Page 219 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 219

Cumhuriyet Dönemi Sanatı



                        Eserlerinden bazıları; Ayçiçekleri, Atlar (Görsel 7.59), Beyaz Atlar, Kırmızı Evli Peyzaj,
                     Çayır, Kedinin Rüyası, Kıyıda, Kedili Özden, At Başı Güvercinler’dir.




















                                     Görsel 7.59: Atlar,               Görsel 7.60: Otoportre,
                                     Orhan Peker, 1958                    Leyla Gamsız
                        Leyla  Gamsız  (1921-2010):  İstanbul  Üniversitesi  Edebiyat  Fakültesinde  eğitimini
                     sürdürmüş  olmasına  rağmen  daha  sonra Akademinin  Resim  Bölümünde,  Bedri  Rahmi
                     Eyüboğlu Atölyesinde resim eğitimini tamamlamıştır. İlk kişisel sergisini 1949’da Fransız
                     Konsolosluğunda açmıştır. Fransız Hükumetinin bir yıllık bursu ile Paris’e gitmiş ve Andre
                     Lhote  Atölyesinde  çalışmıştır.  1950  kuşağının  önde  gelen  sanatçılarından  olan  Leyla
                     Gamsız’ın görsel olgunluk ve doğayı bilinç düzeyinde kavrama yeteneği, sanatını belirleyen
                     başlıca  ölçüt  olmuştur.  Eserlerinden  bazıları;  Otoportre  (Görsel  7.60),    Köylü  Kadınlar,
                     Peyzaj’dır.
                        Nedim Günsür (1924–1994): 1942’de girdiği Güzel Sanatlar Akademisinde Bedri Rahmi
                     Eyüboğlu’nun öğrencisi olmuştur. Öğrenciliği sırasında On’lar Grubu’nun kurucuları arasında
                     yer alan Günsür 1948’de Akademiden birincilikle mezun olmuş ve ardından Fransız Hükü-
                     metinden aldığı bursla Paris’e gitmiştir. O zamana değin sürdürdüğü izlenimci resim anlayışını
                     Picasso (Pikasso), Léger (Lögır) ve Matisse’nin (Matis) yanı sıra, yeni tanıdığı Afrika sanatının
                     da etkisiyle değiştirerek yarı soyut anlayışa yönelmiştir. 1950’lerde figüratif-dışa vurumcu bir
                     anlayışla maden işçilerinin yaşamını konu alan resimler yapan Günsür 1960’lardan sonra kent
                     yaşamı ve sorunlarına yönelmiş,  Köylü Aile, Göç, Yeşil Tren (Görsel 7.61) gibi yapıtlarında
                     dramatik yönü ağır basan bir resim anlayışı sergilemiştir. Panayır adlı eserinde lunapark ve
                     bayram yerini betimlemiş; Büyükdere, Denize İnen Sokak gibi yapıtlarında ise şiirsel bir
                     anlatıma ağırlık vermiştir.



























                                               Görsel 7.61: Ye il Tren, Nedim Günsür, 1978


                                                           216
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224