Page 216 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 216
7. ÜNİTE
Abidin Dino (1913-1993): Ortaokulu Robert Kolejinde tamamlamıştır. D Grubu’nun ve
Liman Grubu’nun kurucuları arasında yer almıştır. Resimlerinde zıtlık kavramlarını
(Dün-bugün, eski-yeni, doğu-batı gibi) birleştirme çabasına girmiştir. Soyut alanda özgün
eserler yapmıştır. Abidin Dino sanat yaşamı boyunca değişik resimler yapmasına karşın
kendine has yalın ve dinamik desenleriyle bir tarz oluşturmuştur. Dino’nun resim yaşamı
boyunca vazgeçemediği iki konudan biri eller, diğeri çiçeklerdir. Eller, onun penceresinden
bir yaşamı simgelerken parmakların da kendi aralarındaki uyumu veya farklılıkları
kişilikleri temsil etmektedir. Genelde sulu boya olarak yaptığı çiçekler yalın, hüzünlü, acı
yüklü, özgünlüğünü oluşturmuş çiçeklerdir. Abidin Dino çok yönlü sanatsal kişiliğiyle
resmin yanında birçok alanla da ilgilenmiştir. Resimden sinemaya, kitap ressamlığına,
karikatüre, heykele, yazarlığa, gazeteciliğe kadar daha birçok alanda uğraş vermiştir.
Öyküler, piyesler, senaryolar, denemeler, eleştiriler yazmış; karikatür, afiş, dekor, belgesel,
film, seramik ve heykel yapmıştır.
Eserlerinden bazıları; Ingres’e Saygı,Gökyüzünde Sandalye, Natürmort (Görsel 7.52),
Ada, Uzun Yürüyüş, Analık, Madenci, Eller’dir (Görsel 7.53).
Görsel 7.52: Natürmort, Abidin Dino, 1956 Görsel 7.53: Eller, Abidin Dino
Ç) Yeniler Grubu (1941–1952)
Başta Nuri İyem olmak üzere Ferruh Başağa, Haşmet Akal, Turgut Atalay, Mümtaz
Yener, Avni Arbaş, Selim Turan, Nejad Melih Devrim, Faruk Morel, fotoğrafçı İlhan
Arakon ile D Grubu’ndan ayrılmış olan Abidin Dino 1940 yılında Yeniler Grubu’nu kurdu-
lar. Bu grup, resim sanatının Batı etkisinden kurtulması ve toplum sorunlarına eğilmesi için
toplumsal-gerçekçi anlayışı benimsemiştir. Yeniler Grubu Türk resminde ilk kez Avrupa’da
eğitim görmeyen bir sanatçı topluluğunun kurduğu gruptur. Bu nedenle Avrupa sanat akım-
larına uzak, toplumcu gerçekçi bir çizgide, yerel tavırlı ve özgün bir resim anlayışından
yana olmuşlardır. Grubun ilk sergisi Beyoğlu Gazeteciler Cemiyetinde 28 Mart 1940
tarihinde açtıkları “Liman Resim Sergisi“dir. Grup ikinci sergisini 1942’de “Kadın“ konusu
ile gerçekleştirmiştir. Grup etkinlikleri ise 1952 de açtıkları sergi ile sona ermiştir. Yeniler
Grubu toplumsal ve sosyal içerikli bir sanat anlayışı savunarak özellikle akademi ve D
Grubu’na karşı bir tavır sergilemiştir. Yeniler veya Liman Grubu ressamları Türk kültürüne
özgü bir resim sanatı gerçekleştirmek istemiş, resimlerinde minyatürleri modern resim
sanatıyla bağdaştırma çabası içinde olmuşlardır.
213