ortamına yenilik getiren tek toplu
                     hareket olarak değerlendirildiler. Grup içinde Turan Erol, Orhan Peker, Fikret Otyam, Leyla
                     Gamsız, Adnan Varınca, Osman Oral, Mehmet Pesen, Mustafa Esirkuş gibi çağdaş Türk
                     resminin tanınmış birçok sanatçısı bulunmaktaydı. Amaçları doğadan ve yaşamdan seçilen
                     konuları, geleneksel Anadolu motiflerini çağdaş Batı resminin anlatım biçimleriyle birleş-
                     tirerek yöresel dil ve çağdaş sanat anlayışıyla işlemekti. Öğretmenleri Bedri Rahmi’nin leke,
                     çizgi,  benek,  renk  üslubundan  etkilenerek  kişisel  araştırmalara  yönelen  bu  ressamlar
                     1960’larda resme yeni bir canlılık getirerek bu dönemde yoğunlaşan yöresellik düşüncesine
                     katılmışlardır.
                        Orhan Peker (1927-1978): On’lar Grubu’nun en etkin üyesidir. Kendisi gibi Trabzonlu
                     olan Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun atölyesinde sanat eğitimini tamamlamıştır. Resim çalış-
                     malarında  lekeci  bir  anlayış  belirgindir.  Doğaya  farklı  bir  bakış  yöneltmiş;  araba  atları,
                     çiçekler, kediler, karpuz dilimleri, kapı, pencere ve ev gibi sıradan motifleri erişilmesi güç bir
                     ustalıkla resmetmiştir.


                                                           215
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223