Page 210 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 210

7. ÜNİTE



                        Hikmet  Onat  (1882-1977):  1905  yılında  Sanayi-i  Nefise  Mektebine  girmiş,  1908’de
                     Osmanlı  Ressamlar  Cemiyeti  ve  Güzel  Sanatlar  Birliğinin  kurucuları  arasında  yer  alarak
                     sergilerine  katılmıştır.  1910  yılında  açılan  bursluluk  sınavını  kazanmış,  resim  eğitimi  için
                     Paris’e  gitmiştir.  I.  Dünya  Savaşı'nın  çıkması  üzerine  yurda  dönerek  Mekteb-i  Sultanide
                     (Galatasaray Lisesi) resim öğretmenliği yapmıştır. 1914-1918 yılları arasında, Şişli Atölye-
                     sinde diğer 1914 Kuşağı sanatçıları gibi savaş ve asker konularında resimler yapmıştır.  Hikmet
                     Onat  çoğunluğu  manzara  olan  resimlerinde  doğanın  ışık  (açık-koyu),  renk  (sıcak-soğuk)
                     değerlerini kesin sınırlı kontrastlarla ayrıntılı bir şekilde ele almıştır. Kuşağı içinde renge en iyi
                     hâkim olanlardan biridir. İzlenimlerini tuvale aktarırken rahat ve biçimsel kaygılardan uzaktır.
                     Eserlerinden  bazıları  Kandilli  Sırtlarından,  Siperde  Mektup,  Kabataş’tan  Manzara,  Dikiş
                     Diken Kadın, Derede Sandal, Salacak, Topkapı Sarayı, Kıyıda Gemi, Tekneler’dir (Görsel 7.32).
























                            Görsel 7.32: Tekneler, Hikmet Onat, 1961  Görsel 7.33: İstiklâl Sava ında Zeybekler, İbrahim Çallı, 1960

                        İbrahim Çallı (1882-1960): 1914 Kuşağı sanatçılarının adı en çok bilinen temsilcisidir.
                     1982 yılında Denizli'nin Çal kasabasında doğmuştur. İlköğretiminin ardından gittiği İstanbul’da
                     Şeker Ahmet  Paşa'nın  yardımıyla  1906'da  Sanayi-i  Nefiseye  girmiştir.  Buradaki  dört  yıllık
                     eğitimden  sonra  kazandığı  sınavla  Paris'e  gitmiş,  1914'te  yurda  döndükten  sonra  Sanayi-i
                     Nefısede görev almıştır. Türk resminde izlenimciliğin temsilcisi ve öncüsü olarak adını duyuran
                     Çallı, boyayı kullanmadaki rahat tutumu ve izlenimlerini lirik bir ifadeyle tuvale aktarması ile
                     beraber hareket ettiği arkadaşları içinde farklı bir ele alışı yakalamıştır. Resimlerinde tablonun
                     çizgisel  yapısına  ve  düzenine  hiç  önem  vermemiştir.  Renklerle  oynaması,  resmi  hemen
                     renklendirmesi,  aceleci  olması,  sanatçı  kişiliğinin  bir  yansıması  olarak  bütün  resimlerini
                     etkilemiştir.  1916  yılından  itibaren  bütün  "Galatasaray  Sergileri"ne  katılan  Çallı,  nü’den
                     (çıplak’tan) portreye, portreden, manzara, savaş ve mistik konulu resimlere kadar hemen her tür
                     konuyu denemiştir.
                        Eserlerinden bazıları; Cami Avlusu, Mevleviler, Hatay, İstiklâl Savaşında Zeybekler (Görsel
                     7.33), Türk Topçularının Mevziye Girişi, Nü, Balıkçı Kayığı, Çayır ve Keçiler, Manolyalar,
                     Atatürk, İsmet İnönü ve Yahya Kemal Beyatlı portreleridir.
                        Ali Cemal (1881-1939):  Ali Cemal, Sanayi-i Nefise Mektebinin Osman Hamdi Bey
                     Dönemi’ndeki ilk ünlü resim öğrencileri arasında olup 1903 yılında Akademiyi birincilikle
                     bitirmiştir. 1917 yılında, Harbiye Nazırı Enver Paşa tarafından kurulan Şişli Atölyesinde
                     çalışmak üzere görevlendirilmiştir. O dönemde Avrupa'da başlayan izlenimcilik hareketi,
                     Avrupa'da eğitim almış olan Türk ressamlarını da etkilemiştir. Ali Cemal'in resimlerinde
                     önceleri gerçekçi bir üslup görülürken zamanla izlenimciliğin etkisi görülmeye başlanmıştır.
                     Sanatçının  özellikle  Şişli Atölyesinde  ürettiği  eserlerinde  bu  etki  daha  fazla  hissedil-
                     mektedir. Şişli Atölyesinde en çok yapıt üreten ressam olan Ali Cemal Atölyenin yıldızı
                     olarak da nitelenmiştir.


                                                           207
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215