Page 200 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 200

7. ÜNİTE



                     taş  ve  ahşap  gibi  doğal  malzemeye  ağırlık  verilmiştir.  Özellikle  Türk  halk  mimarlığının
                     ögelerine bir yönelme olmuş, bazı örneklerdeyse Almanya ve İtalya’daki anıtsal yapıların
                     etkisinde kalınmıştır.
                         Sedat Hakkı Eldem (1908-1988): 20. yüzyıl Türk mimarlığının en önemli temsilcilerin-
                     den biri olan Eldem, 1928 yılında Güzel Sanatlar Akademisi Mimarlık Bölümünü bitirmiştir.
                     Eldem’in New York Dünya Sergisi'ndeki Türk Pavyonu, II. Ulusal Mimarlık Dönemi’nin
                     başlangıcı sayılmıştır. Kapalı ve ağır görünümlü zemin bir kat üzerinde çıkma yapan üst
                     katların düşey oranlı pencere dizileri veya dikme görünümünde ince betonarme elemanların
                     sıralanışı Eldem’e özgü ögeler olarak karşımıza çıkar. Osmanlı Dönemi evleri ve 18-19. yüz-
                     yıl saray ve köşkleri üzerinde yaptığı çalışmalarla beraber klasik Osmanlı mimarisi üzerinde
                     araştırmalar  yaparak  mimari  tasarımda  geleneksel  motiflerin  yeniden  kullanılmasına
                     öncülük etmiştir. Ankara Fen Fakültesi, İstanbul Taşlık Kahvesi eserlerinden bazılarıdır.
                        Emin Onat (1908-1961): Türk mimarlığına eğitim alanında önemli katkıları olmuş bir
                     sanatçı  olan  Onat,  Beyazıt  Numune  Mektebi  ve  Vefa  Sultanisinden  sonra  1926  yılında
                     Mühendis Mektebine girmiştir. Burada üstün başarısı üzerine eğitimini tamamlaması için
                     İsviçre  Zürih  Teknik  Üniversitesine  gönderilmiştir.  Mimarlık  eğitimini  1934’te  tamam-
                     ladıktan  sonra  Türkiye’ye  dönmüştür.  Çağdaş  mimarlık  ilkeleri  doğrultusunda  yapıların
                     işlevselliğini  göz  önünde  bulundurarak  onlara  ulusal  bir  karakter  kazandırmış  II.  Ulusal
                     Mimari Dönem içerisinde önemli projelere imza atmıştır. Birçok projede Sedat Hakkı Eldem
                     ile birlikte çalışmıştır. Bursa Vali konağı,  Sedat Hakkı Eldem ile birlikte gerçekleştirdikleri
                     İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi sanatçının bazı eserleridir (Görsel 7.13).






























                                           Görsel 7.13: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1952
                        Bruno Taut (Buruno Tot) (1880-1938): Türkiye’ye göç ettikten sonra İstanbul Güzel Sanat-
                     lar Akademisi  Mimarlık  Bölüm  Başkanlığı  ve  aynı  zamanda Ankara’daki  Eğitim  Bakanlığı
                     Mimarlık Bölümü Yöneticiliği yapmıştır. Türkiye’de anıtsal yapı çalışmalarının yanı sıra akade-
                     mik çalışmalar da yapmıştır. Güzel Sanatlar Akademisi içerisinde yer alan İstanbul Teknik Yükse-
                     kokulunun (sonraki adıyla İTÜ Mimarlık Bölümünün) kurucusu ve ilk başkanıdır.
                        Japonya ve Türkiye gibi mimarlık gelenekleri özgün ülkelerde yaşamış olan Taut bu
                     ülkelerde yerel mimarlıkların ve sanatların çağdaş düşüncelerle bağdaştırılması konusuna
                     eğilmiştir. Özelliklerinden biri de yapılarda renk kullanımı üzerinde duran ilk çağdaş mimar
                     olmasıdır. Resim yapmış, mobilyalar tasarlamış, sinema ve tiyatro için dekorlar hazırlamış,
                     mimarlığın  her  konusuyla  ilgilenmiştir.  Bütüncül  yaklaşımına  toplumsal  gereksinmelere
                     yönelik bir içerik katabilmesi onu 20. yüzyılın önde gelen mimarlarından biri yapmıştır.


                                                           197
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205