Page 224 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 224
7. ÜNİTE
ÜNİTE ÖZETİ
Atatürk sanata ilgi duyan, sanatı seven, sanat- Ba ta Nuri İyem olmak üzere, Ferruh Ba ağa,
çılara değer veren ve onları destekleyen bir devlet Ha met Akal, Turgut Atalay, Mümtaz Yener, Avni
adamıdır. Kültür ve sanat alanında birçok yenilik Arba , Selim Turan, Nejad Melih Devrim, Faruk Morel,
getirmi , Türkiye'yi yüksek uygarlık seviyesine çıkar- Fotoğrafçı İlhan Arakon ile D Grubu’ndan ayrılmı olan
mak için sanatsal çalı malara önem vermi tir. Abidin Dino 1940 yılında Yeniler Grubu’nu kurdular.
I. Ulusal Mimarlık Akımı 1908-1930 yılları ara- On’lar Grubu, Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde
sında Türk mimarisinde etkili olan dönemdir. Mimar Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun atölyesinden on öğren-
Kemaleddin, Vedat Tek, Arif Hikmet Koyunoğlu, cinin olu turduğu bir birlikteliktir. Kurucu üyeleri;
İtalyan Giulio Mongeri bu üslubun önemli isimleridir. Mustafa Esirku , Nedim Günsür, Leyla Gamsız, Hulusi
II. Ulusal Mimarlık Akımı 1940-1950 yıları arasında Sarptürk, Mehmet Pesen, Ivy Strangali, Fahrünnisa
etkin olmu tur. Önemli mimarları Sedat Hakkı Eldem, Sönmez, Saynur Kıyıcı, Meryem Özacul ve Fikret
Emin Onat, Bruno Taut’tur. Alpe’den olu mu tur.
Cumhuriyet Dönemi’nde eser veren heykeltıra lar; 1950 yılında Nuri İyem, Ferruh Ba ağa ve Fethi
Pietro Canonica, Ratip A ir Acudoğlu, Ali Hadi Bara, Karaka ’ın, Beyoğlu Asmalımescit’te kiraladıkları çatı
Zühtü Müridoğlu, Nusret Suman, Sabiha Bengüta ’tır. katında verdikleri resim kursuna katılan genç sanat-
Taksim Meydan Anıtı, İzmir Atatürk Anıtı, Ankara Ulus çılar Tavanarası Ressamları adıyla bir araya gelirler.
Meydan Anıtı bu dönemde yapılan anıtlardan bazı- 1950'li yıllar soyut resmin Türkiye'ye girdiği
larıdır. yıllardır. Cemal Bingöl, Nijat Devrim, Halil Dikmen,
1914 Ku ağı ya da Çallı Ku ağı olarak sanat Ferruh Ba ağa, Arif Kaptan, Adnan Turani, Lütfü
tarihimize geçen sanatçı grubunda; İbrahim Çallı, Ali Günday ve Adnan Çoker gibi sanatçılar, soyut resme
Sami Boyar, Hikmet Onat, Ali Cemal, Namık İsmail, yönelen ilk ressamlardandır.
Nazmi Ziya Güran, Feyhaman Duran, Hüseyin Avni Pop Art, popüler sanatın kısaltılmı adıdır. Pop Art,
Li j gibi sanatçılar bulunmu tur. gerçek ile görüntünün farkını çarpıcı bir biçimde
Müstakil Ressam ve Heykeltıra lar Birliği, Cum- ortaya koyar ve makinele mi hazırcı insanı ele tirir.
huriyet Dönemi’nin ilk sanatçı topluluğudur. Gruptaki Fotogerçekçilik akımının en büyük özelliklerinden
sanatçılar; Zeki Kocamemi, Ali Çelebi, Re k Epikman, birisi, sunulan resme uzaktan bakıldığında resimden
Hale Asaf, Muhittin Sebati, Fahri Arkunlar, eref Akdik, ziyade bir fotoğrafmı gibi dü ündüren izlenimler
Cevat Dereli’dir. vermesidir.
1933 yılında Zeki Faik İzer, Nurullah Berk, Elif Naci, Türkiye’de kavramsal sanatın öncüsü olan Altan
Cemal Tollu, Abidin Dino ve Zühtü Müridoğlu’ndan Gürman, 1963’ten sonra kataloglardan yararlanarak
olu an altı sanatçı D Grubu’nu olu turmu lardır. 1933 yaptığı resimlerinde, kesilip oyulmu kalıp biçimlere
yılında açtıkları sergide giri in ücretsiz olması ve son- yüklediği anlamlarla bu eğilimde ilk yapıtlarını
raki sergilerinde de bu durumun devam etmesi, sanat üretmi tir.
yapıtını halka açık tutma açısından bir yenilik olmu tur.
NOTLAR
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
221