Page 217 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 217

Cumhuriyet Dönemi Sanatı



                         Nuri  İyem  (1915-2005):  Ortaöğrenimini  İstanbul’da  tamamladıktan  sonra,  küçük
                      yaşlardan beri ilgi duyduğu resme yönelmiştir. Eğitimini Nazmi Ziya, Hikmet Onat, İbrahim
                      Çallı ve Leopold Levy (Löpolt Levi) atölyelerinde tamamlamıştır. Toplumsal gerçekçi bir
                      anlayışı  savunan  İyem,  bazı  arkadaşlarıyla  1941  yılında Yeniler  Grubu’nu  oluşturmuştur.
                      Grubun ilk etkinliği “Liman Sergisi” olmuştur. Bu sergi ile Nuri İyem basın ve edebiyat çevre-
                      lerinden yakın ilgi görmüştür. Yeniler Grubu’nun tüm sergilerine katılmıştır. Ulusal ve ulus-
                      lararası birçok sergi düzenleyen sanatçı, Anadolu insanını konu edindiği portre ve figürleriyle
                      bilinmektedir. Sanatçı 1950 sonrası soyut resimleri ile de önemli bir gelişme sergilemiştir.
                      Bazı eserleri; Üç Güzeller (Görsel 7.54), Portre, Nasip İyem’in Portresi, Tarlada Çalışan Kadın
                      Türkmen Kadın, Almanya Mektubu, Göç, Barış Özlemi, Mardin, Sıradan Sevdalılar’dır.



















                                 Görsel 7.54: Üç Güzeller,                Görsel 7.55: Güvercinler,
                                      Nuri İyem                            Ferruh Ba ağa, 1953
                         Ferruh Başağa (1914-2010): 1936-1940 tarihleri arasında İstanbul Güzel Sanatlar Aka-
                      demisi Resim Bölümünde Nazmi Ziya ve Zeki Kocamemi ile çalışmıştır. Leopold Levy'nin
                      öğrencisi olmuştur. Soyut resme ilk yönelen sanatçılardan biri olarak 1949’da düzenlenen
                      Devlet Sergisi’ne soyut bir eserle katılarak bu yönde bir ilki başlatmıştır. Yine 1952’de
                      Maya  Sanat  Galerisinde  ilk  soyut  sergiyi  gerçekleştirmiştir.  1950-1971  yılları  arasında
                      serbest  çalışmış  ve  bazı  özel  vitray,  mozaik  atölyeleri  kurmuştur.  Eserlerinden  bazıları;
                      Kırmızı Güvercinler, Mavi Kuşlar, Güvercinler (Görsel 7.55), Eflatun Kompozisyon, Soyut
                      Kompozisyon’dur.
                         Selim Turan (1915-1994): Resim ile ciddi anlamda tanışması Malik Aksel’den aldığı
                      resim  dersleri  ile  olmuştur. Akademide  resim  derslerini  Nazmi  Ziya  Güran,  Feyhaman
                      Duran,  Leopold  Levy  ve  Zeki  Kocamemi’den  alan  Turan;  İsmail  Hakkı  Altunbezer,
                      Necmettin Okyay ve Kamil Akdik’ten Türk süsleme sanatları ve hat dersi almıştır.  1947
                      yılında  Fransız  Hükumetinin  bursu  ile  Paris’e  gitmiş,  resmî  ve  özel  atölyelerde  resim
                      çalışmalarını sürdürmüştür.  Paris’e gitmeden önce izlenimci ve kübik peyzaj ile toplumsal
                      içerikli çalışmalar yapan Selim Turan, sonraları soyuta yönelmiştir. Eserlerinden bazıları
                      Sarıkız Efsanesi (Görsel 7.56), İstanbul’a Bakış, Soyut Kompozisyon’dur (Görsel 7.57).


















                            Görsel 7.56: Sarıkız Efsanesi, Selim Turan  Görsel 7.57: Soyut Kompozisyon, Selim Turan, 1985-1990



                                                           214
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222