Page 221 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 221
Cumhuriyet Dönemi Sanatı
3. Lirik Soyutlamacılar: Zeki Faik İzer, Abidin Elderoğlu, Ercüment Kalmık, Abidin
Dino, Arif Kaptan, Mustafa Esirkuş, Özdemir Altan, Turan Erol, Devrim Erbil, Ömer
Uluç (Görsel 7.62), Mustafa Ayaz, Zafer Gençaydın, vb.
4. Lirik Non-Figüratifler: Nejat Devrim, Selim Turan, Abidin Elderoğlu, Bedri Rahmi
Eyüboğlu (Görsel 7.63), Ferruh Başağa.
Görsel 7.62: Bir Ulusun Tarihi, Ömer Uluç,1991 Görsel 7.63: İstanbul, Bedri Rahmi Eyüboğlu, 1955
G) Pop Art
Pop Art, 1950′lerde özellikle ABD ve İngiltere’de soyut dışa vurumculuğa tepki gösteren
genç sanatçıların 1960′larda bir akım hâline getirdikleri sanat türüdür. İngiltere ve ABD’de
değişik koşullarda ve birbirinden bağımsız olarak ortaya çıkmıştır ve popüler sanatın
kısaltılmış adıdır. Bir terim olarak ilk kez İngiltereli eleştirmen Lawrence Alloway (Lavrıns
Alovey) tarafından kullanılmıştır. Bu akım sanatçıları, endüstri ürünü artıklarından gazete
parçalarına kadar her şeyi kullanmış ve hazır doğa nesnelerini de sanat eseri olarak sun-
muşlardır.
Pop Art, gerçek ile görüntünün farkını çarpıcı bir biçimde ortaya koyar ve makineleşmiş
hazırcı insanı eleştirir. Pop Art teknikleri içinde şablonlar, boya tabancası, baskı resimler,
ipek baskının tuval resminde kullanılması vardır. Bu akımın temsilcilerinin birleştikleri tek
ilke, resim yapma işinin yaratıcı yönünü yüceltmek, resmin ne yöne gideceğini ve neyi anla-
tacağını resme başlamadan önce bilmeyi reddetmektir. Türkiye’de Pop Art akımının temsil-
cileri; Burhan Doğançay (Görsel 7.64), Altan Gurman, Özdemir Altan, Timur Kerim
İncedayı, Nur Koçak, Nigar Gülsün Karamustafa, Sedef Gali, Ergin İnan, Zekai Ormancı’dır.
Görsel 7.64: Mavi Senfoni, Burhan Doğançay, 1987
218