Page 212 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 212
7. ÜNİTE
Eserlerinden bazıları; Göksu’da Gezinti, Küçüksu’dan, Rumelihisarı ve Boğaziçi, Şezlongda
Pembeli Kadın, Kırmızı Giysili Çoban, Denizde Gün Batımı, İstanbul Limanı, Kemerli Sokak,
Tophane Nusretiye Camii (Görsel 7.38), Karacaahmet, Koç Kahvesi, Ayasofya, Moda, Çamlıca'dır.
Görsel 7.38: Tophane Nusretiye Camii, Görsel 7.39: Hat Levhalı Natürmort,
Nazmi Ziya Güran, 1928 Feyhaman Duran, 1946
Feyhaman Duran (1886-1970): 1908 yılında Galataray Lisesini bitiren Feyhaman Duran
aynı okulda öğretmenlik yaptığı sırada resimleri ile dikkati çekmiş, bunun üzerine 1910 yılında
Paris’e gönderilmiş, 1914'te Türkiye'ye dönmüştür. 1919 yılında Sanayi-i Nefise Mektebinde
resim öğretmenliğine getirilen sanatçı, Güzel Sanatlar Birliği kurcuları arasında yer almış ve
ölünceye kadar da yönetim kurulu üyeliğini sürdürmüştür. 1914 Kuşağı’nın portreci
sanatçılarından birisidir. Gerçekçilikten uzak, kısmen anlatımcı ama daha çok izlenimci bir
üslupla resimler yapmıştır. Natürmort ve manzara da yapan sanatçı bu resimlerinde, sıcak renk
egemenliğini hemen hissettiren renk ve ışığın uyum içinde olduğu konuları işlemiştir. Eser-
lerinden bazıları; Güzin Duran’ın Portresi, Portakallı Natürmort, Kabataş İskelesi, Atatürk
Portresi, Kaligrafik Kompozisyon, Hat Levhalı Natürmort (Görsel 7.39), Topkapı Sarayı,
Safiye Ayla Portresi, Otoportre, Hattat Rıfat Efendi’nin Portresi’dir.
Hüseyin Avni Lifij (1886-1927): İstanbul’da Numune-i Terakki Mektebinden sonra
Sanayi-i Nefiseye girmiştir. Kendi kuşağı içinde, resim dışında edebiyatla da uğraşan ve
entellektüel birikimi olan seçkin bir sanatçı olarak tanınmıştır. Empresyonist (izlenimci)
renklendirne anlayışıyla boyadığı, tamamen sıcak renklere dayanan tasvirlerinin kimi
zaman onun entellektüel birikimini açığa vuran sembolist izler taşıdığı da görülmektedir.
Sembolist şiire yakınlığını ortaya koyan bu ilgi onun resmini dönem arkadaşlarının
resminden ayıran önemli bir özellik olmuştur. Eserlerinden bazıları; Peyzaj, İstanbul’da
Sabah, Alegori, Akgün, Karagün, Otoportre (Görsel 7.40), Harika Lifij Portresi, Kağnılı
Yolculuk ve Anadolu’da Çarşı’dır (Görsel 7.41).
Görsel 7.40: Otoportre, Hüseyin Avni Li j, 1906 Görsel 7.41: Anadolu'da Çar ı, Hüseyin Avni Li j
209