Page 211 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 211
Cumhuriyet Dönemi Sanatı
Eserlerinden bazıları; Dobruca'da Kurtuluş Savaşı'ndan, Yaralı Asker, Türk Süvarisi
(Görsel 7.34), Yasak, Maydos'tan, Yalak Yanında Atlı, Siperde Mektup Okuyan Asker’dir.
Görsel 7.34: Yaralı Asker, Ali Cemal, 1917 Görsel 7.35: Sedirde Uzanan Kadın, Namık İsmail, 1917
Namık İsmail (1890-1935): Sanatçı, Galatasaray Lisesini bitirdikten sonra girdiği
Sanayi-i Nefiseden 1909 yılında mezun olmuştur. 1911 yılında Paris'e gitmiş, orada ulusal
Dekoratif Sanatlar Okulunda dört yıl eğitim görmüştür. 1914 yılında Türkiye'ye dönen
sanatçı 1917 yılına kadar geçen üç yılda savaş konulu tablolar yapmıştır. Namık İsmail 1919
yılından itibaren Galatasaray Sergileri’ne katılmış, bu sergilerde özgün süslemeli üslubu ile
dikkatleri çekmiştir. İzlenimcilerle beraber hareket etmiş olmasına rağmen yenilikler peşinde
olmuş, değişik çalışmalar yapmıştır. Güçlü bir desen bilgisi olan ve figüre hâkim çalış-
malarıyla tanınan sanatçının izlenimci öğretilere bağlı başarılı manzara çalışmaları da vardır.
Yoğun renk lekeleriyle ve kalın fırça vuruşlarıyla boyadığı resimleri onun özgün yanını
ortaya koymaktadır. Eserlerinden bazıları; Sedirde Uzanan Kadın (Görsel 7.35), Mediha
Hanım Portresi, Manolya, Son Mermi (Görsel 7.36), Bursa’da Şadırvan, Uzanan Çıplak,
Harman (Görsel 7.37), Ankara Kalesi, Mahir Tomruk Portresi, Denizde Vapur’dur.
Görsel 7.36: Son Mermi, Namık İsmail, 1917 Görsel 7.37: Harman, Namık İsmail, 1923
Nazmi Ziya Güran (1881-1937): 1901 yılında Mülkiye Mektebinden mezun olan sanatçı
1902 yılında Sanayi-i Nefise Mektebine kaydoldu. 1908 yılında mezun olup Paris’e gitti.
1918 yılında Sanayi-i Nefise Mektebine müdür oldu. 1909 yılında kurulan, ilk adıyla Osman-
lı Ressamlar Cemiyeti, sonraki adıyla Güzel Sanatlar Birliği içerisinde yer alıp onların 1916
yılından itibaren her yıl düzenli olarak gerçekleştirdikleri sergilere katıldı. Nazmi Ziya
Güran, arta kalan zamanlarında doğayla baş başa kalarak açık havada manzara resimleri
üretmeye devam etti. Fransız neoempresyonist Ressam Paul Signac’ın (Pol Signaç) etkisinde
kaldı. Tıpkı bu sanatçı gibi “benekleme” ve “noktalama” tarzında eserler yaptı. Resimlerine
selvi kümeleri, ağaçlar, mavi, mor gölgeli sokaklar hâkim oldu. Tüm yaşamı boyunca tutkuy-
la yöneldiği İstanbul peyzajlarında ortaya koyduğu olağanüstü icra ile Türk resminin
kilometre taşlarından biri oldu. Aynı resmi farklı zaman dilimlerinde defalarca yapmasıyla
dikkat çekti. Sanatçı, Türk resim sanatında “En Başarılı empresyonist” olarak tanınır.
208