Page 204 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 204

7. ÜNİTE



                        Ali Hadi Bara (1906-1971): 1923'te Sanayi-i Nefise Mektebine girmiş, 1927'de burs
                     kazanarak heykel eğitimi için Paris'e gitmiştir. 1930'da yurda dönünce Akademide muallim
                     muavini ve kitaplık memuru olmuş, 1933’te modlaj öğretmenliğine getirilmiştir. 1949 yılın-
                     da Paris'e gitmiş, yurda dönüşünde Belling’in (Beling) yönetiminde olan heykel atölyeleri
                     ikiye ayrılınca bir bölümün yöneticiliğine getirilmiştir. Hastalığı nedeniyle emekli oluncaya
                     kadar öğretim üyeliğini sürdürmüştür.
                        Başlıca  eserleri:  Havva,  Bedia'nın  Başı,  Çıplak,  Tevfik  Fikret  Büstü, Ahmet  Rasim
                     Büstü, Atatürk Büstü, Atatürk Başı, Erkek Torsu, Adana Kuvayimilliye Anıtı (Görsel 7.20),
                     Demir Heykel, Barbaros Anıtı (Z. Müridoğlu ile), Mareşal Fevzi Çakmak'ın Büstü, Boşluk-
                     ta Sürekli Biçim (Görsel 7.21).





















                        Görsel 7.20: Kuvayimilliye Anıtı, Adana, Ali Hadi Bara  Görsel 7.21: Bo lukta Sürekli Biçim, Ali Hadi Bara
                        Zühtü Müridoğlu (1906-1992): 1924'te İhsan Özsoy'un teşvikiyle Sanayi-i Nefise Mek-
                     tebine girmiş ve heykel öğretmeni İhsan Özsoy'un öğrencisi olmuştur. Bu okulu bitirince
                     1928’de devlet bursuyla Paris’e gönderilmiştir. 1936'da İstanbul Arkeoloji Müzesi heykel-
                     tıraşlığına getirilen Müridoğlu 1947-1949 yılları arasında Paris'te yaşamıştır. Yurda dönünce
                     Güzel  Sanatlar Akademisi  Heykel  Bölümünde  atölye  öğretmeni  olarak  görevlendi  rilen
                     sanatçı 1955'te Ağaç Uygulama Atölyesini açmıştır. 1969'da ilgili kanun uyarınca Profesör
                     unvanı almıştır. 1971’de yaş haddinden emekli olmuşsa da Akademideki çalışmalarını uzun
                     bir  süre  sürdürmüştür.  Daha  sonra  öğretim  üyeliğinden  tümüyle  çekilen  sanatçı  kendini
                     çalışmalarına vermiştir.
                        1932 yılında Gülhane Parkı içindeki Alay Köşkü’nde açmış olduğu sergi ülkemizdeki ilk
                     heykel sergisidir. Sanatçı 1992 yılında ölmüştür.
                        Eserlerinden bazıları; Barbaros Anıtı (Görsel 7.22) (H.Bara ile), Zonguldak Atlı Atatürk
                     Anıtı (Görsel 7.23) ve Atlı İnönü Anıtı (H. Bara ile), Oturan Kadın, Bakır Kabartma (Anıtka-
                     bir’de), Büyükada Atatürk Anıtı, Erkek Başı’dır.




















                             Görsel 7.22: Barbaros Anıtı, İstanbul,  Görsel 7.23: Atlı Atatürk Anıtı, Zonguldak,
                                   Zühtü Müridoğlu                         Zühtü Müridoğlu



                                                           201
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209