Page 219 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 219
Cumhuriyet Dönemi Sanatı
Eserlerinden bazıları; Ayçiçekleri, Atlar (Görsel 7.59), Beyaz Atlar, Kırmızı Evli Peyzaj,
Çayır, Kedinin Rüyası, Kıyıda, Kedili Özden, At Başı Güvercinler’dir.
Görsel 7.59: Atlar, Görsel 7.60: Otoportre,
Orhan Peker, 1958 Leyla Gamsız
Leyla Gamsız (1921-2010): İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesinde eğitimini
sürdürmüş olmasına rağmen daha sonra Akademinin Resim Bölümünde, Bedri Rahmi
Eyüboğlu Atölyesinde resim eğitimini tamamlamıştır. İlk kişisel sergisini 1949’da Fransız
Konsolosluğunda açmıştır. Fransız Hükumetinin bir yıllık bursu ile Paris’e gitmiş ve Andre
Lhote Atölyesinde çalışmıştır. 1950 kuşağının önde gelen sanatçılarından olan Leyla
Gamsız’ın görsel olgunluk ve doğayı bilinç düzeyinde kavrama yeteneği, sanatını belirleyen
başlıca ölçüt olmuştur. Eserlerinden bazıları; Otoportre (Görsel 7.60), Köylü Kadınlar,
Peyzaj’dır.
Nedim Günsür (1924–1994): 1942’de girdiği Güzel Sanatlar Akademisinde Bedri Rahmi
Eyüboğlu’nun öğrencisi olmuştur. Öğrenciliği sırasında On’lar Grubu’nun kurucuları arasında
yer alan Günsür 1948’de Akademiden birincilikle mezun olmuş ve ardından Fransız Hükü-
metinden aldığı bursla Paris’e gitmiştir. O zamana değin sürdürdüğü izlenimci resim anlayışını
Picasso (Pikasso), Léger (Lögır) ve Matisse’nin (Matis) yanı sıra, yeni tanıdığı Afrika sanatının
da etkisiyle değiştirerek yarı soyut anlayışa yönelmiştir. 1950’lerde figüratif-dışa vurumcu bir
anlayışla maden işçilerinin yaşamını konu alan resimler yapan Günsür 1960’lardan sonra kent
yaşamı ve sorunlarına yönelmiş, Köylü Aile, Göç, Yeşil Tren (Görsel 7.61) gibi yapıtlarında
dramatik yönü ağır basan bir resim anlayışı sergilemiştir. Panayır adlı eserinde lunapark ve
bayram yerini betimlemiş; Büyükdere, Denize İnen Sokak gibi yapıtlarında ise şiirsel bir
anlatıma ağırlık vermiştir.
Görsel 7.61: Ye il Tren, Nedim Günsür, 1978
216