Page 216 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 216

7. ÜNİTE



                        Abidin Dino (1913-1993): Ortaokulu Robert Kolejinde tamamlamıştır. D Grubu’nun ve
                     Liman  Grubu’nun  kurucuları  arasında  yer  almıştır.  Resimlerinde  zıtlık  kavramlarını
                     (Dün-bugün, eski-yeni, doğu-batı gibi) birleştirme çabasına girmiştir. Soyut alanda özgün
                     eserler yapmıştır. Abidin Dino sanat yaşamı boyunca değişik resimler yapmasına karşın
                     kendine has yalın ve dinamik desenleriyle bir tarz oluşturmuştur. Dino’nun resim yaşamı
                     boyunca vazgeçemediği iki konudan biri eller, diğeri çiçeklerdir. Eller, onun penceresinden
                     bir  yaşamı  simgelerken  parmakların  da  kendi  aralarındaki  uyumu  veya  farklılıkları
                     kişilikleri temsil etmektedir. Genelde sulu boya olarak yaptığı çiçekler yalın, hüzünlü, acı
                     yüklü,  özgünlüğünü  oluşturmuş  çiçeklerdir. Abidin  Dino  çok  yönlü  sanatsal  kişiliğiyle
                     resmin  yanında  birçok  alanla  da  ilgilenmiştir.  Resimden  sinemaya,  kitap  ressamlığına,
                     karikatüre,  heykele,  yazarlığa,  gazeteciliğe  kadar  daha  birçok  alanda  uğraş  vermiştir.
                     Öyküler, piyesler, senaryolar, denemeler, eleştiriler yazmış; karikatür, afiş, dekor, belgesel,
                     film, seramik ve heykel yapmıştır.
                        Eserlerinden bazıları; Ingres’e Saygı,Gökyüzünde Sandalye, Natürmort (Görsel 7.52),
                     Ada, Uzun Yürüyüş, Analık, Madenci, Eller’dir (Görsel 7.53).


































                             Görsel 7.52: Natürmort, Abidin Dino, 1956  Görsel 7.53: Eller, Abidin Dino
                        Ç) Yeniler Grubu (1941–1952)
                        Başta  Nuri  İyem  olmak  üzere  Ferruh  Başağa,  Haşmet Akal, Turgut Atalay,  Mümtaz
                     Yener, Avni Arbaş,  Selim  Turan,  Nejad  Melih  Devrim,  Faruk  Morel,  fotoğrafçı  İlhan
                     Arakon ile D Grubu’ndan ayrılmış olan Abidin Dino 1940 yılında Yeniler Grubu’nu kurdu-
                     lar. Bu grup, resim sanatının Batı etkisinden kurtulması ve toplum sorunlarına eğilmesi için
                     toplumsal-gerçekçi anlayışı benimsemiştir. Yeniler Grubu Türk resminde ilk kez Avrupa’da
                     eğitim görmeyen bir sanatçı topluluğunun kurduğu gruptur. Bu nedenle Avrupa sanat akım-
                     larına uzak, toplumcu gerçekçi bir çizgide, yerel tavırlı ve özgün bir resim anlayışından
                     yana  olmuşlardır.  Grubun  ilk  sergisi  Beyoğlu  Gazeteciler  Cemiyetinde  28  Mart  1940
                     tarihinde açtıkları “Liman Resim Sergisi“dir. Grup ikinci sergisini 1942’de “Kadın“ konusu
                     ile gerçekleştirmiştir. Grup etkinlikleri ise 1952 de açtıkları sergi ile sona ermiştir.  Yeniler
                     Grubu toplumsal ve sosyal içerikli bir sanat anlayışı savunarak özellikle akademi ve D
                     Grubu’na karşı bir tavır sergilemiştir. Yeniler veya Liman Grubu ressamları Türk kültürüne
                     özgü  bir  resim  sanatı  gerçekleştirmek  istemiş,  resimlerinde  minyatürleri  modern  resim
                     sanatıyla bağdaştırma çabası içinde olmuşlardır.


                                                           213
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221