Page 206 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 206

7. ÜNİTE



                        B) Müstakil Ressam ve Heykeltıraşlar Birliği
                        Müstakiller  olarak  anılan  bu  birlik  Cumhuriyet  Dönemi’nin  ilk  sanatçı  topluluğudur.
                     Bunun yanı sıra sanatçının ekonomik özgürlüğünü de savunan ilk sanat birliğidir. Birliğin
                     üyelerini 1914’ten sonra Sanayi-i Nefise Mektebinde öğrenime başlayan sanatçılar oluştur-
                     muştur.  Kurucuları;  Refik  Epikman,  Cevat  Dereli,  Şeref Akdik,  Mahmut  Cûda,  Nurullah
                     Berk, Hale Asaf, Ali Avni Çelebi, Zeki Kocamemi, Muhittin Sebati, Ratip Aşir Acudoğlu ve
                     Fahrettin adlı sanatçılardır. Müstakiller büyük bir inanç ve çabayla Türk resim ve heykel
                     sanatını toplum kültürüne yerleştirmeye çalışmışlardır. Amaçları resim ve heykel sanatının da
                     geleneksel el sanatları gibi benimsenmesini sağlamak olmuştur. Ne var ki o günlerin Türkiye-
                     si’nde resim ve heykel çok kısıtlı bir çevrede ilgi görmüştür. Birliğin kurucularından olan
                     Ratip  Aşir  Acudoğlu  ve  Hadi  Bara  o  dönem  heykel  sanatı  anlayışı  içersinde  ilkleri
                     gerçekleştirmişlerdir. Acudoğlu Paris’e gönderilen ilk heykel sanatçımız, Ali Hadi Bara ise
                     Paris’te heykeli sergilenmiş olan ilk sanatçımızdır.
                        C) Anıt Heykeller
                        Taksim Meydan Anıtı (8 Ağustos 1928); Cumhuriyet'in yeni gösteri alanı olarak seçilen
                     Taksim Meydanı'na anıt yapılması için 1926’da dünya çapında bir yarışma düzenlenmiştir.
                     Heykeltıraşlar yaptıkları maketlerle yarışmaya katılmış ve yarışmayı Pietro Canonica kazan-
                     mıştır.  Taksim  Cumhuriyet Anıtı,  İtalyan  Heykeltıraş  Pietro  Canonica  ile  iki  genç  Türk
                     Heykeltıraşı Ali  Hadi Bara ve Sabiha Bengütaş’ın yardımlarıyla  1928'de tamamlanmıştır.
                     Yapımı  2,5  yıl  süren  anıtta  taş  ve  bronz,  kaidesinde  ise  pembe  ve  yeşil  renkli  mermer
                     kullanılmıştır. Ağırlığı 84 tonu bulan anıt Roma'dan İstanbul'a gemi ile getirilmiştir. Anıtın
                     yapımında mali kaynak için halktan bağış toplanmıştır.
































                         Görsel 7.25: Taksim Cumhuriyet Anıtı kuzey yüzü  Görsel 7.26: Taksim Cumhuriyet Anıtı güney yüzü
                        Cumhuriyet  Dönemi  anıtları  ilk  defa  figüratif  bir  anlatımla Atatürk'ü  ve  kurulan  yeni
                     düzeni topluma tanıtan heykellerdir. Bu döneme ait anıtların yerleşim planlamasında önlerin-
                     de tören yapılacağı da göz önünde tutularak çevre düzenlemesi yapılmıştır. Bu anıtın kaidesi
                     ve çevre düzeni İtalyan Mimar Guilio Mongeri tarafından yapılmıştır. Anıtın bir yüzü Kurtu-
                     luş Savaşı'nı, diğer yüzü ise Cumhuriyet Türkiyesi’ni simgelemektedir. Anıtın kuzey yüzünde
                     Mustafa  Kemal,  askerlerinin  önünde  görülmekte  (Görsel  7.25),  diğer  yüzünde  ise  sivil
                     giysileri ile Mustafa Kemal Atatürk yanında İsmet İnönü ve Fevzi Çakmak, askerler ve halkla
                     birlikte  betimlenerek  genç  Türkiye  Cumhuriyeti'nin  kuruluşu  canlandırılmaktadır  (Görsel
                     7.26).  Ayrıca  Taksim  Anıtı’nda,  Atatürk’ün  arkasında  iki  Sovyet  generali  durmaktadır.


                                                           203
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211