Page 224 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 224

7. ÜNİTE






                                                       ÜNİTE ÖZETİ

                    Atatürk sanata ilgi duyan, sanatı seven, sanat-     Ba ta Nuri İyem olmak üzere, Ferruh Ba ağa,
                 çılara değer veren ve onları destekleyen bir devlet  Ha met Akal, Turgut Atalay, Mümtaz Yener, Avni
                 adamıdır. Kültür ve sanat alanında birçok yenilik  Arba , Selim Turan, Nejad Melih Devrim, Faruk Morel,
                 getirmi , Türkiye'yi yüksek uygarlık seviyesine çıkar-  Fotoğrafçı İlhan Arakon ile D Grubu’ndan ayrılmı  olan
                 mak için sanatsal çalı malara önem vermi tir.   Abidin Dino 1940 yılında Yeniler Grubu’nu kurdular.
                    I. Ulusal Mimarlık Akımı 1908-1930 yılları ara-     On’lar Grubu, Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde
                 sında Türk mimarisinde etkili olan dönemdir. Mimar  Bedri  Rahmi  Eyüboğlu’nun  atölyesinden  on öğren-
                 Kemaleddin, Vedat Tek, Arif Hikmet Koyunoğlu,  cinin olu turduğu bir birlikteliktir. Kurucu üyeleri;
                 İtalyan Giulio Mongeri bu üslubun önemli isimleridir.  Mustafa Esirku , Nedim Günsür, Leyla Gamsız, Hulusi
                 II. Ulusal Mimarlık Akımı 1940-1950 yıları arasında  Sarptürk, Mehmet Pesen, Ivy Strangali, Fahrünnisa
                 etkin olmu tur. Önemli mimarları Sedat Hakkı Eldem,  Sönmez, Saynur Kıyıcı, Meryem Özacul ve Fikret
                 Emin Onat, Bruno Taut’tur.                   Alpe’den olu mu tur.
                    Cumhuriyet Dönemi’nde eser veren heykeltıra lar;     1950 yılında Nuri İyem, Ferruh Ba ağa ve Fethi
                 Pietro Canonica, Ratip A ir Acudoğlu, Ali Hadi Bara,  Karaka ’ın, Beyoğlu Asmalımescit’te kiraladıkları çatı
                 Zühtü Müridoğlu, Nusret Suman, Sabiha Bengüta ’tır.  katında verdikleri resim kursuna katılan genç sanat-
                 Taksim Meydan Anıtı, İzmir Atatürk Anıtı, Ankara Ulus  çılar Tavanarası Ressamları adıyla bir araya gelirler.
                 Meydan Anıtı bu dönemde yapılan anıtlardan bazı-     1950'li yıllar soyut resmin Türkiye'ye girdiği
                 larıdır.                                     yıllardır. Cemal Bingöl, Nijat Devrim, Halil Dikmen,
                    1914 Ku ağı ya da Çallı Ku ağı olarak sanat  Ferruh Ba ağa, Arif Kaptan, Adnan Turani, Lütfü
                 tarihimize geçen sanatçı grubunda; İbrahim Çallı, Ali  Günday ve Adnan Çoker gibi sanatçılar, soyut resme
                 Sami Boyar, Hikmet Onat, Ali Cemal, Namık İsmail,  yönelen ilk ressamlardandır.
                 Nazmi  Ziya  Güran,  Feyhaman Duran, Hüseyin Avni     Pop Art, popüler sanatın kısaltılmı  adıdır. Pop Art,
                 Li j gibi sanatçılar bulunmu tur.            gerçek ile görüntünün farkını çarpıcı bir biçimde
                    Müstakil  Ressam  ve  Heykeltıra lar  Birliği, Cum-  ortaya koyar ve makinele mi  hazırcı insanı ele tirir.
                 huriyet Dönemi’nin ilk sanatçı topluluğudur. Gruptaki     Fotogerçekçilik akımının en büyük özelliklerinden
                 sanatçılar; Zeki Kocamemi, Ali Çelebi, Re k Epikman,  birisi, sunulan resme uzaktan bakıldığında resimden
                 Hale Asaf, Muhittin Sebati, Fahri Arkunlar,  eref Akdik,  ziyade bir fotoğrafmı  gibi dü ündüren izlenimler
                 Cevat Dereli’dir.                            vermesidir.
                    1933 yılında Zeki Faik İzer, Nurullah Berk, Elif Naci,      Türkiye’de kavramsal sanatın öncüsü olan Altan
                 Cemal Tollu, Abidin Dino ve Zühtü Müridoğlu’ndan  Gürman, 1963’ten sonra kataloglardan yararlanarak
                 olu an altı sanatçı D Grubu’nu olu turmu lardır. 1933  yaptığı resimlerinde, kesilip oyulmu  kalıp biçimlere
                 yılında açtıkları sergide giri in ücretsiz olması ve son-  yüklediği anlamlarla bu eğilimde ilk yapıtlarını
                 raki sergilerinde de bu durumun devam etmesi, sanat  üretmi tir.
                 yapıtını halka açık tutma açısından bir yenilik olmu tur.

                                                         NOTLAR
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                       . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .





                                                           221
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229