Page 212 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 212

7. ÜNİTE



                        Eserlerinden bazıları; Göksu’da Gezinti, Küçüksu’dan, Rumelihisarı ve Boğaziçi, Şezlongda
                     Pembeli Kadın, Kırmızı Giysili Çoban, Denizde Gün Batımı, İstanbul Limanı, Kemerli Sokak,
                     Tophane Nusretiye Camii (Görsel 7.38), Karacaahmet, Koç Kahvesi, Ayasofya, Moda, Çamlıca'dır.





















                             Görsel 7.38: Tophane Nusretiye Camii,    Görsel 7.39: Hat Levhalı Natürmort,
                                 Nazmi Ziya Güran, 1928                   Feyhaman Duran, 1946
                        Feyhaman Duran (1886-1970): 1908 yılında Galataray Lisesini bitiren Feyhaman Duran
                     aynı okulda öğretmenlik yaptığı sırada resimleri ile dikkati çekmiş, bunun üzerine 1910 yılında
                     Paris’e gönderilmiş, 1914'te Türkiye'ye dönmüştür. 1919 yılında Sanayi-i Nefise Mektebinde
                     resim öğretmenliğine getirilen sanatçı, Güzel Sanatlar Birliği kurcuları arasında yer almış ve
                     ölünceye  kadar  da  yönetim  kurulu  üyeliğini  sürdürmüştür.  1914  Kuşağı’nın  portreci
                     sanatçılarından birisidir.  Gerçekçilikten uzak, kısmen anlatımcı ama daha çok izlenimci bir
                     üslupla resimler yapmıştır. Natürmort ve manzara da yapan sanatçı bu resimlerinde, sıcak renk
                     egemenliğini hemen hissettiren renk ve ışığın uyum içinde olduğu konuları işlemiştir. Eser-
                     lerinden bazıları; Güzin Duran’ın Portresi, Portakallı Natürmort, Kabataş İskelesi, Atatürk
                     Portresi,  Kaligrafik  Kompozisyon,  Hat  Levhalı  Natürmort  (Görsel  7.39),  Topkapı  Sarayı,
                     Safiye Ayla Portresi, Otoportre, Hattat Rıfat Efendi’nin Portresi’dir.
                        Hüseyin Avni Lifij (1886-1927): İstanbul’da Numune-i Terakki Mektebinden sonra
                     Sanayi-i Nefiseye girmiştir. Kendi kuşağı içinde, resim dışında edebiyatla da uğraşan ve
                     entellektüel birikimi olan seçkin bir sanatçı olarak tanınmıştır. Empresyonist (izlenimci)
                     renklendirne  anlayışıyla  boyadığı,  tamamen  sıcak  renklere  dayanan  tasvirlerinin  kimi
                     zaman onun entellektüel birikimini açığa vuran sembolist izler taşıdığı da görülmektedir.
                     Sembolist  şiire  yakınlığını  ortaya  koyan  bu  ilgi  onun  resmini  dönem  arkadaşlarının
                     resminden ayıran önemli bir özellik olmuştur. Eserlerinden bazıları; Peyzaj, İstanbul’da
                     Sabah, Alegori, Akgün, Karagün, Otoportre (Görsel 7.40), Harika Lifij Portresi, Kağnılı
                     Yolculuk ve Anadolu’da Çarşı’dır (Görsel 7.41).






















                          Görsel 7.40: Otoportre, Hüseyin Avni Li j, 1906  Görsel 7.41: Anadolu'da Çar ı, Hüseyin Avni Li j


                                                           209
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217