Page 211 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 211

Cumhuriyet Dönemi Sanatı



                        Eserlerinden  bazıları;  Dobruca'da  Kurtuluş  Savaşı'ndan,  Yaralı Asker,  Türk  Süvarisi
                     (Görsel 7.34), Yasak, Maydos'tan, Yalak Yanında Atlı, Siperde Mektup Okuyan Asker’dir.


















                            Görsel 7.34: Yaralı Asker, Ali Cemal, 1917  Görsel 7.35: Sedirde Uzanan Kadın, Namık İsmail, 1917
                        Namık  İsmail  (1890-1935):  Sanatçı,  Galatasaray  Lisesini  bitirdikten  sonra  girdiği
                     Sanayi-i Nefiseden 1909 yılında mezun olmuştur. 1911 yılında Paris'e gitmiş, orada ulusal
                     Dekoratif  Sanatlar  Okulunda  dört  yıl  eğitim  görmüştür.  1914  yılında  Türkiye'ye  dönen
                     sanatçı 1917 yılına kadar geçen üç yılda savaş konulu tablolar yapmıştır. Namık İsmail 1919
                     yılından itibaren Galatasaray Sergileri’ne katılmış, bu sergilerde özgün süslemeli üslubu ile
                     dikkatleri çekmiştir. İzlenimcilerle beraber hareket etmiş olmasına rağmen yenilikler peşinde
                     olmuş,  değişik  çalışmalar  yapmıştır.  Güçlü  bir  desen  bilgisi  olan  ve  figüre  hâkim  çalış-
                     malarıyla tanınan sanatçının izlenimci öğretilere bağlı başarılı manzara çalışmaları da vardır.
                     Yoğun  renk  lekeleriyle  ve  kalın  fırça  vuruşlarıyla  boyadığı  resimleri  onun  özgün  yanını
                     ortaya  koymaktadır.  Eserlerinden  bazıları;  Sedirde  Uzanan  Kadın  (Görsel  7.35),  Mediha
                     Hanım Portresi, Manolya, Son Mermi (Görsel 7.36), Bursa’da Şadırvan, Uzanan Çıplak,
                     Harman (Görsel 7.37), Ankara Kalesi, Mahir Tomruk Portresi, Denizde Vapur’dur.





















                           Görsel 7.36: Son Mermi, Namık İsmail, 1917  Görsel 7.37: Harman, Namık İsmail, 1923
                        Nazmi Ziya Güran (1881-1937): 1901 yılında Mülkiye Mektebinden mezun olan sanatçı
                     1902 yılında Sanayi-i Nefise Mektebine kaydoldu. 1908 yılında mezun olup Paris’e gitti.
                     1918 yılında Sanayi-i Nefise Mektebine müdür oldu. 1909 yılında kurulan, ilk adıyla Osman-
                     lı Ressamlar Cemiyeti, sonraki adıyla Güzel Sanatlar Birliği içerisinde yer alıp onların 1916
                     yılından  itibaren  her  yıl  düzenli  olarak  gerçekleştirdikleri  sergilere  katıldı.  Nazmi  Ziya
                     Güran, arta kalan zamanlarında doğayla baş başa kalarak açık havada manzara resimleri
                     üretmeye devam etti. Fransız neoempresyonist Ressam Paul Signac’ın (Pol Signaç) etkisinde
                     kaldı. Tıpkı bu sanatçı gibi “benekleme” ve “noktalama” tarzında eserler yaptı. Resimlerine
                     selvi kümeleri, ağaçlar, mavi, mor gölgeli sokaklar hâkim oldu. Tüm yaşamı boyunca tutkuy-
                     la  yöneldiği  İstanbul  peyzajlarında  ortaya  koyduğu  olağanüstü  icra  ile  Türk  resminin
                     kilometre taşlarından biri oldu. Aynı resmi farklı zaman dilimlerinde defalarca yapmasıyla
                     dikkat çekti. Sanatçı, Türk resim sanatında “En Başarılı empresyonist” olarak tanınır.


                                                           208
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216