Page 202 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 202

7. ÜNİTE






                                    7.3. CUMHURİYET DÖNEMİ HEYKEL SANATI




                        Cumhuriyet  Dönemi’nde  yetişmiş  heykel  sanatçıları,  ilk  heykel  sanatçılarımıza  oranla
                     daha bağımsız ve kişisel üsluplarını ortaya koyabilen eserler meydana getirmişlerdir. Erken
                     dönemdeki  büstler,  yerini  önemli  meydanlarımızda  yer  alan  anıtlara  ve  soyut  heykellere
                     bırakmıştır.
                        Cumhuriyet'in ilan edilmesinin ardından 1924 yılında devlet tarafından yurt dışına gönde-
                     rilen  öğrenciler  arasında  heykel  sanatçısı  bulunmamaktadır.  1925  yılında  ise  Müstakil
                     Ressam ve Heykeltıraşlar Birliği kurucularından olan Ratip Aşir Acudoğlu, devlet tarafından
                     Paris’e heykel eğitimi için gönderilen ilk heykel sanatçısı olmuştur. Sonraki yıllarda Akademi
                     öğrencilerinden Ali Hadi Bara, Zühtü Müridoğlu, Nusret Suman gibi devlet bursu kazanarak
                     yurt dışına giden sanatçılarımızın ülkemizde heykel sanatının gelişmesinde büyük payları
                     olmuştur. Sabiha Bengütaş ise ilk Türk kadın heykel sanatçılarımızdandır.
                        Cumhuriyet'in ilanından sonra heykel sanatının yaygınlaştırılması ve halka benimsetil-
                     mesi amacıyla önemli meydanlara konulmak üzere, yaşanan zaferleri ve değerli komutanları
                     konu alan anıt heykellerin yaptırılması düşünülmüştür. Fakat ülkemizde anıt heykel yapımı
                     için gerekli teknik imkânların olmaması ve anıt heykel yapımı konusunda yeterli tecrübeye
                     sahip sanatçılarımızın henüz yetişmemesi üzerine bu alanda ilk olarak yabancı sanatçılara
                     görev verilmiştir. Bu sanatçılardan Krippel’in (Kiripel) yapmış olduğu ve İstanbul Saraybur-
                     nu  Parkı’nda  bulunan  1926  tarihli Atatürk Anıtı  ülkemizdeki  ilk  anıt  heykeldir.  1930’lu
                     yıllardan sonra öncülüğünü Kenan Yontuç, Ratip Aşir Acudoğlu, Hadi Bara, Nijad Sirel’in
                     yaptığı anıtlara günümüze kadar geçen sürede diğer heykeltıraşlarımızın eserleri eklenmiştir.
































                                           Görsel 7.15: Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, İstanbul
                        1937 yılında Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (Görsel 7.15) Heykel Atölyesi Şefi olan
                     Belling, Akademide görev yaptığı 1955 yılına kadar figüre dayalı klasik eğitim vermeyi tercih
                     etmiştir. Çağdaş akımların Akademide öğretilmesi ise 1950 yılında Ali Hadi Bara ve Zühtü
                     Müridoğlu’nun atölye hocaları olarak görev almasıyla başlamıştır. Akademideki eğitimle-
                     rinden sonra gittikleri Paris’te soyut çalışmalardan etkilenen İlhan Koman ve Şadi Çalık’la bu
                     dönem hız kazanmıştır.


                                                           199
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207