Page 198 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 198

7. ÜNİTE



                        Çamlıca Kız Lisesi, Bostancı, Bakırköy, Bebek ve Yeşilköy Camileri, Reşadiye Mektebi
                     ve Sultan Reşat Türbesi, Gazi Osman Paşa Türbesi, Mahmud Şevket Paşa Türbesi, Cevat
                     Paşa Türbesi, Ali Rıza Paşa Türbesi, Hüsnü Paşa Türbesi, Laleli Harikzedegan (Tayyare)
                     apartmanları, 1., 2., 3., 4. Vakıf Hanları Mimar Kemaleddin'in İstanbul’da yaptığı eserlerdir.
                     Gazi Eğitim Enstitüsü ve Devlet Demir yolları Müdürlüğü binaları ise Ankara'da yaptığı
                     başlıca eserleri arasındadır.
                        Mimar Vedat Tek (1873-1942): 1908 yılında Sultan Mehmet Reşat tarafından Başmi-
                     marlığa,  1.  Dünya  Savaşı  sırasında  ise  Enver  Paşa  tarafından  Harbiye  Nezareti  Başmi-
                     marlığına atanmıştır. Vedat Bey Ankara’da özellikle Cumhuriyet'in ilk yıllarında çalışmalar
                     yapmıştır.  Sanayi-i Nefise Mektebi ve Mühendis Mekteb-i Alisinde dersler vermiştir. Mimar
                     Vedat Tek’in eserleri I. Ulusal Mimarlık Akımı anlayışıyla ve millî mimariye dönük olarak
                     yapılmış olsa da eserlerde modernize edilmişlik vardır. Eserlerinde yenilik göze çarpar. Türk
                     mimarisini farklı bir üslupta modernize etmiş, I. Ulusal Mimarlık Akımı bünyesinde önemli
                     eserler vermiştir.  Eserlerinden bazıları; Haydarpaşa Vapur İskelesi (Görsel 7.7), Sirkeci’deki
                     Büyük Postane (Görsel 7.8), Karaköy'de bugünkü Denizcilik İşletmeleri binası, Nişantaşı'ndaki
                     kendi evi, başladığı fakat bitiremediği Ankara Palas'tır.


















                        Görsel 7.7: Haydarpa a Vapur İskelesi, 1917, İstanbul  Görsel 7.8: Sirkeci Büyük Postane, 1909, İstanbul
                        Arif Hikmet Koyunoğlu (1888-1982):  Cumhuriyet'in ilk yıllarında Ankara’da yaptığı
                     eserlerle  tanınmıştır.  1908-1914  arasında  Sanayi-i  Nefise  Mektebinde  mimarlık  eğitimi
                     almıştır. Simetrik yerleştirme ve düzenlemeler, girişlerin kolon dizileri ve büyük kapılarla
                     vurgulanması, kubbe ve kemerlerin kullanılması, dışa taşan geniş saçaklar, mukarnaslı sütun
                     başlıkları yapılarına egemen olan biçimsel ögelerdir. Eserlerinde ayrıca Osmanlı-Türk sanatının
                     klasik döneminden esinlenerek oluşturulmuş süslemeler kullanmıştır. Koyunoğlu, yapıla-
                     rındaki dengeli düzenleme anlayışı, insancıl oranlar ve ince süslemelerle I. Ulusal Mimarlık
                     Akımı’nın  önde  gelen  mimarlarından  biri  olmuştur.  Eserlerinden  bazıları;  Lübnan
                     Büyükelçiliği, Çocuk Esirgeme Kurumu, Türk Ocakları Genel Merkezi, Celâl Bayar Evi,
                     Halkevi,  Üçüncü Tiyatro  (Ankara  Devlet  Resim  ve  Heykel  Müzesi), Ankara  Etnografya
                     Müzesi (Görsel 7.9), Ziya Gökalp Türbesi’dir (Görsel 7.10).



















                        Görsel 7.9: Ankara Etnografya Müzesi, 1927, Ankara  Görsel 7.10: Ziya Gökalp Türbesi, 1924, İstanbul



                                                           195
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203